ATAG combi oven geen onderwarmt

Onze buren hebben een ATAG combi oven CX4411B.
Deze oven heeft volgens hen nooit onderwarmte gegeven dus dacht ik dit even te 'fixen'.
De weerstand krijgt geen spanning en ik dacht al snel dat de thyristorkaart die de aansturing van de verschillende weerstanden defect was. Ik kreeg namelijk op de andere uitgangen telkens 230V behalve bij de onderwarmte.
Ik heb de thyristorkaart vervangen maar het probleem blijft hetzelfde.
Ik heb nog wat zitten meten en het lijkt er op dat deze oven niet de juiste functies aanstuurt volgens zijn display.
Als je op display enkel hete lucht vraagt doet hij ook bovenwarmte en als je boven-onderwarmte vraagt geeft hij ook hete lucht.

Iemand die weet of dit ergens een gekend probleem is? Iemand enig idee waar het probleem zou kunnen zitten?
thyristorkaart is deze: https://tinyurl.com/qk2mswk
Deze wordt aangestuurd vanuit ander bordje met 0-5V signaal.

Iemand die nog kan helpen?

maartenbakker

Golden Member

Even nog een stapje terug. Hoe is de oven aangesloten? Op een normale groep, fornuisgroep of 3 fase? En komen de inwendige aansluitingen van de kabel daarmee overeen? En als het een fornuisgroep is, zijn beide fasen wel correct aangesloten en aanwezig aan de steker/muuraansluiting?

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 19 november 2019 23:13:04 schreef maartenbakker:
Even nog een stapje terug. Hoe is de oven aangesloten? Op een normale groep, fornuisgroep of 3 fase? En komen de inwendige aansluitingen van de kabel daarmee overeen? En als het een fornuisgroep is, zijn beide fasen wel correct aangesloten en aanwezig aan de steker/muuraansluiting?

Enkelfasig via stopcontact. Is enkel combi-oven dus geen fornuis.

Dat heet ECO , elementen worden zo economisch mogelijk aangestuurd althans dat wordt gesuggereerd.
Onderelement doet in eerste instantie helemaal niet mee en krijgt na voorverwarmen pas pulserend spanning , met een chinees multimeterje niet eens te meten wel met een analoog of met een simpel spanningzoekertje.
Toestel zeker 20 tot 30 minuten voorverwarmen ook na het signaal dat hij is opgewarmd gerecht op de onderste niveau en je zult zien dat er niets mis mee is.

Is dat nu echt serieus dat die gewoon weerstanden aansturen die zij willen en niet wat jij kiest op display. Wat een gedoe is dat nu. Hoe krijg je dan ooit iets deftig gebakken zoals jij dat wil??

Yep, klopt een processor bepaalt tegenwoordig hoe jou appeltaart er moet uitzien, nee niet zoals vroeger een gasoven en een mooi resultaat! Wat mis ik me Oude Etna nog steeds.... Hoe het er ook inging,alles kwam er goed uit! kan ik niet zeggen met die combi die we hebben (gehad)