Batterij oplader schema vraag

Nou ik heb weer wat zitten testen en als ik de waarde van r1 verander dan verandert er niks... Dus keek ik naar d1 en had de led niet goed om. Toen kwam ik er achter dat hij 20v geeft ook al is d1 niet aangesloten.... Maar als ik die goed om doe verandert er niks... Enig idee wat ik verkeerd heb gedaan, ik zal wel een paar fotos maken van me soldeer werk.

hangt er een batterij aan? als er niks op die plaats zit, loopt er geen stroom en dan krijg je gewoon de maximale spanning op de uitgang van die LM

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

De LM317 is een overbodig onderdeel. Waar de warmte wordt opgestookt is irrelevant: dat moet met een lineaire lader sowieso gebeuren...
(bij grotere laadstromen per kanaal een BD650 gebruiken i.p.v. de BC327)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com

ok dit is wat ik heb gemaakt. als ik er een baterij op aan sluit zakt hij naar beneden tot 6.8v maar dat doet hij ook als ik de led weg laat...

Sine

Moderator

Voor NiCD-tjes werkt zo'n simpel stroombronnetje prima.

Maar voor NiMH is dat minder dan ideaal, zeker niet als je ze een beetje snel vol moet kunnen hebben.

Angaben sind wie immer ohne Gewähr.

Sine bedoel je dat over de shema die ik had gevonden of die van Arco

Sine

Moderator

Beide, het zijn beide stroombronnen.

Die je zelf gevonden had heeft nog iets slims(?) er bij zitten, maar in de basis is het principe niet anders.

Laden met 0.1C wilt zeggen dat je 14 uur aan het duwen bent voordat ze vol zijn.

Een "echte" laad regelaar voor NiMH is een stuk sneller en aardiger voor de accu's iets als een MAX713 bijvoorbeeld.

Angaben sind wie immer ohne Gewähr.

Op 22 november 2019 13:43:03 schreef Precious roy:
ok dit is wat ik heb gemaakt. als ik er een baterij op aan sluit zakt hij naar beneden tot 6.8v maar dat doet hij ook als ik de led weg laat...

Als ik het (originele) schema goed begrijp doet die transistor niets anders dan de bijbehorende weerstand in het LM317 circuit schakelen waardoor de stroom bepaald wordt. De LM doet het 'zware werk'.

Heb je de mogelijkheid om de stroom te meten die de accu in gaat ?

Van waar naar waar heb je die 6,8 Volt gemeten ?

Gaf de LED nog licht overigens ?

Dit ziet er echt uit als een vies :r elektuurschema. (Schema van TS, niet die van Arco)
Tussen de output van de LM317 en de adjustpin van de LM317 staat 1,25V als deze in zijn fatsoenlijke werkingsgebied zit.
Over T1 valt 0,1V (misschien wel 0,2V) als deze in zijn verzadigingsgebied zit.
Over R1 valt dus 1,26V.
Deze spanning wordt gedeeld door de diode 1N4148 en de BE-diode van de BC547.
Over elke diode staat dus 0,63V. Daarmee is de basisstroom door de transistor BC547 vastgelegd. De collectorstroom is gelijk aan de stroom door de adjustpin en is dus 50 tot 100 µA.
D1 kan dus niet vervangen worden door een led. De benodigde spanning om een led geleidend te krijgen is veel groter dan de spanning die nodig is om LM317 in zijn gespecificeerde werkingsgebied te krijgen (1,25V)

Of ik snap het hele schema niet. Dan zou ik graag van iemand horen hoe het wel werkt.

Waarom zitten er dioden D1, D2 en D3 in?
Mij lijkt een passende weerstand (bijv. 3x 10kΩ) een veel logischere keuze.

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl

Waarom zitten er dioden D1, D2 en D3 in?

Dan kan de stroom niet terug de lader inlopen en de accu ontladen als men de acculader uitschakeld.

Met een weerstand van 10kohm duurt het helemaal 1000 jaar voor de batterij vol is. Met een voedingspanning van 25 volt krijg je nooit meer dan zo'n 2mA door de weerstand en dus de accu.

Ik denk dat een led niet gaat werken als je die in de basis aansluiting van de transistor zet. Basisstroom is een beetje laag denk ik. Je kunt beter de schakeling van arco gebruiken en die drie keer bouwen.

Dit ziet er echt uit als een vies elektuurschema.

Waarom nu weer een vies schema. Electuur heeft gewoon iets anders bedacht dan het standaard stroombronnetje. Met als slimmigheid dat het afvakkelen van het vermogen in een lm317 in plaats van de torren.

Je moet er natuurlijk geen rare wijzigingen in aanbrengen zoals leds op een rare plaats enzo. En zo'n stroombron werkt erg goed en wordt veel in allerlei schakelingen gebruikt. Tegenwoordig zit het dan vaak in allerlei chips voor een constante spanning gebakken en weet men blijkbaar niet meer hoe zoiets echt werkt en hoe je zoiets uitrekend en discreet opbouwd.

Het is een standaard leerschakeling bij de lessen electronica net als de flipflop en de gemeenschappelijke emitterschakeling.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op 22 november 2019 20:29:57 (41%)]

Op 22 november 2019 20:21:21 schreef Ex-fietser:
[...]

Dan kan de stroom niet terug de lader inlopen en de accu ontladen als men de acculader uitschakeld.

Snap ik niet. Door D4, D5 en D6 kan de accu sowieso niet leeglopen.

Met een weerstand van 10kohm duurt het helemaal 1000 jaar voor de batterij vol is. Met een voedingspanning van 25 volt krijg je nooit meer dan zo'n 2mA door de weerstand en dus de accu.

Dus het grootste deel van de laadstroom van de accu gaat door de transistoren.

Waarom nu weer een vies schema. Electuur heeft gewoon iets anders bedacht dan het standaard stroombronnetje. Met als slimmigheid dat het afvakkelen van het vermogen in een lm317 in plaats van de torren.

Om een accu op te laden heb je één LM317 en één weerstand nodig. Waarom die overhead wat er nogal krakkemikkerig uitziet? Ik zie nog steeds niet hoe het werkt of hoe het zou moeten werken. Kan je het mij uitleggen? Kan je bijvoorbeeld tegelijk een accu van 1,5V (AA) en een accu van 9V (6F22) opladen?

Teken het schema op een "leesbare" manier dan wordt het een simpele LM317 stroombron.
Laadstroom gaat volledig door LM317
Door T1 gaat enkel Iadj vanaf D1+T1be = 1,25V. Ib is dan 100µA/hfe100=1 µA
Er kunnen wel geen 2 of 3 accu's gelijktijdig worden geladen
D1,2,3 en T1,2,3 maken wel 3 verschillende laadstromen mogelijk... maar niet tegelijk!
Voor lader van ts kan D1 en T1 achterwege blijven,
En waarschijnlijk koelvin nodig voor LM317!
.
@hieronder: helemaal juist ;-)
Daar D1 vervangen door be-diode van pnp met tussen c en gnd een ledje met weerstandje en ...
...klaar is laadindicator ;-)

Er is spanning zonder stroom maar geen stroom zonder spanning

Op 22 november 2019 21:39:02 schreef cj-tronics:
...
Voor lader van ts kan D1 en T1 achterwege blijven,
En waarschijnlijk koelvin nodig voor LM317!

Dan komt TS hierop uit.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op 22 november 2019 21:54:17 (46%)]

Dan ben je wel je controleled kwijt... ;)

Die deed het toch al niet, maar dat is wel een plusje voor jouw schema.
Die heeft trouwens mijn voorkeur.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op 22 november 2019 22:31:56 (61%)]

fred101

Golden Member

Er is 1 nadeel, ik denk dat de voeding mag niet wegvallen met de accu aangesloten.

www.pa4tim.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch

Voeding kan gewoon wegvallen. Accu wordt dan niet ontladen. Geldt zowel voor het schema van Arco als van CO. Geldt zelfs voor het schema van Elektuur

[Bericht gewijzigd door ohm pi op 22 november 2019 22:39:29 (16%)]

fred101

Golden Member

Ik had het over het basic LM317 stroombron schema. Niet zozeer vanwege het ontladen maar ivm met omgekeerde polarisatie.

www.pa4tim.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch

Idd KISS :-) https://www.circuitsonline.net/schakelingen/120/voedingen/si...lader.html
Of ingewikkeld zoals de Fluke BC7217 NiCd/NiMH lader, die hier naast mij ligt.

