PWM naar relais

Hallo,

Ik heb een 5 kanaals led dimmer (tc421).
Deze stuurt momenteel 1 24 volt ledstrip (wit) aan die in mijn aquarium zit.
Ik heb een magneetventiel op mijn co2 installatie wat via een schakelklok in het stopcontact snachts afschakelt.

Nu zou ik willen te weten komen of er een manier bestaat om 1 PWM uitgang op de dimmermodule om te zetten naar een relais. Bestaat hier een schakeling voor?
Dan kan ik de schakelklok elimineren en het magneetventiel sturen via de dimmermodule.
De dimmer is met WiFi te programmeren op uur en uitgangen.

Bedankt,

Electronica... Het is me wat !
Arco

Special Member

Je hoeft alleen de PWM output van de dimmer op 100% te zetten...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Wat heb je voor magneetventiel? is dat 230 volt of 24 volt of nog wat anders?

Als je ventiel 24 volt is en het vermogen dat nodig is minder is dan je dimmermodule naar buiten kan sturen is het voldoende om de je pwm op 100% te zetten.

Het magneetventiel werkt op 230 volt.
Ik dacht in de richting van een solid state ofzo.

Ik dacht dat een klassiek relais op PWM geen goed idee zou zijn (veelvuldig schakelen)

Electronica... Het is me wat !
Arco

Special Member

Relais kun je (met diode erover) zo aansluiten.
Als je PWM op 100% zet, dan is er geen PWM, de uitgang staat altijd aan... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 23 november 2019 15:18:07 schreef Arco:
Relais kun je (met diode erover) zo aansluiten.
Als je PWM op 100% zet, dan is er geen PWM, de uitgang staat altijd aan... ;)

:D
Bedankt, ik probeer het een keer.

Electronica... Het is me wat !
benleentje

Golden Member

En dan nog als je een relais met een PWM van zeg met 90% schakelt dan kan het relais het PWM signaal toch niet volgen en schakelt dus niet steeds aan of uit. Een relais is daar veel te traag voor. Het krijgt dan 90% van de spanning te zien en zal daardoor ook iets minder warm worden. Dat is bij relais vaak geen probleem.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ok bedankt.
Ik dacht eigenlijk dat het vroegtijdig stuk zou gaan hierdoor.

Electronica... Het is me wat !

Een klassiek 24V relais gaat prima, zolang je de boel dus maar gewoon naar 100% schakelt.

Anderzijds, een 24V relais zal "gegarandeerd aantrekken" met iets van 20V. Maar hij valt pas af als er minder dan een volt of vier over is. Dus als je na 1s op 100% de instelling verandert naar 25% dan blijft het relais gewoon aangetrokken, maar gebruikt gewoon wat minder stroom. Dit HOEF je niet te gebruiken, maar het zou kunnen.

De PWM frequentie zal hoog genoeg zijn dat je het niet kan zien, en dan is het ook zo hoog dat het relais niet kan afvallen en opnieuw aantrekken met de PWM frequentie. Dus extra schakelmomenten krijg je niet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/