Antieke mes schakelaar koppelen aan KilkAan/uit


Op 14 november 2019 11:15:05 schreef teunhaperen:
Gebruik deze zender:
https://www.klikaanklikuit.nl/nl/producten/zenders/awmt-003-...ender.html

Die doet al precies wat de bedoeling is.
Deze gebruik ik weleens om een bestaande schakelaar draadloos te kunnen gebruiken.

Ook mijn eerste gedachte. Zonder al te veel gedoe de beste oplossing voor een paar Euro.

@teunhaperen & @T-sec:
Die kaku zender lijkt makkelijk, maar werkt helaas niet.
Een normale lichtschakelaar heeft twee standen: AAN / UIT.
Echter de mes schakelaar naar boven is AAN en het mes naar onder is ook AAN.

@Vergeten:
Natuurlijk alles gescheiden anders wordt het heel spannend.

@60204 & @Aart:
Ik heb bovenstaand RC even geknutseld maar de relais geven geen krimp.
Doe ik iets verkeerd?

Thevel

Golden Member

C2, R3 en D kunnen vervallen.
R1 moet veel hoger bv 100kΩ.

En plaats een blusdiode over de relaisspoelen!

[Bericht gewijzigd door Thevel op 14 november 2019 16:43:33 (28%)]

Op 14 november 2019 16:14:13 schreef bas.s:
@teunhaperen & @T-sec:
Die kaku zender lijkt makkelijk, maar werkt helaas niet.
Een normale lichtschakelaar heeft twee standen: AAN / UIT.
Echter de mes schakelaar naar boven is AAN en het mes naar onder is ook AAN.

@Vergeten:
Natuurlijk alles gescheiden anders wordt het heel spannend.

[bijlage]
@60204 & @Aart:
Ik heb bovenstaand RC even geknutseld maar de relais geven geen krimp.
Doe ik iets verkeerd?

De opgegeven KaKu zender heeft ook 2 aparte maakcontact ingangen die los van elkaar schakelen. Op die manier kun je de twee maakcontacten van je messchakelaar exact zo aansluiten en bedienen.
Messchakelaar naar boven is contact-1 aan, messchakelaar naar beneden is contact-2 aan. Blijft de messchakelaar in het midden dan zijn beiden contacten uit.
Is dit wat je wilt, of wil jij een andere manier van bedienen zien?

Op 14 november 2019 16:14:13 schreef bas.s:
Die kaku zender lijkt makkelijk, maar werkt helaas niet.
Een normale lichtschakelaar heeft twee standen: AAN / UIT.
Echter de mes schakelaar naar boven is AAN en het mes naar onder is ook AAN.

Die KaKu zender doet echt precies wat je wil. Als je één kant van de messchakelaar op één van de twee contacten van de zender aansluit zal deze een ‘aan’ signaal sturen als je de messchakelaar sluit en een ‘uit’ signaal sturen als je de messchakelaar opent. De andere kant van de messchakelaar kun je los laten. De zender werkt op batterijen en is dus volledig veilig, komt geen netspanning aan te pas. Al je problemen in één keer opgelost....

Sine

Moderator

Dat geeft niet het effect wat de TS wilt, boven = aan, onder = uit, halverwege = laatste stand vasthouden.

Angaben sind wie immer ohne Gewähr.

Correct @Sine:
Hey idee is dat de schakelaar een 180 graden slag maakt voordat er van aan/uit gewisseld wordt.

Pak snel nog over op ESP8266 en het MQTT protocol, dan heb je een universele oplossing waar je nog een legio van andere zaken mee kan bedienen. Én dat hele puls probleem is ook weg.

Op 14 november 2019 10:26:55 schreef Aart:
Zou het niet te doe zijn met een rc netwerkje ?

