Schema's opfrissen

Zijn er eigenlijk grafische programma's waarmee je schema's kunt 'ontgelen' en lichte vlekken verwijderen?
Sommige schema's zijn nogal geel en ze een beetje opfrissen zou helpen...

Heb Paint wel eens geprobeerd, maar die maakt er een zootje van. (als je probeert 't als zwart/wit te saven wordt 't helemaal een drama)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com

Je zou Vector Magic eens kunnen proberen.

Ik gebruik dat wel eens om pixel afbeeldingen om te zetten naar SVG om te plotten. Ik denk dat het met een schema ook prima moet kunnen.

I would rather attempt something great and fail, than to attempt nothing and succeed
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Jasc Paint Shop Pro 9. De laatste voor de overname door Corel.
Ik gebruik hiervan de colour-replacer. Werk heel goed hiervoor.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Op 13 november 2019 12:39:20 schreef Arco:

Heb Paint wel eens geprobeerd, maar die maakt er een zootje van.

In Paint werkt dit alleen maar als het origineel een .bmp of een .gif is.
Met .jpg of .png wordt het inderdaad een zootje.

Je zou het misschien kunnen printen met een zwart/wit printer?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

In Irfanview 'Save as grayscale JPG' . Tuurlijk, je krijgt een extra compressieslag, maar als je de kwaliteit goed instelt, zul je daar geen hinder van ondervinden.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

deze procedure heb ik met suc6 gebruikt:

1. Scannen in kleur
2. Irfanview ->Image->Decrease Color Depth-> 16 Colors
3. Irfanview ->Image->Replace Color…
(inzoomen tot je losse pixels ziet, ga met de muis op een bruingele stip staan, select de kleur met linker muis klik, replace met wit)
4. Herhaal voor andere tinten bruingeel, net zo lang tot alles zwart-wit is.

Ik ga eens kijken of ik daar wat mee kan doen...
Dit is wat paint met bovenstaande png file doet:

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Op 13 november 2019 13:43:26 schreef weardguy:
In Irfanview 'Save as grayscale JPG' . Tuurlijk, je krijgt een extra compressieslag, maar als je de kwaliteit goed instelt, zul je daar geen hinder van ondervinden.

Die compressie is niet nodig. Je kunt met Irfanview ook gewoon ctrl-G doen en als png opslaan zoals dat hoort. Ook kun je de bitdiepte nog wat reduceren (een paar grijstinten zijn meestal wel nodig voor een leesbaar schema).

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Verrek! Ik wist dat ik wat over het hoofd zag. Eens te meer het bewijs dat het brein niet lekker functioneert met een griep...

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Als je fotosoep of iets dergelijks hebt kan je de afbeelding dan niet opslaan met iets als YMCK?
Als je de afbeelding/schema/wat dan ook wil printen zorg dat je alleen K afdrukt. K (kader) dat is zwart. heb ik al eens leuke dingen mee kunnen doen.
Het was een getekend portret van iemand die wel heel erg geel verkleurd was.
Alleen K afdrukken (zwart) will do the trick..

Wie niet horen wil moet TV kijken.

Gimp gebruiken. Functie Threshold is hier goed voor!

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... www.machma.nl

paint.net werkt ook uitstekend en is gratis

[Bericht gewijzigd door Antoine op 13 november 2019 17:12:52 (17%)]

oh een jaar of 15 geleden toen ik nog bij philips op de tekenkamer werkte haddden we daar een tool voor wat ook niet veel meer was als een verijdelde paint. Maar wel toepasselijk voor hun schakelkast tekeningen die nog waren gedigitaliseerd van oude handgetekende schema's. Ik denk echter dat vandaag die tool erg achterhaald is voor wat je zoekt.
De naam zou ik voor je op moeten zoeken, die staat nog wel ergens op een heel oud CV :)

Op 13 november 2019 13:01:10 schreef Nightwalker:
Jasc Paint Shop Pro 9. De laatste voor de overname door Corel.
Ik gebruik hiervan de colour-replacer. Werk heel goed hiervoor.

ik gebruik nog de versie 6, kleine 30MB en kan heel veel. de 8 heb ik ook geprobeerd maar de gui was zo danig veranderd dat ik niks terug vond

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ik ben ook met een veel oudere versie begonnen. Maar heb alle nieuwere versies gebruikt tot de overname door Corel. Die maakten een zooitje van het programma. Dus ik ben blijven hangen bij de laatste versie van Jasc. Met de veranderingen die Jasc soms doorvoerde had ik minder problemen dan de overhoophaling door Corel.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
Tidak Ada

Golden Member

Ik doe dit soort dingen altijd in PS. Gebruik nog versie 7.01, maar met war oefening en geduld gaat het prima. Heb pas zwaar vergeelde pagina's van een meccano instructie boekje opgefrist.

Vergelijk de nieuwe witte achtergrond met het 'wit' van de schaal op de foto!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----------------------> TUBECOLLECTORSASSOCIATION@yahoogroups.com
maartenbakker

Golden Member

Op 14 november 2019 07:43:35 schreef Stijnos:
oh een jaar of 15 geleden toen ik nog bij philips op de tekenkamer werkte haddden we daar een tool voor wat ook niet veel meer was als een verijdelde paint. Maar wel toepasselijk voor hun schakelkast tekeningen die nog waren gedigitaliseerd van oude handgetekende schema's. Ik denk echter dat vandaag die tool erg achterhaald is voor wat je zoekt.
De naam zou ik voor je op moeten zoeken, die staat nog wel ergens op een heel oud CV :)

Desalniettemin ben ik ook geinteresseerd welke tool dat was.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."