Meten aan Chopper en AutoZero opamps

Hi,

Interessante uitvoering met de transitor die meerdere functie vervuld. Het punt van electron920 is wel iets om in overweging te nemen. Ik verwacht dat die caps voor het laag doorlaat filter de bekende rode capjes zijn? Uit praktisch oogpunt kan het fijn zijn als je minder thermische massa in het oventje hebt. Ben benieuwd of er wellicht nog thermocouple effecten optreden door het gebruik van het oventje.Een kleine delta T tussen de uitgang van de chopper en je '-' heb je misschien al snel te pakken.

blackdog

Golden Member

Hi Titatommeke, :-)

En Henk ook, maar jij staat even in de wacht omdat het meer tijd kost om een aantal vragen goed te beantwoorden.

Er zijn natuurlijk een aantal variabelen waar ik nog te weinig ervaring in heb, maar de thermische massa vna de condensatoren lijken mij geen probleem.

Ik ga proberen rekening te houden met de warmte va nde LM399 Zeners, dus met zo lang mogelijke pootjes monteren en de pootjes "gevormt" met mijn speciale tangetjes, er komt dan een golfje in het draadje.
Daarna worden de gaatjes in de print die niet nodig zijn verwijder.
Verder ga ik proberen zover de ruimte het toelaat om de Zeners nog te isoleren.

Dat zorgt er voor dat er er minder thermiek optreed in de oven.
Ik verwacht geen problemen met de Auto Zero opamps, voor al niet de moderne versies.
Ik heb net nog even de OPA189 gemeten op spikes rond de uitgan en de ingangen.
Wat mij betreft zijn die niet simpel te dedecteren, van echte chopper gerammel is eigenlijk weinig terug te vinden met de moderne typen.

Gisteren nog wat vergelijkingen gedaan in mijn opamp testkastje, en de OPA189 is op het ogenblijk de winnaar en dan heb ik het over de ruis in de lage frequenties, hij is net wat rustiger dan de ADA4522-1 die nu op de tweede plaats staat bij mij.

De link hieronder op EEVBLOG staat veel info van een gebruiker die metingen en spice simulaties heeft gedaan aan AZ opamps en andere lage ruis broeders.

https://www.eevblog.com/forum/metrology/low-frequency-noise-...msg2093356

De bedrading uit het oventje moet met zo mijn mogelijk overgangen gebeuren, als je daar rekening mee houd dan valt het mee.
De bedrading van de uitgang van de AZ opamp naar de ingang van de buffer is totaal onbelangrijk dat zit binnen de loop.
De sense draden, daar gaat het om samen met het goede punt waar de voedings nul wordt aangesloten.

De 2x +15V is ook verder niet van belang, maar bij alle bedading van precisie instrumenten zal je altijd rekening moeten houden met stroorvelden zo ook hier.

De oven is een dikke ALU behuizing die door een aantal dikke transistoren lineair geregeld wordt, de gain van de oven zit tusssen de 150 en 200 in met redelijk goede isolatie.
De oven controler kan ruim 15-Watt leveren maar onder normale LAB temperaturen is er maar ongeveer 1,5-Watt nodig voor de bijna 42C.

De buffer en de onderdelen rond de aansluitbussen wil ik in een klein stalen TEKO kastje monteren en het geheel komt ook nog in een metalen behuizing.
Er komt maar 1-verbinding per "gevoelige" aansluiting, dus geen connectoren er tussen.
Verder waar kan wat ferriet kralen.

Thermokoppel effecten treden op bij temperatuur verschillen bij verbindingen.
Dus als je er voor zorgt dat de bedrading zo veel mogelijk de temperatuur heeft dan zijn de thermokoppel effecten zo klein mogelijk bij deze verbindingen.

Verder ga ik mijn best doen de gain weerstanden zo dicht mogelijk bij elkaar te houden rond de opamp, maar daar de oven zo god mogelijk dicht gemaakt wordt,
heb ik denk ik geen problemen met temperatuur verschillen rond de opamp.

Nu tijd om even uit te rusten, weer een drukke dag geweest.

Groet,
Bram

Waarheden zijn "Illusies waarvan men vergeten is dat het illusies zijn"

Hallo Blackdog,

Ik ben benieuwd of je nog progressie hebt gemaakt na de feedback op eevblog. Ik kijk uit naar de volgende iteratie van je ontwerp.
Met vriendelijke groet
Titatommeke

blackdog

Golden Member

Hi Titatommeke,

Ook vanavond zit ik een en beetje apatisch voor mij uit te staren naar een TV serie door de drukte. :-)
Ik hoop volgende week weer tijd en rust te hebben, om weer verder te werken aan de bufferversterker, oventje en de Chopper test schakeling.

Verder ook nog een condensator DA en lek testkastje.

Mijn condensator test betreffende het bootstrap filter met 2x 470uF loopt ook nog steeds, het setje elco's geeft minder dan 1uV drempel over een 10K weerstand.
Ik kan niet anders zeggen dat dit uitstekend werkt, maar dat wist ik eigenlijk al omdat dit ook in mijn 10V LAB referentie zit.

Groet,
Bram

Waarheden zijn "Illusies waarvan men vergeten is dat het illusies zijn"