vermoedelijke hittepomp defect Bosch

beste Leden
hier ook na 3 jaar de hittepomp defect, tenminste ? ik meet geen ohmse waarde op de aansluitingen,
dus maar een nieuwe besteld en alvast de oude gedemonteerd, tijdens de demontage trek ik het micro stekkertje van de NTC uit elkaar met als gevolg drie losse draden,
ik kan aan de routing wel zien waar het ongeveer liep maar twijfel nu welke draad op welke pin moet komen,
op de regel unit kan ik ook niet zien welk waar vandaan komt,
heeft iemand ervaring?

nu las ik laatst iets over dat het niet handig is om de machine op zn kop te zetten?
bij mij staat hij op zn kop dat is makkelijk met demontage, wat is hier van waar en wat kan er fout gaan.

alvast bedankt voor het antwoord
Bram

Om wat van apparaat gaat het precies? Is het een onderdeel van een vaatwasser of van iets anders? Zou je ook wat foto's van de onderdelen kunnen maken waar je het over hebt en het typenummer kunnen geven van het apparaat.

Anders wordt het wel heel lastig om antwoord op je vragen te geven.

Jeffrey je hebt gelijk het gaat om een Bosch vaatwasser met zeolit droogsysteem

Bedankt voor de foto's. Ik vindt 3 jaar wel heel snel voordat er zo'n onderdeel kapot gaat. Dit kan komen doordat de vaatwasser vaak gebruikt wordt en daardoor kunnen de contacten in het relais van het verwarmingselement blijven plakken en dat zorgt ervoor dat het spoor weg brand. De draden die in die connector voor de NTC zitten zijn dacht ik allemaal de zelfde kleur zonder iets van een codering zoals een getal of streepjes erop. Zijn alle draden los gekomen uit de connector?

ja helaas wel!!!!!
zonder codering geen nummer enz enz

Ik heb dat ook eens gehad en toen kon ik zien dat bij bij 1 draadje een stukje van de mantel nog op de connector zat en bij de andere niet. Daar zou je ook nog naar kunnen kijken.

Mocht dat niet werken dan zou adviseren om even het verwarmingselement uit die plastic behuizing te trekken en dan even er een foto van te maken en van de besturingsprint waar die kabel naartoe gaat. Aan de hand van beide foto's kunnen we misschien dan bepalen hoe het aangesloten moet worden.

Een gouden tip die ik aan al mijn (beginnende) collega's op de firma altijd meegeef. Voor je wat loskoppelt, markeren en/of fotootje nemen.
(Of topic, de laatste die dacht dat dit niet nodig was heeft ons een herstelkost van +250k€ opgeleverd! :'( )
On topic, een drie draads NTC komt mij niet bekend voor.
Zijn de draden uit de connector gekomen of kan je de connector op verschillende manieren insteken?

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

fijn dat jullie allemaal reageren,

de NTC is idd drie draad maar die gaat naar twee kleine NTC op de verwarming element deze staan paralel geschakeld met een gezamenlijke in het midden van de kleine connector
de weerstand is rond de 10,2 per NTC
ik kan mij voorstellen dat er niet veel fout kan gaan

zoals te zien op de print plaat en connector.
is de middelste niet gebruikt en zijn alleen de buitenste twee met een printbaan verbonden, dat zou betekenen dat de twee NTC in serie staanals de middelste de gezamenlijke is net als op de connector
daar is zijn de buitenste twee van de NTC en de middelste is gezamenlijk

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

ik zou de overzetting hetzelfde houden, zat er 1 draad nog vast? dan heb je een referentie. gezien de kap van de stekker stuk is, zou ik de draden vastsolderen op de halve stekker. zonder kap zit de draad los, en klemmen doet het toch al niet goed meer nu.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Op 17 november 2019 11:10:59 schreef Brams:
ja helaas wel!!!!!
zonder codering geen nummer enz enz

Het typenummer staat op een sticker, ik geloof bij Bosch meestal achterop de machine, maar misschien ook wel ergens op het front. Meestal staat er op het bedieningspaneel wel een kort typenummer.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

als de draden verkeerd of niet goed vastzitten doet de machine het dan wel???
in de meeste situaties schakelt een NTC of PTC de machine uit.

