stofkap subwoofer

Op 24 november 2019 17:23:23 schreef Arco:
Wat bedoel je met 'stofkap'?   De foamrand van de ophanging?

He, eindelijk een onderwerp waar Arco niet thuis is :-)
Ik zou denken dat een stofkap altijd dicht moet zijn, net als de ophanging (rubber/foam rand). De konus is tenslotte een soort zuiger die lucht moet verplaatsen. Een lek door een doorlatende stofkap lijkt me niet gunstig. Maar wellicht dat het toch in sommige gevallen wel moet, zou kunnen.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
RAAF12

Golden Member

De afdekking is origineel van rubber gemaakt? Dan zou ik dat weer terug plaatsen. Er moet idd geen stof en erger rond de magneet en spreekspoel komen. Foto van deze Philips speaker hieronder (van het net gevist)

Wat de heer "vergeten" aandraagt is wat ik bedoel, en ik gaf al aan dat deze "dome" geheel verbrokkeld en losgelaten is.
Mijn vraag was dus of hier een "luchtdoorlatend" exemplaar geplaatst moet worden,(deze- en dichte zijn beiden verkrijgbaar! zie internet); een luchtdoorlatende versie maakt verbinding met de voor- en achterkant van de conus wat niet de bedoeling is, maar waarom zijn deze dan wel verkrijgbaar?

Bert

Arco

Special Member

He, eindelijk een onderwerp waar Arco niet thuis is

Ik weet wel een en ander van luidsprekers (heb er tientallen gerefoamed), maar ik wist niet dat die conusdop een stofkap heette... ;)
(ik had ook nog nooit een kapotte 'stofkap' meegemaakt)

Origineel zit er een dichte op, die moet je dan ook weer terugzetten.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Stofkap is hoe zo'n ding heet in het Nederlands, mooi passend bij z'n functie. Ik ken alleen luchtdichte stofkappen, nooit van open varianten gehoord.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
vergeten

Golden Member

Stofkap is wel een heel algemene benaming, op mijn pick-up zit er ook een en die lijkt er echt niet op! :)
Stof/vuil tegenhouden is niet de enige functie!
Een dichte dome (of stofkap zo je wilt) werkt ook een beetje als bewegingsdemper van de gehele conus, doordat er lucht "opgesloten" zit.
Een open luchtdoorlatende dome doet dat veel minder.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Waarom is dan deze leverbaar?

(wel prijzig voor zo'n dingetje!)

Bert

vergeten

Golden Member

Geen idee, ik ben geen speaker ontwerper :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Ik ben ook wel heel benieuwd. Een lekke stofkap is net zoiets als een gat in je konus.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Arco

Special Member

Tja,

Waar vraag is, wordt iets gemaakt...
Er worden ook rubberranden gemaakt voor speakers waar foamranden op horen. Sommige audiofielen weten 't nu eenmaal beter als de fabrikant... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Deze luidspreker is lang opgeslagen geweest, en komt uit een toen gebouwde akoustische box. Bij het uitpakken bleek nu dat de dome totaal vergaan/verpulverd was; bij het op internet kijken naar een vervanger kwam ik o.a. deze uitvoering tegen, vandaar mijn vraag.

Bij deze luchtdoorlatende uitvoering dacht ik o.a. aan een wellicht koelende werking voor de spreekspoel met zijn vaak heftige trillingen, daar bij een woofer gewoonlijk grotere vermogens nodig zijn; hierdoor ontstaat echter wel een weliswaar kleine verbinding ("kortsluiting") tussen de voor- en achterkant van de conus, wat niet wenselijk is, vooral niet bij een gesloten box.

Een dichte dome zal hier dus beter op zijn plaats zijn.

(maar de vraag blijft!)

Bert

Sommige speakers hebben linnen domes, anderen weer niet. Net hoe het ontwerp is, dus waarom is hij leverbaar?

Arco

Special Member

(maar de vraag blijft!)

Zoals gezegd: daar valt vaak geen (zinnig) antwoord op te geven...
Als een die-hard audiofiel denkt dat iets beter is, dan wil 'ie dat ook zo hebben... ;)

Zo worden er ook 4 houten rondjes (sjoelschijven... ;) ) verkocht voor onder een pickup voor 260 dollar.
Zolang mensen dit soort bedragen daarvoor neer willen tellen zal een fabrikant 't graag willen maken...

