Water blijft staan in vaatwasser

Hoi iedereen,
Wij hebben een vaatwasser Bosch SMV90E00NL/28. Recent hebben wij het probleem dat er onderaan de vaatwasser water blijft staan (lampje "watertoevoer controleren" brandt ook). Ik heb de stappen die op de site van Bosch staan reeds doorlopen. Watertoevoer gecontroleerd, dit lijkt allemaal in orde. Afvoer gecontroleerd, geen knik in de afvoerslang, niet verstopt etc. Ik heb de boven- en onderzeef reeds schoon gemaakt. Het schoepenrad werd eveneens gecontroleerd en draait naar behoren, niets zit er in de weg.
Als ik de machine aan zet, hoor je dat deze dadelijk het water dat op de bodem staat, weg pompt. Vervolgens neemt hij water en valt hij stil (piep, piep, piep,...) Er staat dan vervolgens terug water op de bodem. Als ik de vaatwasser reset en vervolgens start, pompt hij terug het water weg, laat water lopen en valt stil ....
Ik vermoed dat er dus geen probleem kan zijn met de pomp, want aanvankelijk wordt het water wel weg gepompt. Ook de afvoer buiten de vaatwasser is volledig schoon, dus dat kan ook niet het probleem zijn.

Wie weet raad? Wat kan dat zijn? Kan dit zelf op te lossen zijn?

Alvast bedankt voor de reactie's!

Steven

Zit er niet ergens een scheur in bijvoorbeeld pomphuis, rubberen slang etc? Na twee jaar zat er bij ons een scheur in de ontluchting van het spoelgedeelte waardoor er water op de grondplaat kwam en de machine steeds in storing ging. Als er steeds weer water komt zit er ergens een lek, misschien op te sporen door de kalkaanslag.

Het is een inbouw en kan dus niet dadelijk zien of er een lek is. Ik heb het toch nog niet gemerkt. Morgen haal ik hem eruit en bekijk ik het eens.

Alvast bedankt voor de reactie.

pakt de machine water, en stopt met water pakken, circulatiepomp draait niet, enb ineens gaat de afvoerpomp wegpompen? zou ook de circulatiepomp kunnen zijn die niet werkt. gare aanloopcondensator komt voor.

normaal gaat de circulatiepomp nog tijdens water innemen al draaien.

[Bericht gewijzigd door testman op 14 november 2019 22:24:17 (15%)]

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb de waterinlaat er eens uitgehaald en proper gemaakt. Als ik de vaatwasser op zet, hoor ik hem water nemen, ik zie ook duidelijk water in de waterinlaat lopen. Vervolgens als het water genomen is (vermoed ik) begint het toestel te piepen. Dan brandt het lampje "watertoevoer controleren". Als ik de vaatwasser open doe, staat er geen water meer. Dat is dan toch al opgelost. Je hoort de vaatwasser ook het water wegpompen.
Dus mijn inziens is de watertoevoer in orde en werkt de pomp ook.
Op de bodem van de vaatwasser is geen water te zien. Dus een lek kan het ook niet zijn, denk ik...
Wiet kan mij helpen?

Jochem

Golden Member

Als het debiet niet genoeg is, dus het te lang duurt voor er voldoende water in de machine is gelopen, kan hij ook in storing vallen. Is de kraan ver genoeg open?

Heb geduld: alle dingen zijn moeilijk voordat ze gemakkelijk worden.

Jawel, de kraan is volledig open.
Ik hoor het water er duidelijk inlopen, en zie het ook bij de waterinlaat, aan volle kracht. De machine vult zich, want als ik hem open trek, zie ik het water onderaan staan. Wanneer hij vervolgens wil beginnen wassen (vermoed ik) begint het toestel te piepen. Het water wordt vervolgens weggepompt.
IK voeg een foto van de waterinvoer bij... die is volgens mij toch proper genoeg?

Ik heb ten einde raad de hittepomp losgedraaid. Er zat niets in de leidingen of in de pomp. Misschien is deze gewoonweg defect.
Hoe kan je dit testen? Gewoon met een multimeter?

Dat ding waar je een foto van toont is een labyrinth. rechts onder loopt een kabeltje, dit zit op een platieken wieltje.
Dit noemt de flowmeter.
Als het toestel water neemt, moet dat wieltje volle bak meedraaien, als het vastzit van de kalk beseft het toestel niet dat er waterinname is.
Draait dit wieltje vollebak? zoja zie hieronder

Als het dat niet is, foto van diehittepomp welk model het is aub

* net opgezocht welk model, en dat model hittepomp gaat wel veel kapot, is vaak niet visueel zichtbaar, hoe oud is de machine en hoe vaak word hij gebruikt?

Als je de impeller of schoepje in de pomp erg heen weer kan halen op bepaalde plek is lagering inwendig defect.

Het kan zijn dat de EPS sensor niet goed werkt.
(dat is een soort van druk sensor die het water nivo meet D.M.V. luchtdruk, doorgaans een zwarte of blauwe sensor met een slangetje aan de bovenkant)
Ik heb een paar keer een gebroken SMD weerstand in die dingen gevonden, dus dat kan je even nakijken.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II
vergeten

Golden Member

Dat ding met (minstens)2 draadjes eraan en een slangetje, wat jij beschrijft, heet pressostaat :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, en toch wordt het wel eens anders begrepen.