Zoiets? Lijkt mij best kunnen. Misschien wat grotere condensatorwaarden (1u, 2u2, etc.) als de puls te kort is...

code:


                 470n
|----------------| |---------------------- Bovenkant Messchakelaar
kaku print    |      |
druktoets      --RR--
voor Aan.       10M
|
|---common----------------------------- MiddenVanMesschakelaar
|
kaku print
toets voor
uit
|
|               470n
----------------| |-------------------------------Onderkant Messchakelaar
              |        | 
               ---RR---
                 10M

Aannemende dat die schakelaars een gemeenschappelijke aansluiting hebben, die aan 1 van de voedingslijnen hangt. En de andere kant een pullup of pulldown.

Eluke.nl // Backwards Lightspeed Bus: i*i=-1, so iic=-c.

Op 16 november 2019 23:29:11 schreef bas.s:
Correct @Sine:
Hey idee is dat de schakelaar een 180 graden slag maakt voordat er van aan/uit gewisseld wordt.

Dan een flipflop met een klein (dil)relais er aan? Set aan de bovenkant en reset aan de onderkant van de schakelaar. Relaiscontact aan de KaKu.

High met Henk

Special Member

Let even op met gevaarlijke spanningen. Ik ken het kaku schema van geen van allen, maar als ze niet galvanisch scheiden van lichtnet met die pulstoetsen is direct eraan hangen gewoon levensgevaarlijk!!

Een dergelijke messchakelaar mag in praktijk alleen door bevoegde personen geschakeld worden...

Nou snap ik dat het hier waarschijnlijk ter decoratie is, maar dan zou ik de schakelspanning:
.1 onder 50 v houden
.2 galvanisch gescheiden van het lichtnet

En zoals gezegd: ik ken het kaku schema niet, maar zie geen trafo o.i.d. Zou best kunnen zijn dat ze een c gebruiken of een hele kleine smps. En een smps hoeft niet galvanisch gescheiden te zijn...

EDIT.. Bedenk me net dat het spul ook op een batterij zou kunnen draaien. Dan heb ik niets gezegd. Maar nogmaals heb geen idee. Werk nooit met dit spul.. Vraag me wel af waar dan het schakel element (relais, triac) zit.. Maar vast niet op printje wat ik hier zie..

to all newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet).

@lucky lucke: de kaku werkt op een knoopcel, moet hier niet een voeding bij?

@hogehenk, al eerder toegelicht maar het is gescheiden. De kaku werkt draadloos en middels knoopcel.

@Hans60: kan je dat verder toelichten?

Thevel

Golden Member

Op 17 november 2019 20:23:41 schreef bas.s:
@lucky lucke: de kaku werkt op een knoopcel, moet hier niet een voeding bij?

Het idee van Lucky Luke zat ik ook al aan te denken en zal best eens kunnen werken, gewoon proberen.
En je hebt dan geen voeding nodig.

Google eens op ‘RS-flipflop’ en zie wat zo’n ding doet...
Je kunt trouwens ook een bi-stabiel relais nemen, heeft twee spoelen waarmee je de stand kunt wijzigen. Heel erg old-school en past daarmee helemaal bij je schakelaar....

High met Henk

Special Member

* High met Henk voelt zich erg oud: Hoe krijg je het voor elkaar om iets eenvoudigs als een schakelaar toch nog met een AB met batterijen te doen? Als het ding een keer leeg is schakelt het niet meer.... Ik zou van pure frustratie gek worden om dit soort singen: Ik wil iets doen, maar moet eerst iets anders doen om mijn oorspronkelijke doel te bereiken.

WAAROM draadloos?
Ik heb destijds domotica overwogen.... Ben zo blij dat ik dat NIET gedaan heb!

to all newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet).

Op 17 november 2019 20:23:41 schreef bas.s:
@lucky lucke: de kaku werkt op een knoopcel, moet hier niet een voeding bij?

