perilex 2fase stopcontact

Hallo,

Ik heb een dringende vraag i.v.m. aansluiten van een inductie kookplaat.

ik heb een stopcontact perilex, en wilde even zeker weten welke aansluiting ik heb, ik heb geen multimeter maar wel een spanningszoeker (schroevendraaier) en vraag mij af of de aansluiting goed zit.

voorbeeld stopcontact (perilex 5 aderig) X is aarde ga ik van uit :-)

A B
X
C D

Als ik de schroevendraaier in het stropcontact druk dan lichten de volgende nummers op.
C en D
betekend dit dat de nul fase(N) op A + B zit en dus de aansluiting voor de stekker A + C en B + D is?

en welke aansluiting is voor 2 fase?
(A) 220-240V/380-415 2N~
of
(B) 220-240V 1N~
of
(C) 220-240V/380-415V 2L/2N~

Hopelijk geef ik genoeg informatie en kan mij iemand helpen.

Met vriendelijke Groet Marco

In welk land?
Maak een foto van je meterkast en plaats die hier.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

fornuis op groep 6? zeker weten niet op 7/8? dat is een kookgroep zo te zien.

aan je meter en hoofdkast kun je zien of je 3 fasen of 1x 230V hebt. de aardleks zijn 4 polig, maar de gekoppelde groep lijkt me toch voor het fornuis..

gezien je spanningzoeker maar op 2 pennen van de perilex wcd oplicht, ligt een kookgroep het meeste voor de hand. idd fasen onder en nullen boven dan. je hebt dan het onderste schema nodig.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Als bij c en d het oplicht dan is het bijna wel zeker dat a en b de nul zijn. Maar dat weet je nooit 100% zeker als je geen multimer hebt.

Maar je kunt het gewoon aan sluiten en dan heb je het het onderste schema nodig. Dus 2l/2n.

Met dat schroevedraaiertje kun je weinig meten, zeker dit niet.
Wel welke groepen het wel zijn, schroevedraaier insteken en groep uitschakelen, zien of het de juiste is.
Dat wordt dus groep(en) uitschakelen en perilex openen.
Zekeringkast ook even openen, zien hoe het daar aangesloten is.

Er is bij mijn weten geen standaard aansluiting voor perilex, ben al 3 verschillende configuraties in de praktijk tegengekomen.

Dat kump er noe van....

Allemaal bedankt, ik ga aan de slag met deze informatie.

kontroleer nog even.
Je fornuis zit op 7 en 8
Dan heb je 2 fasen en 2 nullen en een aarde.
Je sluit aan volgens het bovenste plaatje.

Ik vermoed dat je een 3 installatie hebt.
Het is wel heel oud, een jaar of 30 - 40 of nog meer.
Vreemd, toen maakte men een fornuisaansluiting nog echt 3 fasen.
Maak ook eens een foto van je kWh meter

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Nogmaals allemaal bedankt, de kookplaat werk.

/nieuwsgierige modus...
En hoe zit 't dan?

Leuk vanuit de lucht: https://youtu.be/DrnBaUXwbFA