Een VU meter bouwen

De Velleman K4306 lijkt me interessant. En in stereo :)
Ik denk dat ik die ga bouwen.
Bedankt voor alle reacties.

Ik heb zelf deze weten te bemachtigen door de maker te benaderen. Een leuke retro oplossing in een modern OLED jasje. Zelf maken kan ook als je thuis bent in Arduino.

Ongeloofelijk knap gemaakt.

[Bericht gewijzigd door Groene ridder op 20 november 2019 17:12:31 (17%)]

Ik heb nog een vraagje over de Velleman kit K4306, ook een VU meter:
Voor de aansluitingen voor de bron en signalen zijn er kleine pinnetjes voorzien.
Is het de bedoeling dat je de draden hier rechtstreeks aan soldeert?
Of bestaan hier speciale klemmen voor?

Op 20 november 2019 12:10:09 schreef Groene ridder:
Ik vind het wel een beetje vreemd dat Conrad de LM3915 niet heeft..

Zo gek is dat niet. Er zijn duizenden types opamps op de markt, die kan Conrad (of wie dan ook), onmogelijk allemaal leverbaar hebben.
Je kunt overigens ook best een andere opamp nemen, maar niet een willekeurig andere.

[edit] nav aart hieronder: oh sht, hoe kom ik nou bij een opamp terecht? :-) Anyway, verhaal op zich is nog wel geldig.

[Bericht gewijzigd door flipflop op 8 december 2019 11:20:29 (14%)]

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Een LM3915 is geen opamp maar een log level meet IC voor het sturen van een led bar.
Het was enige decennia terug een heel populair IC, maar ze zijn zo te zien niet meer leverbaar via de normale kanalen.

Dit topic gaat overigens voor een groot deel niet over VU meters in de precieze betekenis, maar over meer algemene audio level meters met minder pecieze ballistische speficiaties, voor andere metingen of "voor de show".

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 20 november 2019 16:59:01 schreef T-sec:
Ik heb zelf deze weten te bemachtigen door de maker te benaderen. Een leuke retro oplossing in een modern OLED jasje. Zelf maken kan ook als je thuis bent in Arduino.

1 minpuntje. Vanaf 0 had er een rode lijn moeten staan.

Op 8 december 2019 10:50:19 schreef Groene ridder:
Ik heb nog een vraagje over de Velleman kit K4306, ook een VU meter:
Voor de aansluitingen voor de bron en signalen zijn er kleine pinnetjes voorzien.
Is het de bedoeling dat je de draden hier rechtstreeks aan soldeert?
Of bestaan hier speciale klemmen voor?

Hier bestaan vrouwelijke deeltjes voor. https://www.conrad.be/p/vogt-verbindungstechnik-steekschoen-...uks-526164 Kijk vooral naar de diameter. Er zijn ook andere diameters verkrijgbaar.

off topic: zit vellemann nog altijd te klooien met enkelzijdige printjes en vele te solderen bruggetjes?

Honing kan je importeren, bestuiving niet.

Op 8 december 2019 11:22:24 schreef buckfast_beekeeper:

Hier bestaan vrouwelijke deeltjes voor. https://www.conrad.be/p/vogt-verbindungstechnik-steekschoen-...uks-526164 Kijk vooral naar de diameter. Er zijn ook andere diameters verkrijgbaar.

Dankjewel.
Best wel veel wanneer je maar een paar nodig hebt :)

buckfast_beekeeper

Golden Member

Amper 0,06€/stuk excl verzending. Als je ze per stuk gaat verkopen kan je niet eens je orderpicker betalen.

Edit: idd Arco een keer te weinig op de 0 geramd. |:( Dan zou ik eerder het draadje aan de print solderen. Als de steek klopt zet ik eer eerder schroef connectoren of een molex op. Bij de laatste heb je dan weer een goede knijptang nodig. Die kost dan weer net iets meer als 0,06€.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op 8 december 2019 12:52:29 (58%)]

Nee, €0.06 per stuk... ;)
Ik vind dat niks, ik soldeer de boel altijd gewoon direct aan de pin. Veel steviger/kan niet zo gauw losraken.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

-

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op 8 december 2019 12:53:33 (100%)]

RAAF12

Golden Member

@Tsec
Heel mooi gemaakt, die OLED meter in de link hierboven, als het dynamisch bereik 40dB was geweest had ik hem direct gekocht!!
https://www.soundonsound.com/sound-advice/q-whats-difference...-vu-meters

ik soldeer de boel altijd gewoon direct aan de pin. Veel steviger/kan niet zo gauw losraken.

+1. Een gesoldeerde verbinding is elektrisch de beste verbinding :-)
.
In bijlage met LM3915 wel wat minder bombastisch als in het youtube filmpje ;-)
.

Ik vind het wel een beetje vreemd dat Conrad de LM3915 niet heeft..

Onderdelen worden obsolete...
Bij Conrad verdwijnen al ff wel meer "gewone" componenten uit het assortiment...
De onderdelenvijver waaruit de particulire hobbyist kan vissen wordt steeds kleiner...

Er is spanning zonder stroom maar geen stroom zonder spanning

Ik zou geen OLED maar een TFT gebruiken voor een VU meter 'lookalike', veel mooiere dingen mee te doen en brandt niet in.
Nadeel van de OLEDs is ook dat ze er alleen in heel kleine maten en met relatief weinig pixels zijn. (grof beeld)

Dankjewel voor de reacties.
Ik heb inderdaad ook de indruk dat er steeds minder onderdelen verkrijgbaar zijn (of moeilijker).
Zowat alle analoge technieken in consumenten elektronica zijn aan het verdwijnen.

