Ruststroom principe

Wie kan mij uitleggen wat de principe is van een ‘ruststroom’ in een sturing/stuurkring?

Sine

Moderator

Verplaatst naar schoolvragen.

Het is het omgekeerde van arbeidsstroom. (Duh! Dat wist je ook al)
Wat is arbeidsstroom? Je deurbel is arbeidsstroom, je normale verlichting in huis ook.

Stel je hebt een drukschakelaar die moet schakelen op een te hoge druk, en de druk is op dit moment niet te hoog, wat is dan de toestand van het contact bij ruststroom?

En waarom?

De vraag is eigenlijk afkomstig van een frequentie regelaar (altivar) dat in de stuur contacten een ruststroom principe heeft. Kunt u mij dit uitleggen vertellen wat het doet ?

Sine

Moderator

Het is wat de naam zegt, in rust loopt er stroom.

Maar hoe dat bij een drive van toepassing is? Voor het stop commando misschien?

Dat wil zeggen dat alle contacten van stuur in de ruststand zijn getekend. ( uit stand)

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Sine

Moderator

Nein, dat is altijd zo. (tenzij expliciet anders aangegeven)

Maar ruststroom wilt zeggen dat er in rust (normale bedrijfstoestand) door de procescontacten stroom loopt.

Die (overdruk)schakelaar waar ik het over had heeft een gesloten contact totdat de druk te hoog wordt en verbreekt.
Dat is een Normaal gesloten contact

Voor lage druk schakelaars is het precies het zelfde, als de installatie normaal in bedrijf is dan is het contact dicht.
Ofwel dat is een normaal open contact

Op 20 november 2019 22:11:50 schreef 6teit:
Wie kan mij uitleggen wat de principe is van een ‘ruststroom’ in een sturing/stuurkring?

"Principe" is o.a.: werkend beginsel, grondbeginsel of stelregel. Maar wat je hiermee bedoelt m.b.t. de stroom in een sturing of stuurkring die in zijn rusttoestand verkeert, is mij niet duidelijk.
Bedoel je niet de omschrijving/definitie van het begrip "ruststroom"?

Sine

Moderator

Het is wel degelijk een principe.

Bij ruststroom gebeurt er iets bij het openen van het contact.
Bij arbeidsstroom bij het sluiten.

Bij alarmen en beveiligingen is de filosofie dat een draadbreuk anders onopgemerkt kan blijven.

Een noodstop bijvoorbeeld zal je uitvoeren als een verbreekcontact (of zelfs twee, eentje in de plus en een ander in de min) Dat is ruststroom.

[Bericht gewijzigd door Sine op donderdag 21 november 2019 01:02:04 (24%)

Ja, wat is "ruststroom"? Ik dacht dat men ruststroom ook uit kan leggen als een stroom die er vloeit wanneer 'iets' in de rusttoestand verkeert, dus wanneer een elektrische installatie of apparaat niet in werking is, bijv. tijdens een stand-by periode.