Batterij oplader schema vraag

Hallo allemaal

ik heb een set walkietalkies met acus van 4.8v packs. Nu was de lader dock stuk gegaan dus dacht ik, ik maak een andere lader er voor en had deze schema gevonden. Deze kon ik wel wat mee omdat ik al de onderdelen had.

http://www.learningelectronics.net/circuits/images/switchless-nicd-nimh-charger-circuit-diagram.gif

nu komt mijn vraaag, kan iemand mij uitleggen hoe dat ding werkt? Want ik heb hem gemaakt en als ik 20v geef, komt dat er ook uit en volgens mij klopt dat niet. En weer niet echt wat ik moet doen om het op te lossen

schema komt van:http://www.learningelectronics.net/circuits/switchless-nicd-nimh-batte…

maartenbakker

Golden Member

Dat klopt prima, het is een stroombron, dus voor opladen van nikkelaccu's. Niet gebruiken voor lithium!

De uitleg die erbij staat is redelijk, al moet je geen beginner zijn om hem te begrijpen. Mogelijk staat er in de Elektuur waar dit schema uitkomt een betere uitleg.

Kort gezegd bepaal je met de weerstanden hoeveel stroom er door de bijbehorende batterij loopt. De batterij zorgt zelf dat de spanning klopt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Maar maakt het dan uit dat er 20v op de batterij staat ?

Arco

Special Member

Zolang er geen batterij aan hangt, zal de maximale spanning op de laadpunten staan. Pas als er een batterij aanhangt zakt dat tot wat de batterij nodig heeft.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik vroeg mij af kan ik D1 met een led vervang dan hoort hij te gaan branden als er wat op aangesloten is toch ?

KGE

Golden Member

Wanneer je D1 vervangt door een LED moet je weerstand R1 ook aanpassen. De stroombron is gebaseeerd op het feit dat de spanning over D1 + de basis-emitter overgang nagenoeg constant zijn en dus de spanning over weerstand R1 ook. Constante spanning en constante weerstand geeft een constante stroom.

De spanning over een LED is afhankelijk van de kleur.

Er valt zeker mee te experimenteren.

stel ik gebruik een rood led hoe sou ik dat gaan uitrekenen?

KGE

Golden Member

De stroom is volgens de link berekend op een tiende van de capaciteit van de NiCd of NiMh accu. (het laden duurt dan dus minimaal 10 uur)

Dus een 1000 mAh NiMh accu zou dan geladen moeten worden met een tiende van 1000 mA = 100 mA

I = dus 0,1 A

De basis emitter overgang is gesteld op 0,6 Volt en de spanningval over emitter collector (Vsat) op 0,1 Volt.
Hierbij komt de spanning over de LED (bij een rode led zeg maar 1,8 Volt)

R = U / I

R = ( 0,6 + 0,1 + 1,8 V) / 0,1 A

R = 2,5 / 0,1 = 25 Ohm

De stroom door de LED is gelijk aan de stroom die de basis ingaat, of dat voldoende is voor 'licht' is een kwestie van proberen, een high efficiency LED zal het vast doen.

Aangezien er nogal wat spreiding is in LED's en hun spanningen is het 'meten is weten' of de theorie en de praktijk overeenkomen.

Arco

Special Member

Andersom is het wat makkelijker...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
KGE

Golden Member

Voor zover ik het originele schema begrijp zit de truc er in de dissipatie naar de LM te verplaatsen en niet door de transistor te laten verstoken.

Nou ik heb weer wat zitten testen en als ik de waarde van r1 verander dan verandert er niks... Dus keek ik naar d1 en had de led niet goed om. Toen kwam ik er achter dat hij 20v geeft ook al is d1 niet aangesloten.... Maar als ik die goed om doe verandert er niks... Enig idee wat ik verkeerd heb gedaan, ik zal wel een paar fotos maken van me soldeer werk.

hangt er een batterij aan? als er niks op die plaats zit, loopt er geen stroom en dan krijg je gewoon de maximale spanning op de uitgang van die LM

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Arco

Special Member

De LM317 is een overbodig onderdeel. Waar de warmte wordt opgestookt is irrelevant: dat moet met een lineaire lader sowieso gebeuren...
(bij grotere laadstromen per kanaal een BD650 gebruiken i.p.v. de BC327)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

ok dit is wat ik heb gemaakt. als ik er een baterij op aan sluit zakt hij naar beneden tot 6.8v maar dat doet hij ook als ik de led weg laat...

Sine

Moderator

Voor NiCD-tjes werkt zo'n simpel stroombronnetje prima.

Maar voor NiMH is dat minder dan ideaal, zeker niet als je ze een beetje snel vol moet kunnen hebben.

Sine bedoel je dat over de shema die ik had gevonden of die van Arco

Sine

Moderator

Beide, het zijn beide stroombronnen.

Die je zelf gevonden had heeft nog iets slims(?) er bij zitten, maar in de basis is het principe niet anders.

Laden met 0.1C wilt zeggen dat je 14 uur aan het duwen bent voordat ze vol zijn.

Een "echte" laad regelaar voor NiMH is een stuk sneller en aardiger voor de accu's iets als een MAX713 bijvoorbeeld.

KGE

Golden Member

Op 22 november 2019 13:43:03 schreef Precious roy:
ok dit is wat ik heb gemaakt. als ik er een baterij op aan sluit zakt hij naar beneden tot 6.8v maar dat doet hij ook als ik de led weg laat...

