Hoogte van temperatuur voeler in warm water boiler

een boiler heeft veel meer capaciteit als deze heter wordt gestookt. immers ga je mengen met koud water, 40 graden water is niks, daar kun je zo onder douchen. ofwel 1:1 verbruik en dan is de boel zo leeg, wrs is de hysterisis te hoog en gaat het ding pas bij 32 graden bijstoken, en daar kun je niet fatsoenlijk meer onder douchen. ketel stookt wel bij, maar niet op tijd en trekt die temperatuur niet meer omhoog.

niet doen, de boiler minimaal op 60 graden zetten. een goede boiler met dikke isolatie heeft amper verliezen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 18 november 2019 19:14:10 schreef testman:
niet doen, de boiler minimaal op 60 graden zetten. een goede boiler met dikke isolatie heeft amper verliezen..

4kWh per dag volgens de statistieken, maar het verbruik buiten de boiler is ongeveer 80W. reken maar uit.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 18 november 2019 19:54:31 schreef rew:
[...]4kWh per dag volgens de statistieken, maar het verbruik buiten de boiler is ongeveer 80W. reken maar uit.

Phoe, dat is niet nix.
4kWh = 166 Watt continue met de overige 80 Watt er nog bij.....

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

tja, je weet de tijden wanneer er in de douche wordt gegaan, zet er een klok op die dan de boiler naar 60 graden brengt voor het zover is. 20 min per dag 40 graden heter stoken scheelt wel op het verbruik. als je met meer in huis bent, dan scheelt heter stoken ook, je haalt meer keren douchen uit een boiler van 80 graden als 1 van 40 graden.

of zet de legionella klok die de boiler naar 60 graden stookt gewoon op die tijd, heb je 2 vliegen in 1 klap..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik vind het altijd weer jammer als mensen een topic openen en daarna niet meer reageren. Dat komt helaas met enige regelmaat voor.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 21 november 2019 20:51:40 schreef Kilian:
Ik vind het altijd weer jammer als mensen een topic openen en daarna niet meer reageren. Dat komt helaas met enige regelmaat voor.

Dat kan ook komen doordat het juiste antwoord gegeven is.
Het zou de TS sieren ons te bedanken, maar dat is in deze tijd niet vanzelfsprekend meer.
Maar vaak is het zo dat de discussie zover van de oorspronkelijke vraag wegloopt dat er geen touw meer aan vast te knopen is.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Het gaat me niet om dank en bloemen, maar om er iets van te kunnen leren. Wat is de oorzaak en oplossing voor dit probleem? Dat kan ook voor een ander nog eens nuttig zijn.

pamwikkeling

Special Member

Niet zo snel Kilian, af en toe moet ik ook nog iets anders doen dan naar de boiler kijken.

Volgende meting aan het douche water (enkel warm water) werd in de loop van de week gedaan op een koude ochtend.
Hierbij stond de thermostatische kraan op maximaal heet.

- temperatuur van het (warm) water na een nacht stilstand = 15.1°C
- temperatuur waarbij het water nog te koud is (IMHO), maar het eventueel mogelijk is een douche te nemen = 24°C
- temperatuur op het einde van het douchen = 34°C

- dan het douche water nog verder laten lopen, waarbij het oploopt tot 37.3°C, hetgeen (IMHO) een aangename temperatuur is om onder te staan.

- tot slot nog de thermostatische kraan getest.
--- indien deze op 20°C ingesteld wordt, is het water 34°C
--- indien deze tegen de klik stand (37°C) gedraaid wordt is het water 38°C
--- indien de kraan op zijn maximum gezet wordt is het water 39.3°C

De temperatuur van de sanitair water boiler staat nog steeds op 40°C.

Voorlopig durf ik hieruit twee conclusies trekken
1) de thermostatische kraan werkt nog
2) het probleem is nog niet opgelost, maar als er voldoende water verbruikt wordt, dan wordt het water toch wel warm. Op het einde van de metingen is de watertemperatuur immers bijna gelijk aan de boiler temperatuur (40°C)

Alvast aan iedereen mijn dank voor de reeds geplaatste reacties.