Iedereen heeft het altijd over VU meters. Weet hier iemand eigenlijk waar die letters VU voor staan? Volle Uitslag ofzo?

Thevel

Golden Member

Op 8 december 2019 13:04:06 schreef cj-tronics:
Bij Conrad verdwijnen al ff wel meer "gewone" componenten uit het assortiment...

Inderdaad, zelfs een BC516 of BC517 staat niet meer in het lijstje... :(

Op 8 december 2019 20:19:56 schreef Ex-fietser:
Iedereen heeft het altijd over VU meters. Weet hier iemand eigenlijk waar die letters VU voor staan? Volle Uitslag ofzo?

Staat voor 'Volume Unit'.

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/

Op 8 december 2019 20:19:56 schreef Ex-fietser:
Iedereen heeft het altijd over VU meters. Weet hier iemand eigenlijk waar die letters VU voor staan?

Volumr Unit.
Vroeger had het een praktisch nut: Vooral om het juiste opnameniveau in te stellen bij cassette- of bandrecorders.
Nu heeft het meer een nostalgische waarde voor mensen die alle knopjes en lampjes uit de jaren 80 (en 90) missen.

buckfast_beekeeper

Golden Member

@TS: niet elke leverancier kan nog alle componenten op stok hebben. Wat zoeken bij Reichelt, Mouser, Farnell, RS, Conrad, ... vind je meestal wel wat je nog zoekt als ze niet al lang uitgestorven zijn. De LM3915 is nog verkrijgbaar in DIL bij Reichelt.

niet elke leverancier kan nog alle componenten op stok hebben.

Dat klopt, maar Conrad heeft wel heeel weinig meer... ;)
(zelfs standaardtransistors als de BC516/BC517/BC850/BC860 niet)

RAAF12

Golden Member

@Groene Ridder wrote:

Volumr Unit.
Vroeger had het een praktisch nut: Vooral om het juiste opnameniveau in te stellen bij cassette- of bandrecorders.
Nu heeft het meer een nostalgische waarde voor mensen die alle knopjes en lampjes uit de jaren 80 (en 90) missen.

In prof sector werd het ook gebruikt om het niveau vast te stellen zodat de zender of tape niet overstuurd werd. De betere VU meters op de top Nakamichi recorders hebben een bereik van 40dB, terwijl een Revox A77 met veel minder moet doen. In RB hebben diverse ontwerpen van een PPM meter gestaan naar aanleiding van de meters de BBC gebruikten. Ook waren er een paar typen lichtvlekgalvanometers die voor audio werden gebruikt al heb ik die met dB schaal niet kunnen terug vinden op het net. Wat ik mooi vond waren de portable Stellavox en Nagra tapedecks met die prachtige meter erop. Ook de pers en (film)media gebruikten ze veel.
@Miedema die heeft er hier wel eens eentje laten zien :-)
In die tijd dat ik op Rens&Rens zat liepen er ook jongens rond die bij de jongerenomroep Minjon werkte van de AVRO. Die zag ik regelmatig met een Nagra in dikke tas en een MD421 Sennheiser lopen showen. Later kocht ik AKG 202CS dubbel kapsel microfoon. Sennheiser versus AKG was in die tijd een ding. Je was fan van de een of de ander... De anderen oa. die DJ opnames deed voor het American forces network zweerde bij Sennheiser. De nieuwe AKG was net uit en versloeg de Sennheiser op alle fronten volgens meetrapporten in de RB geplaatst. Op ouwe Pink Floyd opnames is die nog wel te zien. Ik heb hem verkocht, inmiddels. De koper schrok wel even toen die het ding zag met een DIN connector die kende hij niet :-)
De Pro12 van Philips was ook een gewilde recorder in die tijd een kennis werkte daarmee met een MD21 voor de plaatselijk ziekenomroep. Mijn voorkeur lag bij de Revox A77 2 spoor. Duur in bandgebruik maar zeer goede cijfertjes qua geluidskwaliteit. Het was hier een beetje spielerei, LP's van de net gestarte uitleenbieb copieren enzo. Experimenten met echo, double track zang ect. Toen ik het Kralingen Pop Festival in 1970 bezocht had ik geen opname apparatuur bij me. Maar daar is nog beeld en geluid van via Utube. Dat was een heel verhaal uit den ouden doosch :-)

Het is geen VU meter maar een gewone audio level meter en eigenlijk niet van mij, maar lichtvlekmeters zijn wel erg mooi :)

Op 8 december 2019 11:22:24 schreef buckfast_beekeeper:
[...]
1 minpuntje. Vanaf 0 had er een rode lijn moeten staan. [...]

Da's den beperking van een wit OLED display.

Op 8 december 2019 12:52:47 schreef RAAF12:
@Tsec
Heel mooi gemaakt, die OLED meter in de link hierboven, als het dynamisch bereik 40dB was geweest had ik hem direct gekocht!!
https://www.soundonsound.com/sound-advice/q-whats-difference...-vu-meters

De bouwer kon voor mij het gewenste meetbereik instellen en ook de gewenste meter-layout maken die ik wilde. Daarnaast zit er een potmeter aansluiting op om zelf de signaalgevoeligheid te regelen.
Ik heb voor de huis-tuin-en-keuken VU meter instelling en Mcintosh meter-look gekozen.

(Ik gebruik semi professioneel een RTW 1206 -50 tot +5dB DIN Peak/VU meter zoals in dit voorbeeld, ooit een strak netjes gebruikt model weten te bemachtigen.)