Ringkern trafo wel of niet gebruiken

Ik heb een ringkerntrafo van primair 2 x 110v en secundair 2 x 33 volt 3 amp en 1 x 15 volt 1 amp
Primair meet ik 240 volt
Secundair meet ik nu 2 x 42 volt.
Ben ik hem aan het overbelasten.
En is het verstandig om deze ringkerntrafo te gebruiken.
Mans

Mans
Arco

Special Member

Onbelast is 20...25% hogere spanning niks bijzonders. (de 220v > 230v geeft ook al 5% meer)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Eventueel kan je die 15V misbruiken om de uitgang wat te minderen, gewoon primair 110+110+15 doen.... :-)

Dat zal wel niet OK zijn ivm de isolatie-afstanden. Jammer. :-(

[Bericht gewijzigd door rew op woensdag 13 november 2019 19:17:48 (24%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Hensz

Golden Member

Je meet primair zelfs 240V, dat is al 10% meer dan tegen 220V. Samen met die 20-25% zou je nog boven die 42V uit kunnen komen.

Don't Panic!

een oude ringkern op 240V zetten kan wel, maar deze verbruikt dan meer stby stroom en wordt in stby ook warmer..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Nog maar eens herhalen: ook in de tijd toen de netspanning nog nominaal 220V was kon de werkelijke spanning 240V zijn. Daar moet die trafo gewoon tegen kunnen. Of je met de werkelijke secundaire spanning uit de voeten kunt is natuurlijk een ander verhaal.

Ik heb er al wikkelingen vanaf gehaald om in de buurt van van de 2 x 33 volt te komen.
Dus ik ga hem gebruiken.
Bedankt voor alle info.
Mans

Mans
Hensz

Golden Member

Dan krijgen we over twee weken bericht dat je trafo (tegen die tijd wel onder belasting) een te lage spanning levert? 8)7

Don't Panic!

Heeft deze trafo iets met je treinenhobby te maken? En zo ja, waar heb je dan 33V voor nodig?

De trafo heeft niet iets met mijn treinhobby te maken.
Ik heb jaren geleden 2 van deze gekocht 0..30V DC 0..3A PSU DIY-kit.
Die wil ik nu eens gaan afmaken.
Ik heb diverse schema's gevonden met verbeteringen.
Welke ik ga gebruiken dat moet ik nog bepalen.
Mans

Mans
Kruimel

Golden Member

Oef, als je nu een brug en een elco hierop aansluit krijg je 60V, da's wel pittig voor een schakeling die maar 30V max uit levert. Kan je deze niet verkopen en een andere trafo kopen van 230V->2x27V of zo? Na gelijkrichting gaat de spanning met ongeveer een factor 1,4 omhoog, maar de stroom wordt ook groter dan de afgenomen gelijkstroom. Kortom: met een 33V/3A trafo ga je geen (lineaire) 30V/3A voeding kunnen maken. Dan moet je kijken naar een 27V/5,6A trafo.

Op 14 november 2019 09:52:01 schreef MansTrein:
Ik heb jaren geleden 2 van deze gekocht 0..30V DC 0..3A PSU DIY-kit.

Deze toevallig? Dat zou dan niet de beste zijn voor een beginner in mijn optiek (en die gaat niet werken met een 33V trafo).

PS Check ook even je meter met een andere, lege batterijen geven vaak een te hoge spanning als resultaat, in vind 42V voor een 33V trafo best veel, zeker voor deze grootte. Grote transformatoren en ringkernen hebben vaak een vrij aardige regelfactor.

Ik heb er al een aantal wikkelingen af gehaald.
Hij levert nu ongeveer 2 x 30volt.
Al vertrouw ik mijn chinese multimeter ook niet meer.
De opamps in de voeding heb ik gewijzigd naar TLE2141.
Mans

Mans
Kruimel

Golden Member

Houd er nog steeds rekening mee dat je van 30V gelijkgericht ongeveer 42V overhoudt, wat nogal aan de maat is voor een 30V voeding, en dat je met een 3A trafo niet meer dan een 2A voeding kan bouwen (waarschijnlijk zelfs iets minder, dat moet je even meten). Meet ook de spanning onder last eens, die zou nog weleens flink kunnen dalen als de transofrmator een beetje verzadigt.

er is nu wel wat aan wikkelingen af, de trafo kan ( iig de kern en primair ) wat meer stroom aan.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Kruimel

Golden Member

Dissipatie van de secundaire schaalt met het kwadraat van de stroom, dus voor een 10% afname van de secundaire wikkelingsweerstand kan je misschien 5% meer stroom trekken. De primaire zal ~5% minder stroom trekken, en daardoor een beetje marge genereren, die je echter moet verdelen over primair en secundair. De kern heeft hier verder niets mee te maken, de verliezen dalen bij een grotere stroom en zijn onbelast het grootst. Verwacht geen spectaculaire toename van de capaciteit door het afnemen van secundaire wikkelingen, de mismatch van primair en secundair zorgt voor minder toename van capaciteit dan je zou verwachten op basis van het vergelijken van vermogen.

als je een 30V trafo afwikkelt naar 15V heb je dubbele stroom ter beschikking. hetzelfde als je van een 2x 15V trafo de wikkelingen parallel zet, de secundaire wikkeldraad van de originele 30V is alleen te dun voor die volledige dubbele stroom. bij een smps reken ik dat ook terug, als je een 16V smps terugzet naar 12V levert deze meer stroom. echter is de diode vaak dan wat te krap gekozen. een 16V 2,5A smps is 40VA, maak je er 12V van, dan heb je 3,38A uit die 40VA.

