Soldeerbout,rook, aardlek

Toverstaf

Special Member

Hoi,

ik heb een rookmachine gebouwd om vacuumlekken op te sporen.
Hiervoor heb ik een soldeerbout in een luchtdichte container geplaatst, op de soldeerpunt ligt een watje met een paar druppels babyolie.

Na een paar minuten heb ik een mooie hoeveelheid rook, maar dit is ook het moment waarop de aardlek eruit gaat. Blijkbaar kan rook ook stroom geleiden, daar heb ik niet bij stil gestaan.

Iemand een idee hoe ik dit zou kunnen oplossen? Zijn er bijvoorbeeld luchtdichte soldeerbouten, of soldeerbouten zonder randaarde?
Het geheel werkt verder namelijk perfect !

Is een spuitbus met rook die gebruikt worden om rookmelders te testen bruikbaar?

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Ik denk niet dat de rook kan geleiden, dat zijn immers losse deeltjes in de lucht, die geen onderling contact kunnen maken. Als je heel hard je best doet met hoogspanning zou je het misschien kunnen ioniseren, maar het lijkt me sterk dat dat gebeurd met 230V.

Daarbij zou de punt van de soldeerbout niet elektrisch verbonden mogen zijn met de 230V. Weet je zeker dat er een verband bestaat tussen de rook en het aanspreken van de aardlekschakelaar? Gebeurd het niet als je dezelfde opstelling aan zet, maar dan zonder het watje?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
RAAF12

Golden Member

Van een 230V soldeerbout is blijkbaar de isolatie van het verwarmingselement niet voldoende anders zou er geen foutstroom lopen door de aardlekschakelaar. Nu ga ik iets heel fouts zeggen: heb je al eens getest als de aarding niet is aangesloten?

zonder randaarde?

De vraag stellen is hem beantwoorden.

Leuk zo'n rookmachine. Ik ken hem vooral uit automotive branche, valse lucht lekken opsporen in het inlaat traject van de motor of het vinden van regenwater lekken in de cabine.

Toverstaf

Special Member

zal morgen even een foto maken van de opstelling

Op 17 november 2019 22:21:57 schreef Toverstaf:
Zijn er bijvoorbeeld luchtdichte soldeerbouten, of soldeerbouten zonder randaarde?

Soldeerbouten die rechtstreeks op de netspanning zitten zijn bij mijn weten altijd geaard. Er zijn ook soldeerstations waar een trafo in zit. De bout werkt dan op een lagere spanning en is gescheiden van de netspanning. Voor werken aan schakelingen die gevoelig zijn voor statische ladingen kun je dan apart een aardleiding aanleggen, maar dat hoeft niet. Maar ook als je de aardleiding wel aansluit kan de aardlekschakelaar niet meer aanspreken vanwege de scheiding door de trafo.

Overigens lijkt het mij ook onwaarschijnlijk dat de rook een aardlek kan veroorzaken.

Op 17 november 2019 22:48:09 schreef RAAF12:
Nu ga ik iets heel fouts zeggen: heb je al eens getest als de aarding niet is aangesloten?

Iets minder fout: zelfde opstelling, maar dan zonder de olie. :-)

Don't Panic!
Toverstaf

Special Member

Leuk zo'n rookmachine. Ik ken hem vooral uit automotive branche, valse lucht lekken opsporen in het inlaat traject van de motor of het vinden van regenwater lekken in de cabine.

Inderdaad, daar is hij ook voor bedoelt :)

Bedankt voor de opmerkingen, ik heb hem eens zonder rook aangezet en inderdaad; na een paar minuten vliegt de aardlek eruit ! Slechte interne isolatie??

Het is een goedkoop Action boutje, maar garantie zit er natuurlijk niet meer op omdat ik de stekker eraf heb gehaald.

Dit is de opstelling overigens, de soldeerbout hangt helemaal vrij en alles is geisoleerd met (doorvoer)rubbers.

Blijkbaar zit er iets in die bout wat bij het opwarmen een aardlek veroorzaakt. Kan die bout open? Misschien kun je iets zien aan de binnenkant.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Toverstaf

Special Member

Heb de soldeerbout kunnen ruilen, we gaan de test opnieuw uitvoeren :)
Eerst zonder rook een 1/2 uurtje laten staan, daarna rook erdoor pompen en kijken of dit de situatie gaat veranderen.

Mogelijk heb je het goedkope ding helemaal zelf vernaggelt.
Ik zie op je foto dat de trekontlasting bijna tot tegen de dichtingsring zit. Je hebt er dus mogelijk te hard aan getrokken om hem door die strakke rubber afdichting te trekken..
Ook de recuoperatie stekker die je er nadien terug opgezet hebt lijkt te groot voor de kabeldiameter en is mogelijk niet goed trekontlast. Zeker als je te dunne draadjes zonder hulsjes in zo'n stekker monteert is de verbinding onbetrouwbaar. Tenzij je de draaduiteinden nog eens omplooit.

Dergelijke boutjes hebben geen temperatuursregeling.
De temperatuur van de bout , zeker in een gesloten kastje zoals die munitiekist kan flink oplopen.
Olien roken bij 160-250°C . Het zelfontbrandingspunt ligt daar iets boven.
Babyolie zal wel niet gemaakt zijn om sterk te verhitten.
Bovendien zijn de gevormde acroleinen erg ongezond.
Dat watje waarop je de olie giet zal ook wel geen glasvezelmatje zijn.
Als de olie in brand vliegt zal dit de rook die een mengsel van olie en lucht is doen ontploffen in de gesloten munitiekist .
Doordat de expansie van het gevormde gas sneller is dan kan ontwijken via die dunne rookuitlaat heb je kans op een kleine explosie.

Je bent gevaarlijk bezig met je mag-niks-kosten rookmachine.

Voor interieurlekken zou ik het niet overwegen.
De vette rook zal neerslaan op de stoffen zetels en bekleding. En niet meer te verwijderen zijn en stinken tot in de lengte van dagen.

Inventief zijn is tof, maar je moet je bewust zijn van de risico's.
Nu ja, als het maar voor eenmalig gebruik is, kun je het als een alternatief beschouwen.
Maar als het beroepshalve is zou ik toch iets meer investeren in een gezonde en veilige rookmachine. Daar bestaan redelijk onschuldige rookvloeistoffen voor.

Rust roest, en nog geen klein beetje, ik kan er van meespreken.