ik heb de verwarmingsring bekeken en zag dat de aansluiting naar de stekker was doorgebrand(gesmolten) de weerstand van het element is 19,8 ohm dus in mijn optiek oke,
ik heb een brug gesoldeerd naar de verwarming en De setkkeraansluiting en de machine in elkaar gezet,
weer opgestart en tot mijn genoegen start hij wel op,
echter hij wordt niet warm ik zal straks eens meten of ik wel spanning krijg op het element.

en even de stekker lostrekken wan misschien doet hij het wel maar beschermt hij alleen tegen oververhitting dmv het relais in en uit te schakelen.

die grijze draden zijn van temperatuur sensoren, niet van thermistoren, die zitten doorgaans in serie met het element, en dus zit er dikkere draad aan.

als de temperatuur sensoren niet werken zal de machine niet starten/ error geven, of het element verbrand, als het goed ontworpen is dan het 1e..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 17 november 2019 14:36:48 schreef testman:
die grijze draden zijn van temperatuur sensoren, niet van thermistoren, die zitten doorgaans in serie met het element, en dus zit er dikkere draad aan.

als de temperatuur sensoren niet werken zal de machine niet starten/ error geven, of het element verbrand, als het goed ontworpen is dan het 1e..

de machine start dus ik kan er van uitgaan dat de bedrading wel ok is, hij wordt alleen niet warm, misschien het relais wat doorgebrand is ?
ik zal eens meten of er spanning komt op het verwarming element,
wanneer begint de vaatwasser te verwarmen?
is dat al meteen na het opstarten?

het element gaat ook wel vaker stuk bij deze pompen, de geprinte laag brand dan ergens door.

verwarmen duurt een tijdje, maar die spanning kun je gewoon meten. je hebt 3 aansluitingen, is dat 2x element en 1 aarde of heb je een gesplitst element? de motor zit weer elders gestuurd meen ik.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 17 november 2019 18:37:45 schreef testman:
het element gaat ook wel vaker stuk bij deze pompen, de geprinte laag brand dan ergens door.

verwarmen duurt een tijdje, maar die spanning kun je gewoon meten. je hebt 3 aansluitingen, is dat 2x element en 1 aarde of heb je een gesplitst element? de motor zit weer elders gestuurd meen ik.

is idd twee voor het element en 1x aarde, hij draait nu een 25 minuten en wordt nog niet warm
misschien is er toch iets anders stuk,
ik heb de aansluiting van het verwarmingselement gesoldeerd die was bij de aansluiting defect gaan en heb een ohmse waarde gemeten van 20
dus in mijn optiek goed

Als je tot en met de electronica de weerstand van het element meet en het zelfde geld voor de twee PTCs op het element, is mogelijk ( Veiligheids)relais defect

Op 17 november 2019 19:02:53 schreef smd:
Als je tot en met de electronica de weerstand van het element meet en het zelfde geld voor de twee PTCs op het element, is mogelijk ( Veiligheids)relais defect

bedoel jij meten vanaf de aansluiting vanaf de stuurprint?
en is het veiligheidsrelais te vervangen welke is dat dan?

in ieder geval bedankt voor de support ik wacht even op de nieuwe pomp zodat ik deze kan plaatsen dan hoef ik daar niet meer aan te knutselen op de PTC bedrading na

Yep, IDD vanaf stuurprint. Er zitten 2 zwaardere relais op, die zijn het.

zo beste formmuers hier ben ik weer ,
gelukkig geen E09 code geen E 11 code maar nu E 19,
ik heb de relais even doorgemeten de weerstand van de spoeltjes zijn oké,
echter het relais( middelste) van de hittepomp wordt niet getrokken,
waardoor het element niet warm wordt ,even een gaatje gemaakt om het relais met de hand te bedienen om te kijken of dit werkt, er komt simpel weg geen 220 volt op de verwarming of moet ik hiervoor twee relais bedienen?
kortom nog geen steek verder.

Beide relais moeten bediend worden, 1 is veiligheids relais en tweede is normale verwarmingsrelais. Je kan ook een defecte NTC zelf hebben die de watertemperatuur meet of kabelbreuk

Beide relais moeten bediend worden, 1 is veiligheids relais en tweede is normale verwarmingsrelais. Je kan ook een defecte NTC zelf hebben die de watertemperatuur meet of kabelbreuk. F19 is opwarmtijd overschreden, dus verwarming word wel aangestuurd maar reageert niet.