Duitse degelijkheid...

Arco

Special Member

Heb je de zaklamp deze zomer laten liggen op je dashbord van de wagen in de extreme hete dagen van meer dan 40 graden?

Lag gewoon in huis in een laatje...
Ik keek er ook wel van op dat ze ondanks de enorme lekkage nog steeds gewoon werkten...

[Bericht gewijzigd door Arco op zondag 17 november 2019 15:54:46 (21%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Knoeien doen uiteindelijk alle batterijen, van duracell tot Ikea en action.

Schoonmaken van lekkende alkaline gaat overigens prima met azijn. Dat borrelt letterlijk de alkalische meuk weg.

En strak in het huisje wil je ook, anders krijg je andere problemen. Ik hebt het zelfde meegemaakt met een maglite, die ik waarschijnlijk ooit aan op z'n kop had weggezet.
Daar moest ik een telefoonbout in draaien om de batterij er uit te trekken. Dan heb ik het nog niet over wat ik moest doen om de dop er af te krijgen.
Die meuk vreet aluminium !
Ofwel, die lamp ziet er nu van binnen uit als een maanlandschap.

Op 17 november 2019 15:48:59 schreef grotedikken:
Ik heb nog nooit meegemaakt dat batterijen die niet leeg zijn lekken.

Ik heb pas ook een Varta zaklamp weggegooid met lekkende batterijen er nog in.
Omdat de batterijen het nog wel deden heb ik hem aangezet en in een prullenbak gegooid, de lamp bleef nog dagen branden.
Normaal als ik lekkende batterijen heb zijn ze inderdaad helemaal leeg.
Dus ik was best verbaasd dat batterijen tegenwoordig zo slecht zijn dat ze al gaan lekker lang voordat ze op zijn.

Op 17 november 2019 15:19:58 schreef Arco:
Bij goedkope Aerocells van Lidl nog nooit gehad

Dat is wel bijzonder. Aerocells worden ook door Varta gemaakt.

pas nog een philips setje gehad waar nog batterijen inzaten voor de geheugen backup, 3x AA van philips uit belgie, 25 jaar oud. stond 0,0V nog op, maar niet lekken, wrs omdat het nog zink kool was :)

uit die fabriek kwamen ook de panasonic zink kool batterijen, die kom ik ook weleens tegen in ab's welke dan zo oud zijn en niet lekken.

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 17 november 2019 16:36:44 (26%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Op 17 november 2019 15:48:59 schreef grotedikken:
Ik heb nog nooit meegemaakt dat batterijen die niet leeg zijn lekken.
De behuizing wordt pas aangetast als de chemische omzetting nagenoeg volledig is. Juist doordat er een potentiaalverschil is bij een niet lege batterij wordt corrosie voorkomen.

Jouw verhaal gaat op voor zink-kool cellen waar van de beker de negatieve electrode vormt die verbruikt wordt en dus dik genoeg moet zijn om lekken te voorkomen maar dun genoeg om zoveel mogelijk capaciteit te hebben. De Varta's zijn alkaline waarvan de beker niet verbruikt wordt. Daar de kwaliteit van de afdichting maatgevend, anders lekt het elektrolyt (gootsteenontstopperachtig spulletje) er zo langs. Durecell staat hier alom bekend om, Panasonic en Varta worden doorgaans als betrouwbaar beschouwd maar kunnen duidelijk ook lekken. Ik heb hetzelfde met een stelletje Varta D-cellen in een Maglite. Niet leeg, wel over datum en ook altijd blootgesteld geweest aan temperatuurwisselingen, wat slecht is voor de afdichtingen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Lucky Luke

Golden Member

Op 17 november 2019 16:02:02 schreef Dratsabylgu:
...in een prullenbak gegooid...

Zucht... Daar hoortieniet... Als zelfs techneuten het niet snappen mik ik mijn bananenschillen voortaan wel bij het KGA ipv bij het GFT, ter compensatie...

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Anoniem

Op 17 november 2019 15:57:54 schreef Sine:
Knoeien doen uiteindelijk alle batterijen, van duracell tot Ikea en action.

Schoonmaken van lekkende alkaline gaat overigens prima met azijn. Dat borrelt letterlijk de alkalische meuk weg.

Waarna de overgebleven restjes azijn de corrosie weer in de hand werken ;-)
Tenzij je natuurlijk overvloedig naspoelt met water. Wat dan weer niet altijd door de print met de ledjes en de elektronica, en de niet hermetische schakelaar gewaardeerd wordt.

Batterijen zaten dus degelijk vast.....

Tidak Ada

Golden Member

Aluminium is nu eenmaal niet gesteld op alkali. Daar doe je niets tegen.
Al eens aluminium pannen in de vaatwasser gegooid? Zijn onmiddellijk verkleurd en na een aantal beurten zitten er kleine gaatjes in :(

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
RAAF12

Golden Member

In aluminium pannen moet je ook geen rabarber koken daar wordt je men dement van (geen bron, behalve wat opmerkingen in reisgroepen) en (slag)room slaan met een garde (wie doet dat nog sinds er de spuitbus er is) in aluminium is ook geen goed idee. Dan verkleurt het aluminium. Er is ook wel lichtgewicht kookgerei voor de kramperende vakantieganger te koop in titanium dat is wel een tikkie duurder. Maar wel een goede investering, dat spul wordt alleen maar duurder.....

Anoniem

Klopt, alu wordt door alkali aangevreten, maar zuur doet ook geen goed. Het is nu eenmaal een onedel metaal. Ik stop alu pannen niet in de vaatwas omdat vooral de anti aanbaklaag gevoelig is voor de alkali.
Maar hier moet ik oppassen. In Nederland noemt men een pot ook een pan terwijl dit woord in Belgie enkel voor bakpannen gebruikt wordt.
De pannen die eigenlijk potten zijn, zijn bij ons al lang niet meer van aluminium maar van RVS. Kwestie van voortijdige dementie te voorkomen.
Al vraag ik me af of het wel helpt :-)

Een ledzaklamp bestaat uit wel meer dan een alu kokertje.
Als er zuur tussen het printje en de lens raakt dan krijg je dat er nog moeilijk uit. tenzij die ook makkelijk los te schroeven is.
En &ls er zuur in de schakelaar loopt of spoelwater achterblijft zal dit ook niet zo goed zijn voor de levensduur.

Sine

Moderator

Op 17 november 2019 17:19:57 schreef grotedikken:
[...]
Waarna de overgebleven restjes azijn de corrosie weer in de hand werken ;-)
Tenzij je natuurlijk overvloedig naspoelt met water. Wat dan weer niet altijd door de print met de ledjes en de elektronica, en de niet hermetische schakelaar gewaardeerd wordt.

Een maglite (de D-cel varianten in ieder geval) trek je tot het laatse veertje uit elkaar, dat is geen enkel probleem.
En LED? Daar zit nog gewoon een gloeilampje in.

Lijkt verdacht veel op een Chinese zaklamp die ik ooit kocht via een bekende Chinese site.

Ik denk dat die bedrijven soms echt bij Chinese bedrijven er kopen, hun merknaam er laten op printen en blister in..

Zou me niet verbazen.

Arco

Special Member

Bij Chinese lampen zie je niet gauw een behuizing van 4mm dik, met 1.5mm mag je dan al blij zijn... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

Toch ben ik zeer tevreden met die (Chinese?) zaklampen, die ik ven die Turken op de radiomarkten kocht.
Li-accu er in en gaan met de aaan. Er zit zelfs en houdertje voor 3 AAA cellen bij (voor het geval je geem mogelijkheid he op te laden. Doet het nog steeds zonder mankeren op de eerste LiPo.
Maa ja, ik doe er ook geen appelmoes in en hij gaat ook niet in de afwas >:) :P

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 17 november 2019 18:30:35 schreef Sine:
[...]

Een maglite (de D-cel varianten in ieder geval) trek je tot het laatse veertje uit elkaar, dat is geen enkel probleem.
En LED? Daar zit nog gewoon een gloeilampje in.

Ik kan Sine enkel volgen. Mijn herlaadbare Maglite doet nu reeds 15 jaar dienst. Vijf jaar geleden eens een nieuwe accu moeten plaatsen maar uitlopen deed deze (nog) niet.
Ondertussen heb ik ook al een aantal jaar een 10W Led staaflamp van Chinese makelij in gebruik (ook D cellen) en kan daar ook niet over klagen.

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
Sine

Moderator

Jep, ook de nieuwe Chinese lampjes zijn eigenlijk prima van constructie.
Ik heb er standaard eentje in de auto liggen en die heeft me nog niet in de steek gelaten.

Mijn Chinese ultrafire lampje is ook dikwandig alu, op het oog zeker 4mm, zo niet dan meer. En die gaat ook alweer jaren mee. (en geeft stiekem een bak meer licht dan die maglite met 4 D-cellen)

-edit-

Hmm, misschien moet ik die ouwe maglite ook eens een upgrade geven.
De Chinezen hebben daar wat leuke P13.5S vervangers voor.

https://www.aliexpress.com/item/32795154478.html

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 17 november 2019 20:20:38 (22%)

Aanrader: koop een lamp bij je accuboormachine.
Bij mijn weten was Hitachi de eerste die standaard sets aanbood met accuboor, 2 accu's en een lamp.
Ik heb een paar jaar terug zo'n 10,8V set van Dewalt gekocht voor €125.
Over de lamp ben ik nog steeds helemaal lyrisch. Het mooiste design op deez' aard! Je kunt hem laten staan, hangen, klemmen, hij plakt ook aan ijzer met z'n ingebouwde magneet, en hij is super wendbaar en compact en de accu gaat lang mee en de stroom lekt er niet uit weg en, en, en,...
Maar hij kost tegenwoordig los bijna €50...

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 17 november 2019 16:02:02 schreef Dratsabylgu:
[...] Dus ik was best verbaasd dat batterijen tegenwoordig zo slecht zijn dat ze al gaan lekken lang voordat ze op zijn.

Ik gebruik regelmatig penlites; in de rekenmachines, waarin ze meestal een jaar of drie meegaan; en in een kleine portofoon, waar ze er bij gebruik natuurlijk sneller door gaan, maar ook vaak weken liggen te niksen.

Ik heb één keer, in 2004, meegemaakt dat de penlites (toevallig ook Varta) in de porto gingen lekken, terwijl de einddatum 2007 was en ze ook helemaal niet leeg waren. Gelukkig was er geen schade (plastic kastje, batterijtjes onderin).
Verder nooit zoiets bij de hand gehad.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 17 november 2019 18:10:18 schreef grotedikken:
Klopt, alu wordt door alkali aangevreten, maar zuur doet ook geen goed. Het is nu eenmaal een onedel metaal.

Ik kan me van de scheikundelessen op de middelbare school (lang geleden) herinneren, dat Aluminium een nogal apart element is. Het is een zgn. amfoteer element, dat zowel met een zuur als een base kan reageren en een verbinding aangaan. Vandaar dat zowel het electrolyt van de batterijen als azijn het Aluminium van de zaklamp aantasten.

Ik heb 10 jaar geleden een aluminium LED zaklamp (4 witte LEDs) bij de LIDL gekocht. Heel degelijk ding, geeft een puist licht, zij het dat de lichtbundel LED-typisch nogal geconcentreerd is. In die zaklamp moeten eigenlijk 3 stuks 1,5V AA batterijen, maar ik heb er altijd oplaadbare 1,2V AA accu's van diezelfde LIDL in gebruikt. Die accu's werken perfect, nauwelijks last van zelfontlading en zelfs bij niet gebruik ook na jaren geen enkel spoor van lekkage.

Ik heb afgelopen vrijdag daar een nieuw pakje met 4 stuks Tronic 1000mAh AAA accu's gekocht. Op de verpakking van die accu's staat letterlijk vermeld dat ze 'lekveilig' en 'gasdicht' zijn. Dus niet 'lekvrij'. Ik neem echter aan, dat een gasdichte behuizing ook geen vloeistoffen (zoals electrolyt) doorlaat.

In contrast daarmee, heb ik gisteren een lekkende Philips Alkaline batterij bij het KCA gegooid. Die batterij was samen met zijn broertje een paar maanden geleden ter voorkoming van ongemerkte lekkage uit een afstandbediening verwijderd. De batterijen waren toen nog in orde, de afstandbediening werkte zonder probleem. Beide batterijen lagen sindsdien met wat tussenruimte los naast elkaar op een boekenplank. De andere (nog niet lekkende) batterij heb ik meteen ook in de KCA bak gemikt, voel er niets voor om over een week die boekenplank opnieuw te moeten schoonmaken.

Arco

Special Member

Op de verpakking van die accu's staat letterlijk vermeld dat ze 'lekveilig' en 'gasdicht' zijn. Dus niet 'lekvrij'.
Ik neem echter aan, dat een gasdichte behuizing ook geen vloeistoffen (zoals electrolyt) doorlaat.

Cellen hebben altijd een overdruk beveiliging (om te voorkomen dat ze ontploffen.)
Als de druk intern hoog genoeg wordt, kan er meer als alleen energie uit komen... ;)

Ik heb een Banggood lamp, waar 3xAAA of 18650 in kan, heel handig...
(zo'n 3xAAA naar 18650 adapter krijg je erbij...)

https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/51CqZEEeZBL._SX466_.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

Ja, dat zijn die lampen die bij die beurzen Turk voor €8 inclusief adapter, tweede 18659 :?, lader voor auto en lichtnet op de kraam liggen. Geen slechte ervaringen mee :)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 17 november 2019 17:35:22 schreef Tidak Ada:
Aluminium is nu eenmaal niet gesteld op alkali.

aluminium lost op zowel in basische als in zuure oplossingen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/