Wie kent dit app ? Voltage calibrator

Ik ben in het bezit gekomen van een VPC-131A voltage calibrator.

Ik kan hier verder niets over vinden .
Behalve wat op app zelf staat

[attachment=0

]

Lijkt me "gewoon" een nauwkeurige spanningsbron, en nog instelbaar ook. Je hebt zeker al gemeten op de banaan-bussen? Dan ben je er toch zo achter wat het ding doet?!

Een "app" is trouwens wel een erg verwarrende benaming voor zo'n ding. Apps heb je op je telefoon of tablet.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
vergeten

Golden Member

Zeker verwarrend maar app is ook de afkorting van apparaat.

Net als miss de afkorting van een dame kan zijn maar ook van misschien in het tegenwoordig gebrekkige luie mensen communicatietaal/afkortingen wereldje. :)

Het is geen VPC-131A maar een VPC-13A

Heeft te koop gestaan op ebay met dit erbij:
Fabrikant: Scholz Elektronik Berlin
Model: VPC-13A

Precisie spanningskalibrator van Scholz Elektronik in Berlijn.

EDIT: Had @Thevel ook gevonden :)
Uitgangsspanning: 0 - 19.999V +/- 0.0005%
Werking op batterij of externe voeding 12-15Vdc.

Misschien een mailtje aan wagen richting fabrikant:

E-Mail: info@scholz-elektro.de
Internet: www.scholz-elektro.de
of een van de andere "Scholz" bedrijven.

[Bericht gewijzigd door vergeten op zaterdag 16 november 2019 12:57:12 (18%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Thevel

Golden Member

Inderdaad weinig over te vinden.
Ik vond wel dit:

Ausgangspannung: 0 - 19,999V +/- 0,0005%

Baterie Betrieb oder Extern Versorgung 12-15Vdc.

Dat van ebay klopt want daar heb ik hem van gekocht
Callibrator geeft ook wel de juiste spanning af
Ten minste als ik mijn agilent 34410a mag geloven.
Maar ik vind het vreemd dat een callibrator ook nog weer een regel potje op zit waarbij je uitgang plus of min 1 mv kan variëren.

het heeft wel iets van voltcraft weg.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 16 november 2019 12:41:12 schreef PE1IDY:
...ik vind het vreemd dat een callibrator ook nog weer een regel potje op zit waarbij je uitgang plus of min 1 mv kan variëren.

Waarom vind je dat raar? Als die potmeter accuraat is, lijkt het mij best handig.

@vergeten: app voor apparaat heb ik echt nog nooit gehoord, ja hier nu.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
blackdog

Golden Member

Hi,

De extra + of - 1mV is b.v. handig om te kijken of een ADC lineair is.

Is het een vaste stapgrote of een potmeter die een 1mV bereik heeft?

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Sine

Moderator

Iets met thermokoppels? die bewegen zich in de regel zo rond de mV's

Niet dat ik dan het nut van die -10V kan verklaren ...

fred101

Golden Member

Ik denk dat die potmeter de 10V justeert. Dat zie je ook wel bij transfer standaards. Met een nul meter en "hogere" (in rang zeg maar) spanning standaard zet je de 10V spanning gelijk (of je gebruikt een 7,5 of 8,5 digit meter) Daarna kun je wat dingen met jou calibrator calibreren. Je kunt zo dus een hogere nauwkeurigheid voor korte termijn realiseren.
https://www.pa4tim.nl/?p=2376 Daarbij zie je een gat onder de draaiknop met cal. Maar omdat deze uit het standaard cellen tijdperk stamt zie je ook het ding met draaiknop uitsteken. Met een nulmeter en die cellen zet je mbv dat knopje de standaard gelijk aan de cellen. Daarna kun je gedurende een beperkte tijd de standaard als cel-vervanger gebruiken zonder dat je moet gaan rekenen en corrigeren.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
rob040

Golden Member

Op 16 november 2019 13:57:58 schreef Sine:
Niet dat ik dan het nut van die -10V kan verklaren ...

