Foutieve aansluiting installatieautomaten nieuwbouwhuis

Goedenavond,

Ik wil graag even gebruik maken van jullie kennis.

Onlangs heb ik de sleutel gekregen van een nieuwbouwhuis.

De aansluiting van de installatieautomaten in de meterkast zijn volgens mij niet correct uitgevoerd. Volgens mij mag dit niet zo meer.

Zoals het nu is krijg je spoelwerking.

Zijn mijn conclusies correct en waar in de NEN1010 staat dat het inderdaad zo niet meer mag.

Alvast bedankt.

grt. R.

benleentje

Golden Member

Dit is gewoon een normale aansluiting zoals ik het geleerd heb niks mis mee. Spoelwerking zal wel meevallen frequentie is maar 50Hz en de 2 aders zitten steeds naast elkaar wat de spoelwerking weer opheft.
Als je bezorgt bent om het 50Hz veld in je huis dan kan je beter alle bedrading eruit halen want een ouderwetse TL bak zijn is een grotere stoorbron.

[Bericht gewijzigd door benleentje op vrijdag 22 november 2019 21:27:18 (27%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
vergeten

Golden Member

Ik vind het er best netjes uitzien, heb wel heel andere puinhoop kasten gezien.
De NEN1010 gaat niet zover op details in, het is praktisch om daar wat meer draadlengte te hebben, je weet maar nooit.
Waar ben je bang voor, dat je een groep uitschakelt en dat die toch onder spanning blijft door de "spoelwerking" ? :)

Of had je liever deze "propkast" gezien.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Ik werd er op geattendeerd door 2 elektriciens dat dit al jaren niet meer mocht.

Dat geloof ik meteen maar wil het ff zeker weten zodat ik wat munitie heb richting de aannemer. :)

Helaas heb ik niet zelf de NEN1010 waar ze naar verwezen.

Dus mocht iemand het wel herkennen en weten waar dit staat hoor ik het graag.

De laatste norm is van 2015 volgens mij.

Jinny

Golden Member

NEN is (in tegenstelling tot de Arei in B) geen wet.
Af te raden, ach, die ene wikkeling heeft erg weinig inductie, en bij heel zware kortsluitstromen zou je iets als koppeling kunnen krijgen...
Maar dan heb je ook nog wel meer problemen..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Voor de spoelwerking hoef je je geen zorgen te maken. Zie opmerkingen van benleentje.
Vraag maar aan de twee electriciëns waarom het niet (meer) mag en laat hen maar de artikelen in de NEN1010 aanwijzen waarin dit staat.

Ik denk dat je de inductie van dat zwijnenstaartje kan verwaarlozen. Lijkt me netjes uitgevoerd. (Voor zover ik een NL kast kan beoordelen.)

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Ik kijk uit naar het artikel in de NEN1010 waar het staat.

Ik ken behoorlijk wat uit de NEN1010 maar dat dit niet mag ben ik nog niet tegen gekomen. Maar ik weet dan ook niet alles.

Waar een goed opletter (mierenneuker) wel een opmerking kan plaatsen is dat de krullen iets te groot zijn. Het deksel van de kast drukt behoorlijk in de isolatie van de draad.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
bprosman

Golden Member

Zou er ook alleen maar blij mee zijn. Mocht er ooit iets moeten veranderen hoef je je draden niet tot 1.5mm2 uit te rekken om enigszins ruimte te krijgen.

Ik werd er op geattendeerd door 2 elektriciens dat dit al jaren niet meer mocht.
Helaas heb ik niet zelf de NEN1010 waar ze naar verwezen.

Twijfel meer aan het oordeel van de electriciens dan de installateur ;-)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ik zou mijzelf er niet zo heel druk om maken. Je moet nog al wat wikkelingen maken wil je echt een spoelwerking/magnetisch veld creëren.

NEN 1010:2015 spreekt wel over het vermijden van inductie als het gaat om actieve lussen maar vaak op een grotere schaal dan jouw verdeelkast(je).

Even offtopic, als ik de foto bekijk lijkt het of (bijna) alle aders zijn beschadigd. Het is ook lekker druk in de kast, kan de deksel er nog fatsoenlijk op?

En met 11 groepen, hoeveel aardlekschakelaars zijn er toegepast?

Groet,
KevinM

Watt? U x I
mvdk

Golden Member

Als het om een nieuwbouwhuis gaat, zou je tussen die automaten een kookgroep verwachten. Mocht het toch zo zijn dat twee van die automaten voor een perilex doos in de keuken bestemd zijn, dan kan het interessant zijn om eens in het bouwbestek te kijken of daar vermeld staat dat die kookgroep met een 3/4" buis aangelegd behoort te zijn. En dan ook even kijken of het zo gedaan is. Als er door installateurs gesmokkeld word, is het op dit soort dingen.
Ik weet niet of het voorschrift is, die 3/4 buis, maar als iets aan je beloofd word, moeten ze het ook leveren...

Er is daar zelfs nauwelijks spoelwerking omdat zowel N als L naast elkaar in een lus liggen, is hetzelfde als een opgerolde verlengkabel, die heeft ook nauwelijks zelfinductie. Als je spoelwerking wil moet je de lussen in N en L van elkaar verwijderen.

Kookgroep (5x 2,5mm2) moet sowieso 3/4" buis zijn. Dat was 45 jaar geleden al zo. Kookgroep hoeft niet aangelegd te zijn maar 45 jaar terug moest dan wel een 3/4" loze leiding van de meterkast naar de keuken lopen.
@mvdk
We hebben een foto van een deel van de installatie.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op vrijdag 22 november 2019 22:09:50 (12%)

Beetje off-topic maar de vraag komt bij mij op hoe de aardedraden geklemd zijn op de sandrail.
Ik krijg haast de indruk dat die vanaf onder gewoon los in de gaatjes gestoken zijn, ik zie tenminste geen schroeven......

vergeten

Golden Member

Dankzij de goed kwaliteit foto is goed te zien dat er contactveertjes zitten.
Vergelijk het maar met de posities waar geen draad in zit.

Het ziet er niet echt degelijk uit maar is wel toegestaan.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Aha, nu zie ik het ook, dankjewel :-)

Dan roept de meest rechtse draad direct de volgende vraag op; die steekt niet uit het gat recht boven waar hij ingestoken is maar loopt naar het naastgelegen gat......
Komt de koper kern dan niet tussen twee veertjes in te liggen?

In mijn ogen zou het het meest juist zijn als alle kernen 2-3mm boven de rail zouden uitsteken zodat in een oogopslag helder is dat alle verbindingen correct tot stand zijn gebracht. Uiteraard door het gat dat in het verlengde ligt van het ingestoken gat.

Dus zoals de 3e draad van rechts gemonteerd is.

De krullen in de draden zijn niet verboden. Zelf doe ik het niet zo, ik neem altijd weinig overlengte. En die werk ik weg door de draad en keer opzij en weer terug te leggen. Dus een zigzag in plaats van een krul.

Op 22 november 2019 22:49:26 schreef 240diesel:
Aha, nu zie ik het ook, dankjewel :-)

Dan roept de meest rechtse draad direct de volgende vraag op; die steekt niet uit het gat recht boven waar hij ingestoken is maar loopt naar het naastgelegen gat......
Komt de koper kern dan niet tussen twee veertjes in te liggen?.

Op 22 november 2019 22:31:07 schreef vergeten:
Dankzij de goed kwaliteit foto is goed te zien dat er contactveertjes zitten.
Vergelijk het maar met de posities waar geen draad in zit.

Het ziet er niet echt degelijk uit maar is wel toegestaan.

Zelf ken ik dit systeem niet, maar als dit afzonderlijke veerklemmen zijn, zitten er wel meer draden fout.

Verder kan ik, op basis van de foto, niet veel opmerken over deze installatie.

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
vergeten

Golden Member

Op 22 november 2019 22:49:26 schreef 240diesel:
Aha, nu zie ik het ook, dankjewel :-)

Dan roept de meest rechtse draad direct de volgende vraag op; die steekt niet uit het gat recht boven waar hij ingestoken is maar loopt naar het naastgelegen gat......
Komt de koper kern dan niet tussen twee veertjes in te liggen?

In mijn ogen zou het het meest juist zijn als alle kernen 2-3mm boven de rail zouden uitsteken zodat in een oogopslag helder is dat alle verbindingen correct tot stand zijn gebracht. Uiteraard door het gat dat in het verlengde ligt van het ingestoken gat.

Dus zoals de 3e draad van rechts gemonteerd is.

Precies!
Ze zitten er eigenlijk allemaal niet correct ingestoken, en/of zijn tekort gestript.
Op die ene na dan, de derde van rechts, die zit zoals het hoort.
Het veertje drukt de draad tegen de onderkant van de U strip.
Dat is samen met het veertje het (aard)contact.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

die rolletjes draad is geen punt, en het maakt de kast overzichtelijk, anders worden de boel opgevouwen bovenin en dat is helemaal niks. de kast zelf ben ik minder fan van, abb busboard kasten, woningbouw rommel. helaas wel mee van het goedkoopste dus dat zit overal in.

de aardrail is ook niet super, al vaker met keuren gehad dat de aarde miste op een groep, vaak zat die dan in de kast al niet goed vast. diep erin duwen en dat gebeurt dan vaak niet, zie je hier ook wel.

[Bericht gewijzigd door testman op vrijdag 22 november 2019 23:45:25 (28%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Thevel

Golden Member

Op 22 november 2019 21:35:41 schreef ohm pi:
Voor de spoelwerking hoef je je geen zorgen te maken.

Een echte audiofiel zal er wél nachten van wakker liggen... :)

maartenbakker

Golden Member

Het houdt juist HF uit de audioinstallatie. Tenzij het RF van een andere groep komt (internet via butplug), dan koppelt het juist lekker.

Hoe dan ook zou ik geen zinnige reden kunnen bedenken waarom dit niet toegestaan is, tenzij de isolatie door de kap beschadigd wordt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

het is wel al jaren geleden in de nen1010 gezegd dat het niet meer mocht, idd spoelwerking. altijd al zever geweest want meer als 3 slagen op een groep kom je al niet eens tegen. je hebt dan op elke groep stevige belasting nodig en een erg krappe kast wil dat problemen op gaan leveren. tegen de tijd dat er brandweer aan te pas komt is dat niet door die rollen draad maar door een rotte las of een automaat die uitfikte.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 23 november 2019 08:19:10 schreef testman:
het is wel al jaren geleden in de nen1010 gezegd dat het niet meer mocht, idd spoelwerking. altijd al zever geweest want meer als 3 slagen op een groep kom je al niet eens tegen. je hebt dan op elke groep stevige belasting nodig en een erg krappe kast wil dat problemen op gaan leveren. tegen de tijd dat er brandweer aan te pas komt is dat niet door die rollen draad maar door een rotte las of een automaat die uitfikte.

waar staat dat dan in de 1010 ?

Ik doe zelf 1 lus en vertik om ze erin te vouwen waardoor het een zooitje wordt en geknikte aders krijg je niet weer recht zonder koper te overstrekken.
Als je meer als 2 doet en de net frequentie >1 Mhz zou zijn kun je wel een paar watt verlies kunnen krijgen, 50hz zal de warmte door I*R vele malen groter zijn dan door de zelfinductie.
Enigst wat van invloed zou kunnen zijn bij meerdere lussen is bij sluiting en bv 250A kortsluitstroom door de inductie de automaat werking kan worden vertraagd.

In een zekeringautomaat zitten makkelijk een 10-tal windingen voor de magnetische beveiliging, op een metaalkern dan nog. Dan nog een paar voor the thermische. Een aardlekschakelaar heeft ook een aantal windingen wel in differential mode en dan spreek ik nog niet over de zelfinductie van tientallen meters draad per kring zelf.

Welke rationele reden zou er dan wel kunnen bestaan dat die lussen bij die automaten een probleem zouden kunnen vormen?