Trafo calculator

Arco

Special Member

Is er ook een betrouwbare calculator (programma of online) om SMPS trafo's te berekenen?
Ik heb een online calculator geprobeerd die sowieso zeker niet klopte (die raadde het absurde aantal van 5652 windingen primair aan... ;) )

Ik heb ook PiExpert van PowerInt geprobeerd en daar heb ik ook mijn twijfels over. (nadeel is ook dat je geen secundaire spanning > 50v kunt ingeven)
Bij sommige configuraties werd bij dubbele stroom secundair het draad dunner en het aantal wikkelingen kleiner, wat ik niet helemaal kan volgen...)

PiExpert tekent ook het schema met daarbij de error dat de werkspanning van de elco's te laag is (schema heeft 'ie zelf getekend... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fatbeard

Honourable Member

Heb je iets aan RedExpert van Wurth?

Ik heb thuis nog wel ergens een setje documentatie over SMPS transformatoren liggen, maar daar kan ik morgenmiddag pas bij...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Kruimel

Golden Member

Op 21 november 2019 01:15:00 schreef Arco:
Ik heb een online calculator geprobeerd die sowieso zeker niet klopte (die raadde het absurde aantal van 5652 windingen primair aan... ;) )

Da's wel pittig, kon je daar het kernmateriaal instellen?

Voor dingen als deze zou ik eigenlijk liever naar een boek grijpen. Lekker ouderwets, maar je zult toch de beschikbaarheid van bordruimte en kernmaterialen als uitgangspunt moeten nemen en wat iteraties moeten maken van welke andere (gevolg-)parameters je wenselijk vindt. Ik heb een collectie eBooks ergens verborgen en ik zal zoeken of ik het "SMPS design handbook" kan vinden. Dat gaf voor mij een redelijk inzicht in hoe de berekeningen te maken of moet het echt online?

Arco

Special Member

@Fatbeard: Ik zal RedExpert eens bekijken. Als je nog iets hebt houd ik me aanbevolen.... ;)

@Kruimel: Online houft zeker niet, duidelijke beschrijving of los programma is zelfs beter.
Alleen is veel documentatie zo complex en langdradig dat je er moedeloos van wordt voor je halverwege bent.

Over het algemeen lijkt iets als PiExpert wel te kloppen (de primaire heeft in ieder geval windingwaardes onder de 100, wat aannemelijk is)
Alleen doet 't soms weer dingen waardoor je gaan twijfelen...

Zo wordt de primaire winding soms vreemd in tweeen gedeeld. Meestal 2 gelijke delen, bijv. 41:41w.
Als je het vermogen langzaam opvoert slaat dat ineens om in bijv. 26:53w. Als je verder opvoert weer terug naar gelijke delen, bijv. 36:36w...

Op het punt waarop van wikkeldraad op foil moet worden overgegaan varieert wild. Bij sommige ontwerpen is dat al bij 3A, bij andere pas op 9A...

Daarbij worden na wijzigen van een parameter alle andere parameters (switcher, core,...) op default gezet die je dus opnieuw allemaal in moet kloppen... :(

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kruimel

Golden Member

Ok, dan zal ik vanavond wel even kijken en je een mailtje sturen.

Op 21 november 2019 11:52:50 schreef Arco:
Op het punt waarop van wikkeldraad op foil moet worden overgegaan varieert wild. Bij sommige ontwerpen is dat al bij 3A, bij andere pas op 9A...

Is dat niet frequentie-afhankelijk? Folie gebruik je toch tegen het skin-effect, niet voor grote stromen?

[Bericht gewijzigd door Kruimel op donderdag 21 november 2019 12:03:12 (73%)

Arco

Special Member

Het hangt samen. Als de stroom groter wordt, wordt het draad dikker en minder effectief omdat er in verhouding steeds minder skin is...
(dikker als AWG24 wordt afgeraden daarom)

Voor middelmatige stromen kun je dan nog bifilair, trifilair en meer wikkelen, maar dat houdt natuurlijk ook ergens op omdat 't niet praktisch meer is.

Ik gebruik N87 kern op 132kHz. Heb trouwens wel een handig kernmateriaal overzicht gevonden:

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb lang geleden wat spreadsheets gemaakt om trafo's en spoelen te berekenen, meestal gekoppeld aan bepaalde converters. Bijvoorbeeld voor een parallel resonant converter, of een PFC. Kun je me een voorbeeld geven, van een trafo? Misschien kan ik die dan wel berekenen.

Piet

fred101

Golden Member

Als je er redelijk eenvoudig aan wilt meten : https://youtu.be/4UFKl9fULkA

Als je serieus aan de gang wilt: https://youtu.be/9YlNMFT3sz8 deze kerel ontwerpt oa voedingen voor ruimtevaart. Het is erg pittige kost en het zijn meer dan 30 videos. In een paar delen behandeld hij het complete ontwerp van de trafo met alle wiskunde en daarna simuleert hij hem en daarna bouwt hij hem.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Arco

Special Member

Ik wil (liefst) geen expert erin worden, maar alleen wat trafo's maken. Zou om een winding met lage spanning en hoge stroom, en wat hogere spanningen met lage stroom.
Welke spanningen precies hangt van wat er mogelijk is qua windingen/kernen en switchers.
Daarom is een programma als PiExpert als 't werkt heel handig. (ik heb geen zin om alle mogelijke combinaties te gaan bouwen... ;) )

De links van @575 had ik ook al gevonden, maar die lopen bijna allemaal dood in reclamesites of ander zinloos geneuzel...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

dit is de file van diysmps die ik bedoelde.
weet niet of het de laatste is

Er zijn veel goede boeken over geschreven, O.A. Pressman, Col. Dixon etc. etc.
Eerlijk gezegd ben ik hier vrijwel de hele dag mee bezig geweest, de parasitaire eigenschappen mathematisch uitzoeken en het voorspellen van de resonance frequenctie.

P.s. check je mail even Arco :)

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II
Kruimel

Golden Member

Ik heb je inmiddels ook gemaild.