Je kunt met de duimwiels tot 9999mV (= 9,999V).
Als je daar -10V bij optelt kom je aan de 19,99V die je maximaal uit de kalibrator kan halen. Je pakt dan de -10V meetbus i.p.v. de 0V.

@ TS: Dergelijke apparaatjes worden veel in de procesindustrie gebruikt om heel nauwkeurig het signaal van een of andere 'zender' of 'gever' te simuleren. In het geval bijv. dat het proces stil staat kan men op deze manier een betreffende meet- of regelkring controleren, inregelen, kalibreren, etc.
Het gebruik lijkt me vanzelfsprekend. Staat er allemaal op.

RAAF12

Golden Member

De grote vraag hier is, smiley, smile, wat er in het kastje zit.....

Apps heb je op je telefoon of tablet.

Je zou bijna vergeten dat het een afkorting is van application.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zaterdag 16 november 2019 14:22:15 (47%)

vergeten

Golden Member

Apps zitten ook op de PC.

Dan had het ook wel ex, van executable kunnen heten :)
I.t.t.t. ex van ex-partner.

[Bericht gewijzigd door vergeten op zaterdag 16 november 2019 14:31:24 (32%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Dan zou het mooier zijn als er een extra duimwieltje of schakelaar zou zijn in plaats van een extra bus.

Inderdaad de 10v is vast en kan worden gebruikt om het bereik tot 20v te verkrijgen.
De potmeter is continu regelbaar dus geen exacte stappen.
Je weet natuurlijk nu nog niet of dit dan exact klopt.
De potmeter een fractie uit het midden en dan is natuurlijk al weer een verstelling van de waarde
Mijn voorstelling van een voltage callibrator is een vaste uitgang die exact klopt en die je dan binnen in het app (afkorting voor apparaat)?
Eventueel kunt naregelen op een nog betere callibrator.
Dus daarom vind ik dit potmetertje (afkorting voor potentiometer)?
In deze situatie wat vreemd

Op 16 november 2019 14:29:21 schreef PE1IDY:
De potmeter is continu regelbaar dus geen exacte stappen.
Je weet natuurlijk nu nog niet of dit dan exact klopt.
De potmeter een fractie uit het midden en dan is natuurlijk al weer een verstelling van de waarde

ja, dat is juist het idee. Met de potmeter kun je 1 stap omhoog en omlaag regelen, heel precies dus. Maar ja, als je een referentie op de uV naukeurig wilt heb je iets verkeerds gekocht :-)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
RAAF12

Golden Member

Op 16 november 2019 14:25:04 schreef vergeten:
Apps zitten ook op de PC.

Dan had het ook wel ex, van executable kunnen heten :)
I.t.t.t. ex van ex-partner.

Je zou bijna vergeten dat het een afkorting is van application.

Haha ik zie nu pas dat ik je nick ijdel gebruikt heb...
Hoe was het ook alweer? In PC en MSDOS had je 3 uitvoerbare bestanden te weten eindigend op exe, com en bat, resp. executable, command en batch?
Oeps, doe ik nou aan topic kaap?
Om het goed te maken, ik ben wel heel benieuwd naar het binnenwerk van het kastje. Misschien wil PE1IDY een foto plaatsen?

Hierbij een foto van de binnen kant

RAAF12

Golden Member

Thank you! Is er ook te lezen welke voltage reference erop zit? wel een opamp LT6012 zo te zien, ik was iets te snel met typen...
Een Burr-Brown REF102U komt me bekend voor.... edit hierop zit een REF102P print gemaakt en afgeregeld door JBerg54 https://www.circuitsonline.net/forum/view/131442/last#highlight=voltag…

Je zou bijna gaan denken dat er behoefte is aan een "malle app manager" ofwel een "mam"mie.

REF102 van TI dus. DMV de duimwielen selecteer je de juiste combinatie van weerstanden (die hele bank bovenaan).

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein