trafo ingang variëren

Er zijn er ook genoeg met waardes erbij...

https://qph.fs.quoracdn.net/main-qimg-d037e30095362ad3003193268104b399

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com

gewoon een dimmer voor AC motor kopen. heb ik thuis op mijn kachelventilator ook gezet. een goedkope uit china. werkt al een jaar of 3 zonder problemen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

kunnen variëren van 0-230 V

0-230V is teveel gevraagd voor een fase aansnijdimmer, de diac geleidt bij 30V en ontsteekt dan de triac. Reken op een regelbereik van 30-230V. De aangesloten voedingstrafo ga je ook wel horen brommen bij zo'n regeling. Maar dat maakt niet uit, het werkt goed, hier gebruikt om een motor te regelen voor het wikkelen van draad op een trafo spoelkern.

Het schema van de TS heeft een pulstrein onsteking en is maar een principeschema.
In de PDF waar hij dat schema gevonden heeft staat wat lager een uitgewerkt schema met de waarden erbij (dat schema voor een lastrafo).

[Bericht gewijzigd door MGP op 21 november 2019 14:25:15 (22%)]

LDmicro user.
Sine

Moderator

@herbert116,
Als je nou eens verteld wat je precies wilt bereiken dan hoeven we niet te gokken naar oplossingen voor je probleem.

Een trafo kun je prima 'dimmen' met een doodnormale dimmer.

Angaben sind wie immer ohne Gewähr.

Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar ik hoor dat trafo's dimmen niet altijd gaat omdat normale dimmers niet symmetrisch genoeg zijn en dat de trafo daardoor verzadigt. Dat natuurlijk wel een issue dan... Er was eens een Elektuur voeding die zo een trafodimmer had geïmplementeerd waar ik vaker van hoor dat die dit probleem had.

Ik weet ook niet wat er gebeurt als er een brugcel en een elco achter hangen, want dan zou ik zeggen dat die dezelfde piekstromen te verwerken krijgt dan wanneer je dit doet direct op een brugcel. Lijkt me om eerlijk te zijn geen goed idee, in het bijzonder met een ringkern met een kleine lekinductie.

Een filmpje van bigclive over fase-aansnijding noemt een systeem om de instabiliteit van dimmers bij lage instellingen te verwijderen. Hij toont het schema uit 'application note' AN1003 van Littelfuse met 4 dioden die daarbij dienst doen:

Littelfuse_App_Note_AN1003.pdf

Het zou handig kunnen zijn hier ook naar te kijken.

PS Overigens ben ik het met Sine eens dat een uitleg van het echte probleem misschien wel handiger is... :)

Op 21 november 2019 15:20:09 schreef Sine:
@herbert116,
Als je nou eens verteld wat je precies wilt bereiken dan hoeven we niet te gokken naar oplossingen voor je probleem.

Precies! Wat hangt er aan de 12V en waarom wil je hem primair regelen?

In het novembernummer van 1987 van Elektuur stond een dimmer voor inductieve lasten, helemaal uitgewerkt en met componentenwaardes.

Groeten, Ron.

Op 21 november 2019 15:20:09 schreef Sine:
Een trafo kun je prima 'dimmen' met een doodnormale dimmer.

Ik weet niet wat je precies met "doodnormaal" bedoelt maar volgens mij zijn er buiten R- en C-dimmers ook specifieke L-dimmers. De verwijzing naar een (principe)schema daarvoor, had ik al eerder bijgevoegd.

Op 21 november 2019 16:44:24 schreef Rontronix:
In het novembernummer van 1987 van Elektuur stond een dimmer voor inductieve lasten, helemaal uitgewerkt en met componentenwaardes.

Groeten, Ron.

Bedankt Ron, maar hoe kom ik bij die informatie?

Even 'elektuur november 1987' in Google intoetsen?... ;) (en dan downloaden)

Op 21 november 2019 12:39:19 schreef herbert116:
Ik heb een spoelentrafo 230/12 V, 50 VA en wil de ingangsspanning hiervan kunnen variëren van 0-230 V. Heeft iemand daar een gedetailleerd schemaatje voor? Bij voorbaat dank!

Uit de tijd dat ik Kemo-modules verkocht weet ik mij te herinneren dat Kemo Electronic een speciale module had voor het primair regelen van draadgewikkelde trafo's: de M050. Niet vaak verkocht, maar ook nooit klachten over vernomen.

Weliswaar officieel verdwenen uit het pakket, maar via eBay nog wel te koop voor prijzen rond € 15,00.

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/

Op 21 november 2019 16:44:24 schreef Rontronix:

Groeten, Ron.

Fantastisch artikel! Ook al vanwege de theorie en uitleg omtrent de typische inductieve belasting van een transformator wikkeling.

Op 21 november 2019 14:01:19 schreef fcapri:
gewoon een dimmer voor AC motor kopen. heb ik thuis op mijn kachelventilator ook gezet. een goedkope uit china. werkt al een jaar of 3 zonder problemen

@fcapri:
Is inderdaad een optie. Heb daar echter wel wat vragen over:
1. Is deze dimmer absoluut stil of is eventueel gebrom moeilijk te horen vanwege het ventilator geluid?
2. Hoe is de werking in het onderste regelgebied, o.a. wat is de minimale belasting? (mijn max. belasting is 50 W)
3. Heb je nog de bestelgegevens van deze dimmer?