Hoeft geen voeding bij, dat is juist het leuke aan deze oplossing :). Het idee is dat als je de schakelaar sluit, er een laadstroom door de condensator gaat lopen (tot ' ie vol is). Als je de schakelaar weer opent, zal de condensator via de 10M langzaam ontladen. Door diezelfde 10M blijft ook een klein stroompje lopen zolang de schakelaar dicht is, maar dusdanig miniem dat het niet erg is. (En anders neem je 33M ofzo)

Normaal zou je het drukschakelaartje kort indrukken, waardoor er een korte tijd stroom loopt. Met de messchakelaar die dicht blijft, zo het effect hetzelfde zijn als wanneer je het drukschakelaartje ingedrukt zou houden. Die condensator ertussen zorgt ervoor dat er maar kort stroom loopt, net als bij kort indrukken van de drukschakelaar.

Hoe lang die stroom loopt is dan weer afhankelijk van de pull-up (of pull-down) weerstand en de capaciteit van de condensator. Als het te kort is, wordt het misschien niet als toetsdruk geregistreerd en moet je een grotere condensator nemen. Met wat pech heb je 10 uF ofzo nodig, maar meer lijkt me gek. (Dan moet je misschien ook naar 1M of 100k ipv 10M, of gewoon niet te snel willen schakelen).

Eluke.nl // Backwards Lightspeed Bus: i*i=-1, so iic=-c.

Op 14 november 2019 16:34:55 schreef Thevel:
C2, R3 en D kunnen vervallen.
R1 moet veel hoger bv 100kΩ.

En plaats een blusdiode over de relaisspoelen!

@ Thevel, wat je voorstelt zou er zo uit komen te zien. Heb m gebouwd maar helaas geen klik.

@luckyLuke, ik ga m proberen!
Als het echt zo simpel kan is dat meestal heel goed :)

Tidak Ada

Golden Member

Ik heb zelfs nog een bi-stabiel relais voor je liggen van. Wordt ook wel een 'stroomstoot-relais' genoemd.

Wordt vaak in hotels en andere gebouwen gebruikt voor het licht in gangen e.d. je kunt dan overal waar je een momentschakelaar monteert het licht aan of uit doen.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op 19 november 2019 17:27:27 (19%)]

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----------------------> TUBECOLLECTORSASSOCIATION@yahoogroups.com

Op 18 november 2019 18:56:28 schreef Lucky Luke:
[...]
Hoeft geen voeding bij, dat is juist het leuke aan deze oplossing :). Het idee is dat als je de schakelaar sluit, er een laadstroom door de condensator gaat lopen (tot ' ie vol is). Als je de schakelaar weer opent, zal de condensator via de 10M langzaam ontladen. Door diezelfde 10M blijft ook een klein stroompje lopen zolang de schakelaar dicht is, maar dusdanig miniem dat het niet erg is. (En anders neem je 33M ofzo)

Normaal zou je het drukschakelaartje kort indrukken, waardoor er een korte tijd stroom loopt. Met de messchakelaar die dicht blijft, zo het effect hetzelfde zijn als wanneer je het drukschakelaartje ingedrukt zou houden. Die condensator ertussen zorgt ervoor dat er maar kort stroom loopt, net als bij kort indrukken van de drukschakelaar.

Hoe lang die stroom loopt is dan weer afhankelijk van de pull-up (of pull-down) weerstand en de capaciteit van de condensator. Als het te kort is, wordt het misschien niet als toetsdruk geregistreerd en moet je een grotere condensator nemen. Met wat pech heb je 10 uF ofzo nodig, maar meer lijkt me gek. (Dan moet je misschien ook naar 1M of 100k ipv 10M, of gewoon niet te snel willen schakelen).

Gelijk even geprobeerd met 1uF en 100k en dit werkt. _/-\o_
Er blijft nog wel stroom lopen dus ik moet nog even door-experimenteren met zwaardere weerstandjes.

Bij een ingedrukte kaku drukswitch loopt er 60uA. Met de 1uF en 100k er tussen loopt er 25uA.
Er zit een 3V knoopcel in dus die stroom minimaliseren is wel goed voor de levensduur.

