Op 25 november 2019 21:09:23 schreef Corné 12:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/144149
Hier dezelfde vraag van mij.
Uiteindelijk heb ik een 100 mA ALS toegepast. Installateur was het hier mee eens. Type B had het eigenlijk moeten zijn, maar die zijn al gauw 5 x duurder.
Bij solaredge geven ze aan dat het van de norm afhangt.
Echter hoeft er in NL geen aardlekschakelaar geplaatst te worden achter stopcontacten waar je niet bij kan (bijv achter systeemplafond) of achter vaste aangesloten systemen.
Solaredge werkt altijd met optimizers. Wat wil zeggen, als je de omvormer afschakelt, er nog maar 1 volt per paneel op een string komt te staan. De omvormer geeft door de string heen aan dat de optimizers actief mogen worden.
Liggen ze bij jou alle 10 op 1 orientatie? Je moet nl even goed kijken welke optimizer je pakt (minimaal zonnepanlen per string, etc).
[...]
Ik dacht dat je altijd tot met 500 W (2,25A) op 1 groep terug moet voeden. Stel voor dat de PV omvormer samen met de wasmachine op 1 groep zit, dan helpt de omvormer mee met de eventuele kortsluitstroom.
https://www.legrand.nl/producten/energiebeheer-distributie/zonne-energ…
Sinds kort ook ergens in 2017, moeten alle omvormers, ook de kleintjes die tot max 2,25 A AC kunnen leveren een eigen groep hebben.
Let op met dat aardlek verhaal. er zijn woningen waar een aardpen is die minder dan 1 Ohm weerstand heeft (bouw tot 1975 ongeveer), en daar mag je in principe zonder aardlek iets op aansluiten.
Maar verstandig is het niet omdat er door verandering in grondwaterstand en veel meer de waarde van de aardpen kan veranderen.
Bouw van na 1975 heeft vaak een aardpen + circuit van minder 166 Ohm. en dat komt precies overeen met de 50V (max. veilige spanning) en 300 mA (max toegestane ALS).
En alles wat je daar niet achter een aardlek zet, kan blijven functioneren met een aardfout, dus ook omvormers, dus dat mag niet!
Dat het vaak wel zo verkocht word omdat er in PV land heel veel offertes worden gevraagd en de goedkoopste vaak wint, en een b16 automaatje goedkoper is dan een B16/0,1, end at ze eigenlijk een ALA / automaat met ALS moeten verkopen dan tijdens de klus, die toch meestal uitloopt......
Ik zit zelf sinds 10+ jaar full-time in de PV en heb een hoop meegemaakt en gezien intussen, gelukkig hoef ik niet meer op die manier op pad.