Fase draairichting laadpaal?

Op 18 november 2019 09:42:25 schreef rew:
[...]Ik denk dat het wel meevalt. Een "dik" woonhuis gebruikt 5MWh per jaar. Dat komt overeen met ongeveer 20000 km.

Nu is 20000 km/jaar rijden niet belachelijk weinig, maar ook niet heel veel. En dit is dus even als AL het huiselijk stroomverbruik door de auto-accu zou gaan: niets direct uit het net (of je zonnepanelen) gebruiken. Dus overdag stroom opwekken en de boiler instellen om goedkope nachtstroom te gebruiken....

OK. Opgezocht: Die 160k in 8 jaar is precies de accu-garantie die tesla geeft. Dus pas ALS je AL de stroom in een FORS huis door je auto-accu laat gaan, DAN verbruik je de accu in een tempo dat je op het eind van de garantie periode ook door je accu bent op basis van het gebruik en niet alleen door het verlopen van de garantieTIJD.

Kijk, dat vind ik geinige antwoorden.
Einde verhaal na de garantieperiode. Het lijkt wel alsof consumentenelektronica ook zo wordt gedimensioneerd. Alles voor de flow!

Michel

Je begrijpt me verkeerd.

In het ALLERSLECHTSTE geval gebruik je NOOIT stroom uit het net, en NOOIT stroom uit je zonneinstallatie, maar moet ALLES eerst de auto-accu in en verbruik je dan 100% uit de auto-accu.

Dan doe je echt ALLES verkeerd.

Een simpele maatregel is om de boiler zo veel mogelijk op zonne energie te laten opwarmen. Dus iets hoger afstellen dan normaal en gewoon afzetten als de zon niet schijnt. Ook wasjes draaien moet je juist overdag doen als je je eigen energie opwekt. Op die manier zal je al snel de helft van de energie NIET via de auto-accu verbruiken.

Maar ook dingen als: Als de auto niet thuis is, dan kan ie niet als thuis-accu fungeren. Dus dan slijt de auto-accu dus ook niet door het thuis-gebruik: In die situatie moet het huis zich bedruipen met zonneenergie en netstroom.

Dat is dus als je de auto-accu eigenlijk voor 100% inzet om zo veel mogelijk over te nemen van "het net als accu". Omdat financieel dat laatste nog steeds veel rendabeler is dan je eigen auto-accu gebruiken zal voorlopig nog niemand z'n auto-accu voor dit doel opofferen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 18 november 2019 09:30:04 schreef EricP:
Oops... heb niet het hele topic doorgespit. Maar ik begrijp dat dit iets is in de hoek van 'spuit 11 geeft ook modder' :)

Nee, zo had ik het eigenlijk niet eens bedoeld.
Het was meer dat jij dus hetzelfde zegt en ik me gesterkt voel in mijn gedachtegang, waar voor het overige niemand op ingaat.

Wel komen er hele discussies over hypothetische teruglevering aan het net voorbij. Dat is nog helemaal geen mainstream ding, het lijkt me verre van waarschijnlijk dat dat bij TS speelt.

If you want to succeed, double your failure rate.

Je moet even nadenken wat je allemaal voor extra hardware nodig hebt voor teruglevering als al een 3 fase 11kW AC->DC lader met PFC hebt gemaakt.

Tesla gebruikt de motor als "grote spoel" in dit gebeuren. (je kan ABSOLUUT niet rijden als je aan het laden bent!)

Het antwoord is: "bijna niets". Mijn gevoel zegt me dat Tesla "omdat het kan" dat al gewoon heeft ingebouwd. Daarnaast, tesla heeft ook gewoon een "thuisbatterij" in het assortiment: precies dezelfde technologie.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dat snap ik allemaal wel, maar dat is echt fabrikant-specifieke spielerei.
TS heeft het over een universeel Webasto kastje van een paar honderd piek.

Als je leest over (thuis)laders die aan "smart charging" doen, dan moet je nog steeds niet denken aan teruglevering, maar aan het monitoren van het verbruik van de rest van je huis en evt het moment dat je zonnepanelen aan het leveren zijn. Daarmee wordt dan het moment (danwel het vermogen) bepaald dat de auto mag gaan laden.

Dat Tesla terugleveren kan en dat het (bij sommige modellen) misschien al wel volledig in de auto zit.. Sure, dat lijkt me geen rare gedachtengang. Maar voor TS z'n vraag echt niet relevant.

If you want to succeed, double your failure rate.