Wat betreft die dome: zelfde plaatsen als origineel: fabrikant weet 't het beste...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Krelis Vonketrekker

Golden Member

Mogelijk een lucht doorlatend DOME voor kast (box) ontluchting...voor het geluid lijkt mij de luchtdoorlatend DOME te gering effect te hebben.

RAAF12

Golden Member

De fabrikant heeft de luidspreker ontworpen en in een echo-vrije ruimte alle metingen gedaan. Afstralingsdiagram, resonantiefrequentie, vervorming en gevoeligheid gemeten. Een gebruiker kan bij gebleken defect niet meer doen dan het originele recept volgen en een geschikte rubberen stofkap vervanger erop lijmen. Linnen types stonden nooit in de specs voor deze bass weergever. Toen Philips dit type luidspreker ontwierp waren er nog geen subwoofers. Bas-midden-hoog resp. woofer-squawker-tweeter.

toen gebouwde akoustische box

Zit het originele Philips wisselfilter ook in de kast? Soms zit er een bipolaire elco op die na 50 jaar ook wel aan vervanging toe kan zijn. Meestal zitten ze in een blank aluminium busje.

edit: aangepast

Op 24 november 2019 21:27:03 schreef Krelis Vonketrekker:
Mogelijk een lucht doorlatend DOME voor kast (box) ontluchting

Wat is het nut van kastontluchting?(???!!!!) En waarom typ je dome met hoofdletters?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Een luchtdoorlatende dome zal minder dempend effect hebben dan een dichte. Daardoor zal het rendement van de speaker iets hoger zijn.
Maar zoals anderen al hebben gezegd, vervangen door een identieke.

Krelis Vonketrekker

Golden Member

Tegenwoordig worden speaker boxen op design gekocht, en de geluids- kwaliteit in de folder de hemel in geprezen, meer is niet nodig!

Krelis Vonketrekker

Golden Member

Flipflop, een luchtdichte box, wordt een soort barometer, immers de luchtdruk om ons heen varieert, en als de zon op de box staat loopt de luchtdruk op, dat zoekt een uitweg.(via lucht doorlatend dome)

Hugo Welther

Moderator

Kijk even bij MFB freaks. https://www.mfbfreaks.com/
Er staan wat foto's van die speaker op hun forum maar ik kan het niet goed zien of het rubber of stof is.
Anders zijn er daar vast wel een paar behulpzame mensen.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

De speaker kwam uit een toen gebouwde zelfbouw-box, zonder ingebouwd filter.

Ik heb even gegoogeld met het Philips-speakernummer : 2422 257 41201

Hier vond ik alle gegevens waaronder dat hier een papieren dome wordt toegepast; dat zal het dan wel worden; hier zal dus ook wel een linnen versie toepasbaar zijn lijkt mij, daar deze wellicht iets steviger is.

Bert

RAAF12

Golden Member

Hier staan duidelijke plaatjes van een goede en een slechte stofkap van dat type luidspreker. Komt dat overeen met jouw speaker? Je kan hier ook een plaatje neerzetten van de luidspreker...
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1582137
Daar zitten AD10100/W8 8 Ohm modellen in. Jij hebt de 4Ω variant.
Die dustcap lijkt zo te zien een fabric versie www.speakerrepairshop.nl/en/dust-caps/dust-caps-made-of-fabric/g-10000…

@ RAAF;

De foto van de slechte stofkap lijkt veel qua vorm op de restanten van de vergane stofkap van mijn luidspreker; kan wellicht een foutje in het fabricage-proces geweest zijn, want het andere exemplaar ziet er gaaf uit.

Dat van die dome-benaming vermoedde ik al, vandaar het vraagteken in mijn eerste posting.

U, en anderen zeer bedankt voor de reacties; we zijn er denk ik wel uit wat het gaat worden.

Bert

ik denk dat een lucht doorlatende of gesloten dome te maken heeft met druk opbouw bij de spreek spoel , immers als de connus word aangetrokken word de ruimte tussen de spreekspoel en magneet kleinere waardoor er iets druk word opgebouwd en anders om een kleine onder druk
mogelijk zorgt dit voor een bepaalde demping indien een gesloten dome word gebruikt .
een gesloten speaker zou dus geschikt zijn voor bepaalde specifieke frequenties
een andere mogelijkheid is dat met een gesloten dome ploppen( hoe ze dat in vaktermen ook noemen ) van de speaker word tegen gegaan

Een luchtdoorlatende dome/stofkap wordt bij PA woofers gebruikt om de spreekspoel te koelen, geluidskwaliteit is daar minder belangrijk.

Transistors are Cool Tubes are Hot