Zo je het beschrijft rijmt het met m'n eerdere post namelijk dat het tapwater verkeerdom is aangesloten op de boiler. Het koude water komt als het goed is onder in de boiler en het warme water stroomt er via de buis die tot boven in de boiler steekt uit. Als het verkeerd om zit komt het koelste water er het eerst uit en de rest koelt af door het koude water dat er boven in komt en snel naar beneden zakt.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

of de boiler goed zit aangesloten ben je zo achter, hoofdkraan dicht en hete kraan open, dan loopt er even water uit en stopt dan, tot de uitlaat buis boven het water niveau zit. loopt er zo 20 liter uit, dan zit ie verkeerd om aangesloten.

overigens is dat verschil de hysteris , 15 graden pas inschakelen is erg laat. na menig liters water afnemen is de boiler weer bijgestookt door de ketel dus warmt het wel iets op. beter zet je de boiler iets hoger, nu heb je er amper wat aan, had je net zo goed een tapspiraal kunnen nemen welke net als een geyser goedkoper in t verbruik is..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 21 november 2019 21:42:07 schreef pamwikkeling:
Niet zo snel Kilian, af en toe moet ik ook nog iets anders doen dan naar de boiler kijken.

.....

Geluksvogel. Mijn vrouw en kinderen zouden het niet pikken om 4 dagen onder een koude douche te moeten staan. Dat zijn toch al van die koukleumen. :+

Nogmaals de vraag: Is dit al vanaf het begin dat je die boiler geplaatst hebt, of is het nu plotseling opgetreden?

pamwikkeling

Special Member

@ Kilian
De boiler werd (nieuw) geplaatst in de lente van dit jaar. En gelet op de warme zomer, is het nu pas opgevallen dat je in het begin koud water hebt.
Dus of de fout reeds aanwezig was vanaf het begin in onbekend.

@ Hunebedbouwer
De boiler is geplaatst door een erkende installateur, dus is vermoed dat hij hydraulisch goed is aangesloten. Als je voldoende water neemt (vb een bad) dan is er geen probleem. Ook als je aan de buizen voelt zijn / blijven die onderaan koud (watertoevoer naar de boiler) en worden die bovenaan (heet water afvoer) warm als je warm water verbruikt.

Ik ga Testman zijn advies opvolgen en de watertemperatuur een 5 tal graden hoger zetten.

Je begon je openingspost met "Vorig jaar heb ik een nieuwe boiler geïnstalleerd." Dan had je er al een winter opzitten. Dat blijkt dus niet zo te zijn. Lopen de leidingen door een koude buitenmuur? Ik zou niet gaan prutsen met 5 graden extra en dan misschien nog een graadje erbij, maar meteen de boiler op 60 graden zetten. Dan weet je de volgende ochtend direct of het aan je boilertemperatuur ligt en kun je desgewenst nog gaan terugregelen.

Anoniem

Volgende meting aan het douche water (enkel warm water) werd in de loop van de week gedaan op een koude ochtend.

Misschen eens een meting doen aan het WW vertrek aan de boiler zelf
.

...thermostatische kraan zijn 20 jaar oud.

-tot slot nog de thermostatische kraan getest.
---indien deze op 20°C ingesteld wordt, is het water 34°C

Hmm... dat geeft normaal koud tapwater temp
.

... namelijk dat het tapwater verkeerdom is aangesloten op de boiler.

De boiler is geplaatst door een erkende installateur,

Daarom zeker controleren en niet aannemen dat het dan wel goed zit

dat de kraan minimaal 34 graden water geeft hoeft niet aan de kraan te liggen, als het koudwater langs verwarming leidingen is gelegd kunnen die leidingen de koudwater leiding opwarmen. de thermostaatkraan kun je afregelen, knop eraf, meten temperatuur en dan knop er een tandje meer of minder terug opzetten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
pamwikkeling

Special Member

Het probleem met de te koude douche is ondertussen verholpen.

