TV omtoveren naar monitor

Hallo,

Mijn 3 jaar "oude" 4k Android tv is stuk gegaan (zit vast in een bootloop).
Type: Sony kd-49x8005c
Ik heb de tv zelf proberen te maken met alle mogelijkheden Google en Sony voor me hadden maar helaas is het probleem niet opgelost. Volgens Sony moest er een nieuw moederbord in. Dit koste mij alleen 400-500 euro en dat was de tv niet meer waard. Helaas kan ik zelf online de moederborden ook niet meer vinden.

Nou vroeg ik mij af of ik een controller/moederbord kan kopen om de tv om te toveren naar een monitor.
Ik heb zelf online zitten kijken en vind heel veel video's van mensen die hun oude laptop scherm omtoveren naar een monitor.
Ik weet dus alleen niet of dat hetzelfde werkt voor een tv.

Alvast bedankt voor de hulp.

maartenbakker

Golden Member

Ik denk dat het trefwoord 4k in dit geval belangrijk is als je op ali of ebay gaat zoeken.

Zulke monitormodules moeten ook op paneeltype geprogrammeerd worden door de leverancier. Ik weet niet of dat er bij Sony altijd opstaat, maar ook dat is een stukje informatie voor in je zoektocht.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 17 november 2019 13:49:13 schreef maartenbakker:
Ik denk dat het trefwoord 4k in dit geval belangrijk is als je op ali of ebay gaat zoeken.

Zulke monitormodules moeten ook op paneeltype geprogrammeerd worden door de leverancier. Ik weet niet of dat er bij Sony altijd opstaat, maar ook dat is een stukje informatie voor in je zoektocht.

Bedankt, heb jij een linkje naar wat ik ong. zou moeten hebben?
Kan het niet vinden 8)7

Wat zegt de verkoper ervan? Je mag toch een langere levensduur dan 3 jaar verwachten?

Op 17 november 2019 14:37:24 schreef Kilian:
Wat zegt de verkoper ervan? Je mag toch een langere levensduur dan 3 jaar verwachten?

De Mediamarkt werkt niet echt mee. Ze kunnen mij niet vertellen wat ze ongeveer zouden vergoeden en aangezien ik geen onnodige kosten wil maken heb ik dat dus niet gedaan. Ik heb nu wel een factuur vanuit Sony. Ik kan dus misschien daar nog mee langsgaan weet alleen niet of dat nog nut heeft.

de mediamarkt? als je after service niet belangrijk vind dan ga je daar langs, verkoop stijl uit de usa.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 17 november 2019 15:21:06 schreef testman:
de mediamarkt? als je after service niet belangrijk vind dan ga je daar langs, verkoop stijl uit de usa.

Tjah, ik weet het maar toen als student had ik niet veel geld.

De wet geldt ook voor hen hoor. Maar gelijk krijgen als je gelijk hebt is soms wat lastig, en voor sommigen nog lastiger. Er zijn vast wel voorbeeldbrieven op internet te vinden. Ik ben van mening dat als fabrikanten spullen maken die net na de garantietermijn kapot gaan het juist belangrijk is te claimen. Als consumenten dat blijven pikken, verandert er niks.

Op 17 november 2019 16:57:41 schreef Kilian:
De wet geldt ook voor hen hoor. Maar gelijk krijgen als je gelijk hebt is soms wat lastig, en voor sommigen nog lastiger. Er zijn vast wel voorbeeldbrieven op internet te vinden. Ik ben van mening dat als fabrikanten spullen maken die net na de garantietermijn kapot gaan het juist belangrijk is te claimen. Als consumenten dat blijven pikken, verandert er niks.

Naar mijn weten zijn ze tot vrij weinig verplicht. Ze hoeven maar een klein deel te vergoeden. Daarom dacht ik om bij Sony aan te kloppen.
Misschien dat hun nog een beetje klantenservice hadden maar bij hun is het ook ver te zoeken.

