Fase draairichting laadpaal?

Hoi, misschien wel echt even een heel domme vraag hoor.
Maar zijn laadpalen fase draairichting gevoelig?

Ik ga volgende week alles aansluiten voor mijn eigen laadpaal en heb de spullen in huis. Vervolgens neem ik een kijkje in de meterkast; zijn alle 3 de fasedraden gewoon met de kleur bruin. Tja nu weet ik niet of de huisinstallateur bij de nieuwbouw rekening heeft gehouden met de volgorde.

Ik zou niet weten waarom een laadpaal fase volgorde gevoelig zou kunnen zijn maar ik lees in de montagehandleiding van de paal dat er een foutcode led in zit voor fasebewaking.....

Waarom zou die dat hebben?

Nu is er niet helemaal nood aan de man want ik kan op de slimme meter zien de belasting per fase dus met afschakelen van wat groepen kan ik wel achter 1-2-3 komen en zodoende ook zo op de paal aansluiten.

Maar waarom zit er een fasebewaking in een laadpaal? In de manual staat ook dat als dat ledje brandt dat er controle van het draaiveld door een gecertificeerd elektricien uitgevoerd dient te worden.

Michel
mel

Golden Member

Misschien kijkt dat ding of alle fasen er zijn.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Waarschijnlijk bedoelen ze dat hij bewaakt of alle 3 de fases aanwezig zijn, om te voorkomen dat twee fases te zwaar belast worden als er een fase wegvalt. Een lader is een schakelende voeding, en die niet gevoelig voor de fase volgorde.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Sommige 3-fasen inverters zijn fase gevoelig dus moeten ze op de correcte manier (lees fase draai) aangesloten worden.

laad je hem straks achteruit op :+

Meeste laders maakt geen zak uit.

Nou inderdaad; het wordt nog gekker want in het “benodigde gereedschap” hoofdstuk staat dat je een “EV simulator met draaiveldindicatie” benodigd heb. En onder het hoofdstuk “installatie” staat vermeld dat op een gegeven moment het draaiveld gecontroleerd moet worden op een rechtsdraaiend veld.
Grappig, maar waarom?

Mag ik er van uit gaan dat de L1 indicatie op het digitale scherm van de slimme meter ook echt daadwerkelijk L1 is? Op die manier kan ik het niet fout doen maar het kan natuurlijk nog steeds zijn dat de Stedin monteur toendertijd de L1 aansluiting op de slimme meter ergens anders op heeft aangesloten.....in dat geval heeft het beestje alleen maar de naam L1.

Michel

Op 15 november 2019 21:07:14 schreef Hoihoi:
Mag ik er van uit gaan dat de L1 indicatie op het digitale scherm van de slimme meter ook echt daadwerkelijk L1 is?

Je mag er vanuit gaan dat dat L1 is zoals de meter hem ziet. Dus de fase die op het eerste meetsysteem zit. Maar dat hoeft niet noodzakelijk ook de echte eerste fase te zijn. En de fasevolgorde maakt voor een elektriciteitsmeter ook niet uit.

Wat die lader betreft: ik heb geen specifieke kennis van autoladers, maar als een lader gevoelig is voor de volgorde dan lijkt me dat een ontwerpfout. Zoiets moet je als ontwerper niet doen want het lijkt me nergens voor nodig.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

En als je een foutcode voor de fasevolgorde krijg dan draai je toch 2 fasen om!
Moet toch niet zo moeilijk zijn.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Fasen omwisselen is geen heksentoer. Maar ik kan me absoluut niet voorstellen waardoor een lader gevoelig kan zijn voor de volgorde.

het lijkt me voor een lader ook tamelijk nutteloos om het draaiveld juist te hebben, ik heb er iig nog geen storingen van gehoord. wel te hoge laadspanning en te lage laadspanning.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Overleden

Op 15 november 2019 21:18:12 schreef Toeternietoe:
En als je een foutcode voor de fasevolgorde krijg dan draai je toch 2 fasen om!
Moet toch niet zo moeilijk zijn.

Alleen kan je vaker moeten wisselen, 2Fasen omwisselen is het veld omdraaien en de volgorde Maar kan nog fout zijn

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Volgens mij zit er een KA-motor met autodynamo in de laadpaal.

sommige toestellen zoals schrijvende meters willen ook een bepaalde volgorde hebben, niet alleen stroomspoel 1 op L1 enz, maar ook een vooraf bepaalde fasevolgorde.

als er een motor in de laadpaal zit, heb ik die nog niet gezien. veel meer mechanica als een lock op de stekker zit er niet in, die is vaak laagspanning ook nog. rest is allemaal elektronica.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

Maar zijn laadpalen fase draairichting gevoelig?
Ik zou niet weten waarom een laadpaal fase volgorde gevoelig zou kunnen zijn maar ik lees in de montagehandleiding van de paal dat er een foutcode led in zit voor fasebewaking.....
Waarom zou die dat hebben?
Maar waarom zit er een fasebewaking in een laadpaal?

Ofwel omdat het bij deze wel belangrijk is ofwel omdat de fabrikant je een overbodig gadget cadeau doet >:)
.

In de manual staat ook dat als dat ledje brandt dat er controle van het draaiveld door een gecertificeerd elektricien uitgevoerd dient te worden.