de in een ander topic genoemde philips smps was een 80's ding en nog ruim berekend. die was origineel 24V 12A, maar kon na de trafo terug te wikkelen 12V bij 22A leveren, voor uren lang. de dioden waren daar nog ruim berekend..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Kruimel

Golden Member

Als je een trafo van 30V naar 15V afwikkelt is het draad niet opeens twee keer zo dik, je hebt dan dus niet de dubbele stroom ter beschikking. De resistieve dissipatie is dan gehalveerd voor dezelfde stroom (de weerstand is immers met de helft afgenomen), maar als je de stroom dan verdubbelt is de dissipatie opeens weer 4x zo hoog, dus uiteindelijk zit je op de dubbele dissipatie in de secundaire van de begintoestand, en dezelfde dissipatie in de primaire. De vermogensdissipatie in de trafo neemt dan met 25% toe (gegeven een gebalanceerd ontwerp).

Een SMPS werkt anders, de 'duty cycle' van de transformator wordt dan bijgeregeld waardoor de tijd dat er stroom geleverd wordt aan de secundaire kant gewoon toeneemt. Daar valt dus het kwadraat weg dat bij een gewone trafo wel een rol speelt. Bij een SMPS wikkel je gewoonlijk ook geen draad af om de stroom aan te passen. Doe je dat wel, dan zit je met hetzelfde probleem als met een nettrafo, anders hadden ze hem origineel wel met minder koper gebouwd. Het bereik waarin je de uitgangsspanning kan aanpassen is gewoonlijk redelijk beperkt.

Overigens geloof ik niet echt dat het ernstig is een trafo een beetje over te belasten, de thermische tijdconstante van een trafo is enorm, en er is vaak wel marge. Vaak zijn trafo's ook ontworpen op een hogere omgevingstemperatuur dan wat er op je hobbytafel te verwachten is. Het blijft echter feit dat als je de helft van de wikkeling verwijdert en er de dubbele stroom uit trekt, je (de secundaire wikkeling van) de trafo overbelast, zelfs al vind je een voorbeeld van een situatie waar dit bleek te werken.

Op 14 november 2019 14:23:34 schreef Kruimel:
Als je een trafo van 30V naar 15V afwikkelt is het draad niet opeens twee keer zo dik, je hebt dan dus niet de dubbele stroom ter beschikking. De resistieve dissipatie is dan gehalveerd voor dezelfde stroom (de weerstand is immers met de helft afgenomen), maar als je de stroom dan verdubbelt is de dissipatie opeens weer .

dat zeg ik toch ook, de draad is secundair te dun als je de helft afwikkelt voor om dubbele de stroom bij de halve spanning te gebruiken.

als je een smps trafo afwikkelt heb je het voordeel dat je mits de verhouding afwikkelen juist is naar gelang de spanning omlaag moet, de smps op dezelfde frequentie kan blijven draaien. na afwikkelen de weerstanden van de terugkoppeling aanpassen en de voeding levert bij 100kHz gewoon de helft of wat je nodig hebt. dat kun je met oude voedingen beter, die HF trafo's zaten zo in elkaar dat ze nog open konden. beetje voeding heeft dan ook koperband ipv wikkel draad. huidige smps hebben dan wrs ook problemen met vol vermogen leveren voor lange tijd, de secundaire is minder ruim berekend. het hangt er ook vanaf wat je wilt, de helft van de spanning en de dubbele stroom, of halve spanning en dezelfde stroom, want dat is geen probleem..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik wil gewoon een voeding maken van 2 x 30 volt 3 amp.
En dat kan de trafo ook leveren.
Mans

Mans
Kruimel

Golden Member

Ja maar alleen als je het niet gelijkricht, en volgens mij ga je geen wisselspanningsvoeding maken... ;)

Een beetje experimenteren met wat kan en niet kan geen kwaad, laat maar weten wat het wordt en post eens een foto van het afgemaakte project. Da's altijd leuk om te zien.

Op 14 november 2019 16:24:46 schreef testman:
dat zeg ik toch ook, de draad is secundair te dun als je de helft afwikkelt voor om dubbele de stroom bij de halve spanning te gebruiken.

Nou nee, jij zegt:

Op 14 november 2019 13:44:12 schreef testman:
als je een 30V trafo afwikkelt naar 15V heb je dubbele stroom ter beschikking.

En dat (zeg je zelf al) is niet waar, vandaar mijn reactie. :) De stroom is er wel (zelfs zonder afwikkelen), maar de dissipatie wordt dan groter.

Arco

Special Member

Die 30V AC is wat weinig (liefst een paar volt hoger houden als de DC die gewenst is), maar als je 'm niet te zwaar belast zal het wel werken.
(bij volle belasting zal de spanning wel tot iets van 23v zakken denk ik)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 14 november 2019 16:52:07 schreef Kruimel:

.[...]Nou nee, jij zegt:[...]En dat (zeg je zelf al) is niet waar, vandaar mijn reactie. :) De stroom is er wel (zelfs zonder afwikkelen), maar de dissipatie wordt dan groter.

de secundaire wikkeldraad van de originele 30V is alleen te dun voor die volledige dubbele stroom

de tekst hierboven zei ik ook, ik geef toe dat het misschien anders in volgorde had gemoeten, maar evengoed, wel gezegd.

waar rook was, werkt nu iets niet meer