Multichannelling multimeter

Ik wil graag iets hebben om van 21 kanalen de voltage 0-24 volt, en ampère te meten.
Het liefst wil ik ze allemaal tegelijk kunnen aflezen.
Ik wil miliampère af kunnen lezen en tot maximaal 20 ampère.
Bestaat hier iets voor of valt hier wat voor te maken?

Ha 1461,

Wouw dat zijn een hele berg metertjes :D maar het is te doen.
Welke input heb je per kanaal voor spanning en stroom en wat is de resolutie voor spanning en stroom ?

Ik denk aan een auto range voltmeter en autorange stroommeter dan zie ik geen probleem voor het meetbereik allemaal metertjes op een paneeltje kan :)
Aan de andere kant hoe snel denk je dat jij 21 keer een stroommeter en 21 keer een spanningsmeter kan volgen :?
Met andere woorden ik denk dat als het niet gaat om de metingen aan een volgend elektrisch circuit aan te bieden qua snelheid maar het proces stopt bij het uitlezen door een menselijke sensor je beter de ingangen kan multiplexen.
De resultaten kunnen dan alsnog naar 21 meters voor spanning en 21 meters voor stroom.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Arco

Special Member

Je kunt iets als een INA220 tussen alle kanalen zetten en die uitlezen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101

Golden Member

Alles tegelijk of 1 meter die ze een 1 voor 1 meet en de resultaten dan naar een computer logt. Er zijn Keithleys die dat kunnen met relais kaarten. Dat voor de spanning. Stroom wordt lastiger vanwege het enorme bereik. AC of DC en inline-in meter stroom meting of via een vaste externe shunt? (in de meter wordt lastig met schakelen)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Nieuwe Keithley loggers kunnen ook op een beperkt aantal kanalen stroom meten. Dat wordt wel een dure oplossing.

benleentje

Golden Member

Sowieso als er Keitley bij komt kijken wat het al heel snel duur :).

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
fred101

Golden Member

42 losse meters (21 spanning en 21 stuks die 20A aankunnen) is ook niet goedkoop.

Verder weten we zijn eisen niet. Is het voldoende dat het ergens rond 24V zit of moet het met 23,467843V resolutie. En hoe snel, hoe veilig, onder welke omstandigheden (buiten, binnen, naast een enorme stoorbron, schone spanning, veel commonmode zooi etc etc) of is het een hobby project om 21 stroomkringen van een modelspoorbaan te monitoren ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Thevel

Golden Member

of is het een hobby project om 21 stroomkringen van een modelspoorbaan te monitoren ?

Dat moet dan wel een flinke modelspoorbaan zijn wil je tot 20A per stroomkring monitoren. ;)

Ik denk het eerst aan zoiets.

Maar voldoet absoluut niet aan de mA-moet-meetbaar-zijn eis...

https://i.ebayimg.com/images/g/80QAAOSwnw9Z5~~0/s-l300.jpg

rbeckers

Overleden

Hoe nauwkeurig moet het zijn?
Wat mag het kosten?
Hoe gelijktijdig moet het zijn? Mag er bijvoorbeeld 1ms tussen elke meting zitten?
Wat is de maximale spanning tussen de kanalen?

Multiplexen is een optie. Dat kan met reedrelais voor een optimale scheiding tussen de kanalen. Of met een multiplex IC.

Arco

Special Member

Met eerder genoemde INA220 kun je met 20A als max. een granularity bereiken van ~5mA. (is een 12 bits AD)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Shiptronic

Overleden

1 LCD scherm is voldoende , wat is max formaat HxB wat het mag worden?

[is klikbaar]

Ik ben al bijna klaar ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.