Dus is hij ervoor beveiligd:

Op 15 november 2019 21:18:12 schreef Toeternietoe:
En als je een foutcode voor de fasevolgorde krijg dan draai je toch 2 fasen om!

.

Mag ik er van uit gaan dat de L1 indicatie op het digitale scherm van de slimme meter ook echt daadwerkelijk L1 is?

Daar kom je achter als het storingslampje op je laadpaal al dan niet gaat branden >:)

wrs bepaalt de elektronica van de laadpaal, jouw L1 kan dus voor het ding best eens L2 zijn, dat heeft ook met het draaiveld te maken.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik zie geen reden om gevoelig te zijn voor fasevolgorde. Eigenlijk zit er ook geen echt laadcircuit in een paal, want dat zit in -, en verschilt per auto. Ik ben nog geen auto tegengekomen die gevoelig is voor fasevolgorde, maar ik heb ze ook niet allemaal gezien.
Maar als de fabrikant/leverancier (je noemt niet welke?) van de paal zo duidelijk vermeldt dat dit belangrijk is, dan hebben ze er misschien voor gekozen om voor de fasebewaking (het wegvallen van..) een standaard element te gebruiken dat "toevallig" ook mekkert over fasevolgorde.
Maar zoals mijn voorgangers al aangeven: als die error optreedt draai je gewoon 2 draden om en ben je klaar.

If you want to succeed, double your failure rate.

Er zijn laadpalen die vanuit de accu terug kunnen leveren aan het net. Dit zal dan in je handleiding staan.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
maartenbakker

Golden Member

Teruglevering klinkt als iets waarbij de volgorde goed moet zijn inderdaad.

Een ander idee dat ik kreeg, was de gelijkrichting. Stel dat er synchrone gelijkrichting in zo'n ding zou zitten (heeft normaal niet echt nut bij hoge spanningen, maar er loopt natuurlijk wel een forse stroom), dan kan die misschien ook wel zo ontworpen zijn dat de volgorde goed moet zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Wat is het merk en type laadpaal?

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Als er al terug levering is dan zal de leverende kant eerst moeten vaststellen welke spanning er staat en moeten synchroniseren met het net. En dan lijkt t me dat het net als bij PV omvormers niet uit maakt, zolang er maar 3 fasen zijn die aan de voorwaarden voldoen.

zit sinds 2009 in de PV.

Op 15 november 2019 22:49:50 schreef Hunebedbouwer:
Er zijn laadpalen die vanuit de accu terug kunnen leveren aan het net. Dit zal dan in je handleiding staan.

Mag ik vragen welke thuislader jij kent die terug kan leveren aan 't net?

If you want to succeed, double your failure rate.
Shiptronic

Overleden

Op 15 november 2019 22:40:39 schreef Jochem:
Ik zie geen reden om gevoelig te zijn voor fasevolgorde. Eigenlijk zit er ook geen echt laadcircuit in een paal, want dat zit in -, en verschilt per auto. Ik ben nog geen auto tegengekomen die gevoelig is voor fasevolgorde, maar ik heb ze ook niet allemaal gezien.
Maar als de fabrikant/leverancier (je noemt niet welke?) van de paal zo duidelijk vermeldt dat dit belangrijk is, dan hebben ze er misschien voor gekozen om voor de fasebewaking (het wegvallen van..) een standaard element te gebruiken dat "toevallig" ook mekkert over fasevolgorde.
Maar zoals mijn voorgangers al aangeven: als die error optreedt draai je gewoon 2 draden om en ben je klaar.

Als die palen "praten" met het net kunnen ze kammelijk het net glad trekken, als er in de buurt veel gebruikt word op L1 en bijna niets op L2 kan je dat in zon laad paal makkelijk compenseren; L2 flink belasten en L1 niet gebruiken.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Wanneer de fabrikant aangeeft dat de richting van het draaiveld essentieel is voor de werking van zijn 'laadpaal' dan heeft deze waarschijnlijk een thyristor brug toegepast. In dat geval is nl. die richting bepalend voor de juiste volgorde van de respectievelijke stuurpulsen. Het circuit dat deze draairichting detecteert geeft tevens aan wanneer er een fase is uitgevallen (twee vliegen in 1 klap). Wanneer alles goed is, zie je meestal een groen oplichtend LED-tje op de print - Phase OK. Mocht deze bij het aansluiten niet oplichten, dan gewoon 2 willekeurige fasen omdraaien.

voor zover ik weet kan een laadpaal vrijwel niks met het net afhankelijk van onder/overspanning detecteren en communiceren met de meter in de nog zeldzame gevallen. een 3 fasen lader kan bij teveel stroom op de huisaansluiting terugregelen, als deze aan de meter gekoppeld is. maar dan loopt het hele vermogen terug, niet alleen op 1 fase. wel als de lader in de auto maar op 1 fase laad natuurlijk..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 15 november 2019 22:40:39 schreef Jochem:
Ik ben nog geen auto tegengekomen die gevoelig is voor fasevolgorde, maar ik heb ze ook niet allemaal gezien.

Als je een Tesla wilt opladen via de 'adapter' op 230V (enkelfase) en de stekker zit 'verkeerd-om' in het stopcontact, dan vertikt het ding het toch echt om te laden! (Indicator bij laad-aansluiting van de auto licht dan rood op.)

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)