Directe verbinding batterij

Alleen berichten met de trefwoorden “breadboard” worden getoond. Alle berichten tonen

Op 16 november 2019 14:11:04 schreef rew:
[...]Ik zou verwachten dat de weerstand van een lullig draadje eerder minder dan 4 Ohm is.

Ik heb een aantal "goedkope draden" die handig zijn als er niet te veel stroom doorheen moet. Die hebben een weerstand van ongeveer 1 Ohm.

Maar, een "theoretische draad" heeft een weerstand van precies NUL ohm. In de praktijk heeft ie vrijwel altijd een meetbare weerstand.

Een "theoretische spanningsbron" heeft een uitgangsweerstand van precies NUL ohm. In de praktijk heeft vrijwel iedere spanningsbron een uitgangsweerstand: de spanning zakt wat als je stroom afneemt.

Een 9V batterij heeft een uitgangsweerstand van tientallen ohms. Voor orde-van-grootte berekeningen doet de weerstand van je draad of ie nu 1 of 4 ohm is er niet toe.

Er gaat een stroom lopen van enkele honderden milliamperes. (9V / <tientallen Ohms> ) Mogelijk vliegt dan net de zekering in je multimeter er uit als je zegt dat je nul meet. Of misschien ben je vergeten je meetsnoer op de mA input van de multimeter te zetten. Of misschien meet je verkeerd.

Beste Rew,

Ik maakte gebruik van 4 montagedraden gekoppeld aan een breadboard. De totale gemeten weerstand was 1 ohm enkel door het montagedraad, maar 2*3,3 ohm als ik het meet door het breadboard.

Vervolgens maakte ik de fout dat ik met de rode snoer de mA uitgang pakte van de multimeter. Deze gaat namelijk tot 400 mA. Na gebruik te maken van de 15A uitgang gaf de multimeter 0.74 A stroom aan. De spanning over de batterij op dat moment was 8.06 V. Dus vermoedelijk is de weerstand (montagedraad, breadboard + uitgangsweerstand batterij + minimale weerstand multimeter) 8.06/.74 = 10.89 ohm geweest.

fred101

Golden Member

Beste Rew,

Ik maakte gebruik van 4 montagedraden gekoppeld aan een breadboard. De totale gemeten weerstand was 1 ohm enkel door het montagedraad, maar 2*3,3 ohm als ik het meet door het breadboard.

De weerstand van een stukje draad is volgens mij echt geen 1 ohm. Een beetje fatsoenlijk meetsnoer aan je multimeter heeft een totale weerstand van minder dan 0,3 ohm (en echt goed minder dan 0,1). Dan heb je grofweg 2 meter draad. Als je breadboard dan 2x3,3 ohm toevoegt is het tijd voor een met een metaal binnenwerk :-) (of een nieuwe batterij in je multimeter)

Vaak niet zo belangrijk maar wel als je aan de metingen conclusies gaat verbinden om wat te leren.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Anoniem

Op 16 november 2019 18:03:33 schreef fred101:
[...]

De weerstand van een stukje draad is volgens mij echt geen 1 ohm. Een beetje fatsoenlijk meetsnoer aan je multimeter heeft een totale weerstand van minder dan 0,3 ohm (en echt goed minder dan 0,1). Dan heb je grofweg 2 meter draad. Als je breadboard dan 2x3,3 ohm toevoegt is het tijd voor een met een metaal binnenwerk :-) (of een nieuwe batterij in je multimeter)

Vaak niet zo belangrijk maar wel als je aan de metingen conclusies gaat verbinden om wat te leren.

Komt daar nog eens bij dat je bij dergelijke lage weerstandswaarden vaak te maken krijgt met thermokoppels die gevormd worden door het verbinden van verschillende metalen met elkaar en die de lage meetspanning beïnvloeden en dus een foute meting aangeven.
Dit kan je checken door de meetsnoeren om te wisselen . Dan krijg je heel andere waardes. Ik heb al negatieve weerstandsaanduiding gezien.
Goedkope multimeters zijn zo al niet erg betrouwbaar bij die hele lage weerstandswaardes.