Mijn wederhelft is terug goed gehumeurd en de haartooi van de vriendjes / vriendinnen van mijn kinderen zit nu ’s morgens ook terug in de plooi. Iedereen gelukkig dus.

Ik heb de temperatuur van het (sanitair) boilerwater verhoogd naar 50°C.
De temperatuur van het verwarmingswater van de boiler is nooit gewijzigd geweest, tijdens het opwarmen verwarmt de wandgasketel het water tot 70 - 75°C. Dus het “bijladen” van de boiler is geen probleem.

Ook de thermostatische kraan werkt nu terug normaal.
Na +/- 40 seconden is het water aangenaam warm om te douchen.

Zoals anderen reeds aangehaald hebben,
- werkt een thermostatische kraan niet correct als de aanvoertemperatuur te laag is.
- is de te laag ingestelde watertemperatuur en de hysteresis van de boiler wellicht de oorzaak dat het douche water ’s morgens te koud is.

En last but not least, zijn fris gedouchte en goed geluimde medebewoners ook een niet te versmaden vorm van comfort.

Bedankt iedereen voor het meedenken.

Dus: te zuinig zijn is de oorzaak... Maar vraag het eens af: Heeft een boiler nut daar je wandketel voldoende capaciteit heeft?? Het warm houden kost overdag (veel) nutteloze energie... Dan kan je de ketel namelijk hoger zetten in temperatuur ICM comfort mode uitschakelen bespaar je een hoop.

als je geen bad hebt is een boiler minder nodig, hoewel meerdere bewoners en veel warm water kranen in huis ook geen pre zijn met een tapspiraal. een boiler geeft meer debiet op t warm water.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Heb je een warmwatercirculatieleiding? Ik denk van niet, maar het zou maar zo kunnen.
Zit er behalve je douche nog meer aftappunten op je warmwaterleiding die gelijktijdig gebruikt worden?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Fijn dat het probleem is opgelost. Wat ik niet begrijp is waarom je het water in je wandgasketel eerst verwarmt tot 70-75 graden, om het daarna in je boiler te laten afkoelen tot 50 graden, voor je het gaat gebruiken. Kan de temperatuur van de wandgasketel niet lager?

Heb een bad met oude ketel duurde het ong 12 min voor vol bad,nu met nieuwe ketel ongeveer 9 min...

pamwikkeling

Special Member

@ toeter
nee, ik heb geen circulatie leiding voor warm sanitair water.
eventueel nog wel twee aftappunten aan de lavabo in de badkamer. Maar die mogen gelijktijdig in dienst zijn, de boiler heeft warm water genoeg.

@ Kilian
De gaswandketel verwarmt het verwarmingswater (dit is het water dat dient om de warmte energie over te dragen van aardgas naar het koud water in de boiler) tot 70 - 75 °C.
Dit hete water cirkuleert in een verwarwingsspiraal die in de boiler zit en deze spiraal warmt het sanitair water op tot 50°C.
De verwarmingsspiraal moet uiteraard warmer zijn dan de ingestelde temperatuur van het sanitair water want ander krijg je dit laatste niet warm.

Maar nogmaals de vraag: Heeft het wel nut om extra veel gas uit te geven om een boiler warm te houden?? Tegenwoordige ketels hebben capaciteit genoeg. Daarbij een boiler met 50 Gr water is zo leeg....

pamwikkeling

Special Member

@ smd

De boiler werd vorig jaar vernieuwd, het is een energie zuinig type.
voorzien van een elektronische anode.
De bedoeling is dat de boiler toch nog ettelijke jaren in dienst blijft.

De inhoud van de boiler is 150 liter @ 50°C gemengd met koud water tot 37°C en een debiet van 12 l/min voor de douchekop, geeft toch wel tijd genoeg om rustig te douchen.
Ik hoor er (tot nu toe) van de medebewoners geen klachten.

12 l min is niet bepaald zuinig??