Op 22 november 2019 22:47:46 schreef fred101:
Ik had het over het basic LM317 stroombron schema. Niet zozeer vanwege het ontladen maar ivm met omgekeerde polarisatie.

Daar zit ook een sperdiode D1. De lekstroom van D1 schat ik zo laag in dat je geen last hebt van omgekeerde polariteit.

Ik dacht ook eerst dat de 1.25 Volt die genoemd werd in de berekening de B-E spanning + de extra diode was maar bedacht later dat het ook de ref. spanning is van de LM317 ... :+

Maar wel leuk om eens mee te experimenteren.

Andere manier om een LED aanduiding te maken is in serie met de uitgang een weerstand te zetten met daaroverheen een LED, die brandt dan op de laadstroom.

fred101

Golden Member

Op 22 november 2019 23:12:11 schreef ohm pi:
[...]Daar zit ook een sperdiode D1. De lekstroom van D1 schat ik zo laag in dat je geen last hebt van omgekeerde polariteit.

Daar had ik even overheen gekeken.

Ik had in mijn hoofd zitten dat een regelaar op zijn uitgang geen hogere spanning dan op zijn uitgang mag hebben maar ik denk dat ik dat verkeerd heb begrepen of het geldt alleen voor 78xx regelaars.

Bij de 317 raden ze een diode aan om een uitgangselco buiten de 317 om te ontladen maar het zou kunnen dat ze dat doen om te zorgen dat de elco ontladen wordt en niet om de 317 te beschermen. Die diode gaat dan van uitgang naar ingang. Ik heb ook appnotes gezien waar er twee diodes werden geadviseerd. 1 over de elco en een over de 317. Zo pas ik het zelf altijd toe. Een 317 krijg je makkelijk aan het oscilleren (bij inductieve lasten) Twee lange draden naar een accu (die in goede staat ohms is) kan een gil-feest worden. Het zou kunnen dat de Electuur oplossing daar rekening mee houdt.

Bij een 317 stroombron zit de accu direct op de adj. poot en die zit intern aan de negatieve voeding van de opamp. Ik weet niet of een diode in de plus lijn dan helpt. De massa van de voeding wordt meestal niet afgeschakeld. De accu kan dan mogelijk via de Vee van de opamp (en misschien via andere paden) in de 317 naar massa. Dat was volgens mij de reden dat je vroeger eerst de lader in moest pluggen en dan pas de verbruiker.

Op 23 november 2019 14:49:53 schreef KGE:
Ik dacht ook eerst dat de 1.25 Volt die genoemd werd in de berekening de B-E spanning + de extra diode was maar bedacht later dat het ook de ref. spanning is van de LM317 ... :+

Daarom vind ik het ook een vies :r elektuurschema. De referentiespanning staat ook over de diode en BE-overgang van de transistor. De stroom door de diode en de basis van de BC547 wordt sterk bepaald door de stroom-spanning karakteristieken van de 1n4148 en BC547. Je kunt dus niet ongestraft dioden of transistoren vervangen door andere typen. En dan heb ik het nog niet over de temperatuurstabiliteit van deze twee dioden.

Op 23 november 2019 18:52:39 schreef fred101:
Ik had in mijn hoofd zitten dat een regelaar op zijn uitgang geen hogere spanning dan op zijn uitgang mag hebben maar ik denk dat ik dat verkeerd heb begrepen of het geldt alleen voor 78xx regelaars.

Veiligheidshalve ga ik ervan uit dat dit ook geldt voor een LM317.
Zou een LM317 stuk gaan als de lekstroom verkeerdom door de LM317 gaat? Als iemand twijfelt, dan zou die een 1N4148 oid tussen de output en input van de LM317 kunnen plaatsen.

Die diode gaat dan van uitgang naar ingang. Ik heb ook appnotes gezien waar er twee diodes werden geadviseerd. 1 over de elco en een over de 317. Zo pas ik het zelf altijd toe.

Niks mis mee. Dan gaat de LM317 zeker niet stuk.

Er zijn genoeg nieuwere regulators zoals de MIC2915x/30x/50x/75x die wel beschermd zijn...