Avies bij aanschaf Variac.

Kruimel

Golden Member

Inderdaad! Waar heb je vandaan gehaald dat je een Variac nodig had? Ruststroom stel je in op het DC niveau dat je de versterker gaat gebruiken. Waarom zou je dat op de helft van de spanning doen als de versterker deze voedingsspanning nooit gaat zien?

PS Een Variac kan je niet op 25VDC zetten, en sluit die niet direct aan op je schakeling maar via de bedoelde trafo. De meeste Variac's zijn niet gescheiden van het net.

Arco

Special Member

Zoiets als de klok hebben horen luiden, maar niet weten waar de hooiberg staat... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101

Golden Member

Ik denk dat hij de variac en ringkern als regelbare AC voeding wil gebruiken om diverse amps mee af te regelen. Dus als de amp straks op 25V draait hij nu de variac op 25V zet om af te regelen. En als de volgende versterker 50V heeft zet hij de variac op 50V.

Zo gebruik ik een variac met trafo om 0-1200 Vdc te maken als ik wat met buizen bouw. Dat was meestal puur experimenteel dus dan hoefde ik niet steeds een voeding te bouwen.

Als hij echt wil doen wat jullie denken (en ik eigenlijk ook) dan moet hij die variac vergeten. Ik ben geen ervaren ruststroom afsteller maar de keren dat ik dat deed zou ik niet eens weten wat ik dan met een variac moet doen. Dat slaat nergens op.

Pascal, hou in de gaten dat een variac redelijk riskant speelgoed is. Als jij je versterker direct uit een variac gaat voeden hang je bij de meeste variacs direct aan het lichtnet en daarnaast kan er zo vies veel stroom gaan lopen. Hety is dan een wedstrijd tussen jijzelf, de versterker of de variac. De gene die het eerst gaat roken heeft gewonnen ;-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Een variac om een versterker te trimmen. Trimmen, dan denk ik aan het afregelen van een ontvanger.
Welke spanning wil je dan op de versterker zetten? 220, 230 volt?

En meet je die voedingsspanning juist? De spanning uit het net en ook die uit een variac is vaak niet zuiver sinusvormig.
Zonder wat na te gaan neem je aan dat dat wel zo is. Vaak is de spanning in de toppen wat afgevlakt, omdat het net dat is door de belasting, of door de tekortkoming van de variac.
Hoe stel je de spanning in zodat de top top waarde 230 volt is, in feite dus te hoog. Meet je dat gemiddeld met een gewone voltmeter of met een RMS meter?
Als het goed is is de ruststroom, het enige buiten de offset, wat zeker afgeregeld moet worden, weinig afhankelijk van wat variatie op de voedingsspanning. Meestal bestaat het spanningsvermenigvuldigings schakelingetje tussen stroombronnen, die zoals bekend de stroom onafhankelijk van de spanning constant houden.
Bovendien zijn versterkers bijna allemaal zo ontworpen, dat ze prima functioneren bij een voedingsspanning van +/- 10%.
Ik zou zeggen koop je variac voor dat doel en ga je gang. De versterker gaat er in elk geval niet beter door klinken.

Voor het opstarten van een gerepareerde versterker is het een prima bezit. Een variac stelt me ook in staat om in versterkers waar tig eindtransistoren parallel staan, om kortgesloten transistoren in de schakeling er uit te meten. Op een heel lage voedingsspanning, zullen de kortgesloten transistors meteen al een behoorlijke stroom trekken. Stel die met de variac in op een paar honderd mA en over de emitterweerstanden gemeten vallen de defecte exemplaren meteen door de mand.

Op 18 november 2019 21:37:56 schreef pascalbythree:
C00l!

en even aanknopend:

als ik deze versterker module wil trimmen, hoe weet ik dan de waardes voor mijn multimeter ?

Of moet ik hier een nieuw topic openen?

Groet, W.

*********************************************************

https://nl.aliexpress.com/item/32750585715.html?spm=a2g0o.productlist.…

*********************************************************

[bijlage]

Dit soort geïntegreerde versterkers zijn gemaakt om toe te passen in grote aantallen versterkers van diverse audiofabrikanten. Afregelen van versterkers kost extra tijd en maakt een versterker dus duurder. Bij dit soort schakelingen wordt de ruststroom en de offset meestal helemaal intern geregeld en tijdens productie van het ic met een laser getrimd. Er zijn dus geen externe instellingen.
Een variac heb je dus helemaal niet nodig. Hoogstens een stroombegrenzing bij het eerste in bedrijfstellen, zodat de module niet gelijk sneuvelt als er een onvolkomenheid in de print of de weinige externe componenten zit.

Op 19 november 2019 17:17:21 schreef Tidak Ada:
[...] ook voor de klanten van Schonenberg? :+

Bij 10KHz en een niet te grote amplitude is cross-over vervorming veel beter waar te nemen op de scope.