Sony heeft met jou niks te maken. Je moet bij de verkoper zijn. http://www.conformiteit.nl/economische-levensduur.html

[Bericht gewijzigd door Kilian op zondag 17 november 2019 19:11:50 (37%)

Maar toch reactie op je reparatie vraag:
Het zou mogelijk kunnen zijn om het scherm om te bouwen naar monitor, ik heb dit eens gedaan van een laptop scherm naar HDMI.
Ben begonnen met de connector van het scherm, daarna gezocht naar de specificatie’s van het scherm en dit alles vergeleken met de universele video-print van Ali (zijn onder 22,- te vinden).
Als je dit gaat doen kijk ook hoe moet je deze print flashen naar de juiste versie van jou scherm.
Vergeet ook niet te bekijken of deze een backlight nodig heeft.
Succes

maartenbakker

Golden Member

Alleen met die universele prints heb je vaak weinig keus uit aansluitingen. Vandaar dat ik vermoed dat je 4k of uhd als trefwoord zult moeten gebruiken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/gar…

https://www.technieknederland.nl/cms/streambin.aspx?documentid=55615

Als die tv nieuw €1000 gekost heeft en na 3 jaar de geest geeft terwijl de te verwachten economische levensduur volgens uneto/vni 6 jaar is, zou ik €500 gaan terughalen bij de Mediamarkt. Daarvoor koop je een knappe monitor en hou je nog geld over.

Het toestel is nieuw nog te koop bij de mediamarkt. Koop gewoon dat toestel, vervang het moederbord gewoon en breng dan de tv terug en zeg dat je je geld terug wilt. Het serienr van de tv is dan ook hetzelfde op de kast. Ook uit gewoonte recht moet je garantie kunnen afdwingen bij de verkoper omdat tv koelkasten enz duurzame producten zijn die toch wel minimaal 5 jaar mee mogen gaan, ongeacht wat de verkoper zegt. Sony kan ook en moet ook uit coulance de tv kosteloos voor je repareren eigenlijk. Als je dreigt dat je anders naar een bekend tv consumenten programma gaat met je probleem (vara Kassa! of Tros Radar) wil het ook wel eens helpen als je hier van kennis geeft dat je het gemeld hebt. Succes~! Een vervangend moederbord is altijd nog wel ergens op Ebay of tv onderdelen in nl te vinden.

*hier heb ik geen app voor nodig

Op 17 november 2019 20:57:24 schreef Bart64:
Ook uit gewoonte recht moet je garantie kunnen afdwingen bij de verkoper omdat tv koelkasten enz duurzame producten zijn die toch wel minimaal 5 jaar mee mogen gaan, ongeacht wat de verkoper zegt.

Omdat je formeel al 3 jaar aan het sparen bent voor een nieuwe zullen ze dan 40% van de reparatie kosten voor je vergoeden. En omdat zij de reparatie "beheren", kan je er donder op zeggen dat als ze 100 euro kosten maken, ze dan tegen jou zeggen dat het 166 euro gekost heeft en dat zij daar 40% oftewel 66 euro van zullen vergoeden als jij de rest betaalt.

Dit alles is als ze het redelijk volgens de wet spelen, maar of je dat bij mediamarkt voor mekaar gaat krijgen is nog maar de vraag. Die gasten zullen er alles aan doen om aan hun verplichtingen te ontkomen.

Op 17 november 2019 19:10:54 schreef Kilian:
Sony heeft met jou niks te maken.

Dat klopt. Maaarrr... Als
Munchakoopas hier (en verder op het internet) gaat lopen vertellen dat Sony shit is, dan zijn ze verder van huis dan "wat service verlenen en hopen dat dat het oplost". Lijkt in deze niet helemaal goed te gaan, maar je kan het proberen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Hier het factuur vanuit Sony met "coulance".
Het is om te huilen.
EDIT: was vergeten mijn gegevens te verwijderen 8)7

https://gyazo.com/53ad6b74e7c5b8d1e3e811b6c706241a

[Bericht gewijzigd door Munchakoopas op zondag 17 november 2019 22:30:24 (45%)

Nou, die mail je dan naar de klantenservice van de Media Markt. Met een copie van je aankoopbon. Ik denk dat er best wel een case te maken is dat een nieuw moederboard de economische levensduur niet zal verlengen. En dan mogen ze kiezen tussen volledige vergoeding van de reparatiekosten of ontbinding van de koop met pro rata restitutie van de koopsom. Als de factuur op hun naam gezet wordt kunnen ze de btw ook nog terugvorderen. Zou ik zeker proberen. Lees je maar eens in via de links die ik gegeven heb.