Shiptronic

Golden Member

Op 18 november 2019 13:18:09 schreef High met Henk:
* High met Henk voelt zich erg oud: Hoe krijg je het voor elkaar om iets eenvoudigs als een schakelaar toch nog met een AB met batterijen te doen? Als het ding een keer leeg is schakelt het niet meer.... Ik zou van pure frustratie gek worden om dit soort singen: Ik wil iets doen, maar moet eerst iets anders doen om mijn oorspronkelijke doel te bereiken.

WAAROM draadloos?
Ik heb destijds domotica overwogen.... Ben zo blij dat ik dat NIET gedaan heb!

Als je nieuw of gaat verbouwen niet, maar ik heb een huis met rode gemeniede instalatie buis en T dozen in de muur en afgestuckt , daar krijg ik geen draad meer bij, + op plekken waar je een schakelaar zou verwachten of plaatsen ziet niet eens een leiding in de muur. Daar zijn die dingen ideaal voor, dubbelzijdig tape en flop, schakelaar op de muur waar ik hem wil, en die knoop cellen erin houden het toch redelijk lang uit. Knoopcelletje kost bijna niets, gaat er 1 moelijk doen, even overal een nieuwe in, en je kan weer een paar jaar vooruit.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Zou het niet mogelijk zijn om een condensator in serie te zetten met het bovenste kontakt en dit aan sluiten op de drukknop.
Schakelaar sluit via de condensator wordt een puls gegeven en de lamp gaat aan.
Om de condensator te ontladen kun je de onderste kontakten van de grote schakelaar gebruiken, en dan staat alles weer standby.
En bij de volgende schakel beweging komt er weer een puls en gaat de lamp uit

Suc6

Thevel

Golden Member

Op 19 november 2019 17:07:11 schreef bas.s:
[...]
@ Thevel, wat je voorstelt zou er zo uit komen te zien. Heb m gebouwd maar helaas geen klik.

De schakeling werkt wel, allen kan de condensator zich slecht ontladen via de B-E overgang.
Een weerstandje van 1MΩ over de B-E en de schakeling werkt perfect.
Maar waarschijnlijk heb je de schakeling niet meer nodig......

Op 19 november 2019 18:07:09 schreef bas.s:
[...]

Gelijk even geprobeerd met 1uF en 100k en dit werkt. _/-\o_
Er blijft nog wel stroom lopen dus ik moet nog even door-experimenteren met zwaardere weerstandjes.

Bij een ingedrukte kaku drukswitch loopt er 60uA. Met de 1uF en 100k er tussen loopt er 25uA.
Er zit een 3V knoopcel in dus die stroom minimaliseren is wel goed voor de levensduur.

Nice!

Met 220k, 470k of 1M moet het ook werken, zolang je niet te snel schakelt.

Hmm.Sterker nog, als je er een diode tussen prutst ben je helemaal van die continue stroom af... Als het met eender-welke diode die je hebt liggen niet lukt, neem dan iets met een lage spanningsval. (Skotky, bat85 ofzo). En dan kun je gewoon 100k gebruiken, of zelfs lager (maar dat hoeft niet).

Diode in serie met de weerstand die parallel over de condensator staat. Afhaneklijk van of je schakelaars naar gnd of naar + schakelen moet de anode naar kaku respectievelijk naar de messchakelaar...

Nevermind. Ik ben moe. Gaat niet werken. Gewoon 1M proberen... (En als snel schakelen dan niet wil, wat lager. 860k, 560k, 470k, 330k, 220k, whatever)

Eluke.nl // Backwards Lightspeed Bus: i*i=-1, so iic=-c.

Op 19 november 2019 20:08:29 schreef Thevel:
[...]
Een weerstandje van 1MΩ over de B-E en de schakeling werkt perfect.

Ik ga toch weerstanden halen dus kan net zo goed proberen maar je bedoelt een 1M weerstand zetten over de basis en emitter van de BC517?
Heeft dat niet gelijke werking als R3 uit het eerdere schema?

Thevel

Golden Member

Op 22 november 2019 10:38:45 schreef bas.s:
Heeft dat niet gelijke werking als R3 uit het eerdere schema?

Ja dat klopt.