Bij voorbaat dank.

Of een dimmer wel of niet bijgeluidjes maakt verschilt per dimmer en belasting, kwestie van proberen...
(en van wat je storend vindt. Wat de een vreselijk vindt, hoort een ander niet eens...)

Sine

Moderator

Op 21 november 2019 17:16:53 schreef herbert116:
[...]
Ik weet niet wat je precies met "doodnormaal" bedoelt maar volgens mij zijn er buiten R- en C-dimmers ook specifieke L-dimmers. De verwijzing naar een (principe)schema daarvoor, had ik al eerder bijgevoegd.

Dat klopt, maar afhankelijk van je belasting heb je die wellicht niet nodig.
Als in: dan voldoet een doodnormale R C diac triac dimmer vaak prima.

Daarom nogmaals, wat wil je dimmen? Een ventilator?

Op 21 november 2019 22:18:17 schreef Sine:
[...]
Dat klopt, maar afhankelijk van je belasting heb je die wellicht niet nodig.
Daarom nogmaals, wat wil je dimmen? Een ventilator?

Wat ik wil 'dimmen' is de primaire wikkeling van een trafo. Dit staat in de OP plus is schematisch weergegeven bij de reactie van @Jeever.

Zoals gezegd: iedere dimmer maakt in meer of mindere mate wel bijgeluidjes afhankelijk van type en belasting.
Is vaak heel zacht: of je dat storend vindt is een persoonlijke kwestie...

Op 22 november 2019 00:36:21 schreef herbert116:
[...]
Wat ik wil 'dimmen' is de primaire wikkeling van een trafo. Dit staat in de OP plus is schematisch weergegeven bij de reactie van @Jeever.

Wat een onzin, niemand gebruikt een transformatorwikkeling los. Wat zit er aangesloten aan de secundaire? Moet er iets trager lopen of minder licht geven? Het maakt veel uit of er een brugcel+elco achter zit of een gloeilamp. Als je het niet wil zeggen dan ga je kristallen boloplossingen krijgen: dingen die bij iemand ergens wel zouden kunnen werken, maar misschien wel of misschien niet bij jou. Als je dan ook nog eens componentwaarden nodig hebt dan denk ik dat je het beter kan vragen bij het kaarleg- en horoscoopleesforum.

Precies, vertel nou gewoon wat er achter hangt want dat bepaalt mede het gedrag van de transformator. En als je dat niet wil vertellen dan houdt het voor mij op want ik heb een hekel aan dit soort geheimzinnigheid.

Sine

Moderator

Op 22 november 2019 00:36:21 schreef herbert116:
[...]

Op 22 november 2019 10:25:54 schreef Kruimel:
[...]Wat een onzin, niemand gebruikt een transformatorwikkeling los. Het maakt veel uit of er een brugcel+elco achter zit of een gloeilamp.

In de Chinese BK-938 SMD-soldeerbout wordt ook de primaire kant van de trafo geregeld. Ik heb dat product onderzocht en het onderstaande schema gereconstrueerd:

Bij belasting van de trafo met de resistieve belasting van de soldeerbout levert de trafo de onderstaande secundaire spanningen bij diverse instellingen van de dimmer:

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/

Op 21 november 2019 22:04:41 schreef herbert116:
[...]
@fcapri:
Is inderdaad een optie. Heb daar echter wel wat vragen over:
1. Is deze dimmer absoluut stil of is eventueel gebrom moeilijk te horen vanwege het ventilator geluid?
2. Hoe is de werking in het onderste regelgebied, o.a. wat is de minimale belasting? (mijn max. belasting is 50 W)
3. Heb je nog de bestelgegevens van deze dimmer?

Bij voorbaat dank.

dimmer hoor ik niet, die staat 30cm van de kachel in de muur geplaatst. hoe meer ik open draai, hoe meer de ventilator blaast.

op 1 bepaalde toerental komt de ventilator in een resonantie gebied waardoor de metalen behuizing wat trilt, dan zet ik die gewoon iets zachter of iets harder en het is weg.
ik kan van 0 tot maximum regelen

kan aan de exacte specs niet meer aan, maar het was er zo eentje
https://www.aliexpress.com/i/32952902731.html

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Sine

Moderator

Op 22 november 2019 13:02:37 schreef Jeever:
[...]
In de Chinese BK-938 SMD-soldeerbout wordt ook de primaire kant van de trafo geregeld. Ik heb dat product onderzocht en het onderstaande schema gereconstrueerd:

Precies, dat is een klassieke dimmer. Afhankelijk van de belasting kan die prima voldoen.

Allemaal vriendelijk bedankt voor het meedenken. Met name de bijdragen van @fcapri, @Rontronix, @MGP en @Jeever waren bijzonder waardevol en voor mij zeker iets om op voort te borduren.