Op 17 november 2019 23:01:09 schreef Kilian:
Nou, die mail je dan naar de klantenservice van de Media Markt. Met een copie van je aankoopbon. Ik denk dat er best wel een case te maken is dat een nieuw moederboard de economische levensduur niet zal verlengen. En dan mogen ze kiezen tussen volledige vergoeding van de reparatiekosten of ontbinding van de koop met pro rata restitutie van de koopsom. Als de factuur op hun naam gezet wordt kunnen ze de btw ook nog terugvorderen. Zou ik zeker proberen. Lees je maar eens in via de links die ik gegeven heb.

Ik heb de mediamarkt gemaild. Ik hoop dat ze nu wel mee willen denken. Helaas ben ik niet zo goed met dit soort dingen. Bedankt!

maartenbakker

Golden Member

Ik ken dit model niet, maar als een bootloop aan het mainboard ligt, is het vaak of een corrupt flashgeheugen, een corrupte eeprom of een losse BGA. Allemaal dingen die bij een onafhankelijke reparateur die het toestel kent, wel voor minder dan 400 euro zouden moeten lukken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 17 november 2019 20:57:24 schreef Bart64:
Het toestel is nieuw nog te koop bij de mediamarkt. Koop gewoon dat toestel, vervang het moederbord gewoon en breng dan de tv terug en zeg dat je je geld terug wilt. Het serienr van de tv is dan ook hetzelfde op de kast.

dat gaan ze zien, dat hebben mensen al geprobeerd bij mediamarkt met printers. een nieuwe laserprinter die DOA was.
toevallig was ik de hersteller en het trukje is niet gelukt.

in je oud moederbord zal ook wel het chasisnr zitten, en als sony er dan achterkomt...

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Welke serienummers staan er op je mobo?

Op 18 november 2019 09:53:38 schreef Maestro_kv:
Welke serienummers staan er op je mobo?

Ik ga nu eerst nog maar een keer proberen de Mediamarkt te stalken.
Als dat weer niet lukt schroef ik hem open.

fred101

Golden Member

Op 17 november 2019 20:57:24 schreef Bart64:
Het toestel is nieuw nog te koop bij de mediamarkt. Koop gewoon dat toestel, vervang het moederbord gewoon en breng dan de tv terug en zeg dat je je geld terug wilt.

En dat is de reden dat bedrijven steeds moeilijker gaan doen over garantie. Liegen was al populair, dit is de volgende stap...

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
maartenbakker

Golden Member

Nou, dat gebeurt al sinds jaar en dag. Dat maakt het niet beter natuurlijk, en technisch gezien klopt het ook niet; je zou feitelijk 2/5 korting moeten krijgen, niet een volledig nieuw toestel. Als het om geweigerde garantie gaat in plaats van coulance, is het iets minder incorrect.

Op 18 november 2019 09:53:38 schreef Maestro_kv:
Welke serienummers staan er op je mobo?

Serienummer van het toestel zoals op de typesticker staat is relevant voor de garantie en staat niet op het mainboard gedrukt, vaak wel in het geheugen.

Andere unieke nummers zijn de MAC-adressen van de diverse netwerkinterfaces, maar die worden voor garantiewerk denk ik niet uitgelezen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 18 november 2019 14:10:47 (13%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Wat is het treurig op dit moment. ik zelf heb regelmatig dit soort gevallen gehad met diverse merken en bij de importeur/ fabrikant altijd coulance kunnen krijgen of afgedwongen. Het is maar wat een handelaar voor je wil en kan doen. Als lokale handelaar zijn we vaak gepasseerd door de consument omdat men dacht dan beter uit te zijn om aan te schaffen bij het grotere winkelbedrijf. En dan kom je weer van de koude kermis thuis zo blijkt. Met drie jaar gebruik heb je nog zeker een jaar coulance. Er wordt als het goed is een afschrijving in rekening gebracht over de gebruikte tijd van het apparaat. wel wordt dan verwacht dat je een soortgelijk apparaat van het zelfde merk weer aanschaft. In dit geval drie jaar, is een periode die Wettelijk gezien aangekaart kan worden bij een media markt of wie dan ook. ze kunnen er niet omheen. Ik vindt het belachelijk dat je na drie jaar gebruik al moet of wil gaan schipperen of ombouwen o.i.d.
Beetje stennis schoppen bij een receptie balie helpt vaak ook wel. Op je strepen staan in ieder geval. Ze moeten wat regelen met je. Veel succes !