Voeding voor hf versterker

eross

Golden Member

Beste forummers,
momenteel ben ik bezig om een hf versterker te bouwen als achterzet voor mijn zelfbouw zendontvanger, zodoende de 100mW wat op te voeren.
Versterker is met hexfets voor 80tot 10m. De versterker zal gevoed worden met een 24v voeding die +-3 A moet leveren. Nu mijn twijfel;
voed ik deze uit een conventionele voeding met trafo , gelijkrichter,enz(reeds vooradig), of neem ik een geschakelde voeding zoals bvb Meanwell 24V 6A.
Qua afmetingen heeft de meanwell de bovenhand.
Wat zouden jullie aanraden?

bedankt,
Etienne/on7ui

Schakelvoedingen zijn meestal in het nadeel voor dergelijk werk, omdat ze soms hevige storing kunnen veroorzaken, ook op de golflengtes die je noemt. Een analoge voeding mag dan wat groter zijn en minder efficiënt werken, maar hij levert doorgaans minder ellende op en dat is simpeler te filteren.

Valt wel mee denk ik, schakel de voeding uit bij ontvangst als het daar stoort.
Of de voeding bij zenden hinderlijk stoort kan je controleren met een dummyload aan de versterkeruitgang en een ontvanger aangesloten op een directional coupler met de juiste verzwakking.
Nog mooier is kijken met een spectrumanalyser natuurlijk.
Let op zijbanden rond de carrier, op honderden kHz afstand van deze carrier.
Moderne SMPS storen lang niet zo erg meer als voorheen!|

Ik neem aan dat je een (push-pull?) versterkertje met IRF510s aan het maken bent. Leuk!

In dit geval maakt het weinig uit. Neem gewoon de schakelende voeding. Voeg wat extra capaciteit toe en misschien een smoorspoel.

Nota: met 100mW krijg je de gates niet open, zeker niet op de hogere frequenties. De gatecapaciteit is niet onaanzienlijk. Je hebt nog 10-15dB versterking nodig.

En vergeet de filters niet. Zelfs al krijg je de bias netjes ingesteld, het blijft behoorlijk lelijk wat er uit zo een versterker komt.

Nota: Ik weet dat iedereen gecharmeerd is door de IRF510 versterkers. Maar ik ben een veel grotere liefhebber van de RD16HHF1 FETs. Je kan met veel minder spanning (12V) veel meer vermogen maken. En je hebt veel minder gedoe met de gatecapaciteit.

Suffering from wiseass oneliner blackout