Als ik het (originele) schema goed begrijp doet die transistor niets anders dan de bijbehorende weerstand in het LM317 circuit schakelen waardoor de stroom bepaald wordt. De LM doet het 'zware werk'.

Heb je de mogelijkheid om de stroom te meten die de accu in gaat ?

Van waar naar waar heb je die 6,8 Volt gemeten ?

Gaf de LED nog licht overigens ?

Dit ziet er echt uit als een vies :r elektuurschema. (Schema van TS, niet die van Arco)
Tussen de output van de LM317 en de adjustpin van de LM317 staat 1,25V als deze in zijn fatsoenlijke werkingsgebied zit.
Over T1 valt 0,1V (misschien wel 0,2V) als deze in zijn verzadigingsgebied zit.
Over R1 valt dus 1,26V.
Deze spanning wordt gedeeld door de diode 1N4148 en de BE-diode van de BC547.
Over elke diode staat dus 0,63V. Daarmee is de basisstroom door de transistor BC547 vastgelegd. De collectorstroom is gelijk aan de stroom door de adjustpin en is dus 50 tot 100 µA.
D1 kan dus niet vervangen worden door een led. De benodigde spanning om een led geleidend te krijgen is veel groter dan de spanning die nodig is om LM317 in zijn gespecificeerde werkingsgebied te krijgen (1,25V)

Of ik snap het hele schema niet. Dan zou ik graag van iemand horen hoe het wel werkt.

Waarom zitten er dioden D1, D2 en D3 in?
Mij lijkt een passende weerstand (bijv. 3x 10kΩ) een veel logischere keuze.

Waarom zitten er dioden D1, D2 en D3 in?

Dan kan de stroom niet terug de lader inlopen en de accu ontladen als men de acculader uitschakeld.

Met een weerstand van 10kohm duurt het helemaal 1000 jaar voor de batterij vol is. Met een voedingspanning van 25 volt krijg je nooit meer dan zo'n 2mA door de weerstand en dus de accu.

Ik denk dat een led niet gaat werken als je die in de basis aansluiting van de transistor zet. Basisstroom is een beetje laag denk ik. Je kunt beter de schakeling van arco gebruiken en die drie keer bouwen.

Dit ziet er echt uit als een vies elektuurschema.

Waarom nu weer een vies schema. Electuur heeft gewoon iets anders bedacht dan het standaard stroombronnetje. Met als slimmigheid dat het afvakkelen van het vermogen in een lm317 in plaats van de torren.

Je moet er natuurlijk geen rare wijzigingen in aanbrengen zoals leds op een rare plaats enzo. En zo'n stroombron werkt erg goed en wordt veel in allerlei schakelingen gebruikt. Tegenwoordig zit het dan vaak in allerlei chips voor een constante spanning gebakken en weet men blijkbaar niet meer hoe zoiets echt werkt en hoe je zoiets uitrekend en discreet opbouwd.

Het is een standaard leerschakeling bij de lessen electronica net als de flipflop en de gemeenschappelijke emitterschakeling.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op vrijdag 22 november 2019 20:29:57 (41%)

Op 22 november 2019 20:21:21 schreef Ex-fietser:
[...]

Dan kan de stroom niet terug de lader inlopen en de accu ontladen als men de acculader uitschakeld.

Snap ik niet. Door D4, D5 en D6 kan de accu sowieso niet leeglopen.

Met een weerstand van 10kohm duurt het helemaal 1000 jaar voor de batterij vol is. Met een voedingspanning van 25 volt krijg je nooit meer dan zo'n 2mA door de weerstand en dus de accu.

Dus het grootste deel van de laadstroom van de accu gaat door de transistoren.

Waarom nu weer een vies schema. Electuur heeft gewoon iets anders bedacht dan het standaard stroombronnetje. Met als slimmigheid dat het afvakkelen van het vermogen in een lm317 in plaats van de torren.

Om een accu op te laden heb je één LM317 en één weerstand nodig. Waarom die overhead wat er nogal krakkemikkerig uitziet? Ik zie nog steeds niet hoe het werkt of hoe het zou moeten werken. Kan je het mij uitleggen? Kan je bijvoorbeeld tegelijk een accu van 1,5V (AA) en een accu van 9V (6F22) opladen?

Anoniem

Teken het schema op een "leesbare" manier dan wordt het een simpele LM317 stroombron.
Laadstroom gaat volledig door LM317
Door T1 gaat enkel Iadj vanaf D1+T1be = 1,25V. Ib is dan 100µA/hfe100=1 µA
Er kunnen wel geen 2 of 3 accu's gelijktijdig worden geladen
D1,2,3 en T1,2,3 maken wel 3 verschillende laadstromen mogelijk... maar niet tegelijk!
Voor lader van ts kan D1 en T1 achterwege blijven,
En waarschijnlijk koelvin nodig voor LM317!
.
@hieronder: helemaal juist ;-)
Daar D1 vervangen door be-diode van pnp met tussen c en gnd een ledje met weerstandje en ...
...klaar is laadindicator ;-)

Op 22 november 2019 21:39:02 schreef anoniem015:
...
Voor lader van ts kan D1 en T1 achterwege blijven,
En waarschijnlijk koelvin nodig voor LM317!

Dan komt TS hierop uit.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op vrijdag 22 november 2019 21:54:17 (46%)

Arco

Special Member

Dan ben je wel je controleled kwijt... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Die deed het toch al niet, maar dat is wel een plusje voor jouw schema.
Die heeft trouwens mijn voorkeur.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op vrijdag 22 november 2019 22:31:56 (61%)