Soldeer eilandjes

Ik ben in een aantal YOUTUBE filmpjes over soldeer technieken zogenaamde 'soldeer eilandjes' tegen gekomen. Deze eilandjes plak of soldeer je op een printplaat (die dan als aarde / massa dient) en op de eilandjes soldeer je de componenten. Ik heb ze een paar keer zelf gemaakt door van een printplaat smalle reepjes te zagen en die weer in vierkantjes te knippen. Ik heb overal gezocht waar ik ze zou kunnen kopen maar geen resultaat. Iemand enig idee?

Als het regent in september valt Kerstmis in december.

Het is net toveren.

Als je de juiste toverspreuk weet dan kun je wonderen verrichten.

In dit geval "Prototyping pcb"
https://www.ebay.com/itm/20pcs-PCB-Prototyping-Board-Circuit-Protoboar…

Als het regent in september valt Kerstmis in december.
Arco

Special Member

Lijkt me niet dat zoiets veel verkocht wordt... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101

Golden Member

Dat noemen ze ook wel Manhattan. Ik bouw meestal dead bug door met een dremel eilandjes te frezen. Dat vind ik makkelijker. Maar ik heb wel wat dingen met eilandjes gemaakt. Die knipte ik met een perforator bedoeld voor puntlassen uit een stuk PCB.

Zover ik weet worden die eilandjes niet los verkocht.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Als je die vierkantjes al zelf hebt "gemaakt", waarom wil je ze dan nog kopen?
Zelf vraag ik me af welke lijm er het beste voor is. Toen ik het eens probeerde lieten de vierkantjes al gauw los als ik erop soldeerde.
(Een pensionado is trouwens een kostschool; in Spanje ben je een pensionista als je gepensioneerd bent.)

maartenbakker

Golden Member

Dat soort dingen wil ik dan meteen weten vanwege interesse in talen... Als ik in Nederlandse bronnen kijk, dan lijkt pensionado beschouwd te worden als een neologisme of pseudospaans.

Echter lijkt het in Spanje een (wellicht minder gebruikelijk) bestaand woord te zijn met meerdere betekenissen. Kijk je op https://www.spanishdict.com/translate/pensionado dan krijg je 1) gepensioneerde, 2) kostschool, en 3) gepensioneerd. https://www.lexico.com/es/definicion/pensionado geeft 1) Que recibe una pensión, en 2) Colegio en el que se admiten alumnos internos.

Nou sluit ik op basis van die paar steekproeven zeker niet uit dat het in Spanje ook een neologisme is, maar ik vind het alsnog waarschijnlijker dat het bestaande streektaal is (Castiliaans heeft gezien de hoeveelheid verwante Spaanse talen ongetwijfeld wel wat invloed van buitenaf gehad, ik sluit Portugees ook niet uit) of zelfs een woord uit Overzeese Spaanstalige gebieden.

On topic: opzich is het wel een mooie methode, ook als je in RF schakelingen kleine condensatoren nodig hebt. Je kunt ze zelfs nog trimmen met de dremel.

En zolang je niet gaat dremelen, kun je de vierkantjes ook gewoon knippen (of kant en klaar bestellen). Voordeel is dat je geen glasvezelstof krijgt als je pertinax wilt vermijden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

In NL is het beslist een neologisme en al helemaal pseudospaans; geen Spaans dus. Het neologistische gehalte van Pensionado-in-het-Nederlands geeft geen aanleiding voor kritiek. En off topic was het al helemaal. Ik wilde het net gaan weghalen maar je was me voor.
Hoe dan ook ben je in Spanje retirado en derhalve pensionista. Pensionado betekent ook wel dat je een 'oudere' bent, maar niet in de zin van Gepensioneerd - en zo wordt er natuurlijk wél mee omgegaan in het NL-taalgebruik.

Oké, het zit zo:

'Estoy pensionado' = ik ben gepensioneerd

Vervolgens noemt een gepensioneerde Spanjaard zich een Pensionista, niet een pensionado.
Pensionado is een voltooid deelwoord; Pensionista een zelfstandig naamwoord.

Op CO mag je in je profiel een beroep opgeven. Niet dat pensionista een beroep is natuurlijk... maar pensionado, dat gaat echt niet :-)

Op 26 november 2019 01:56:07 schreef tin.soldier:
Zelf vraag ik me af welke lijm er het beste voor is. Toen ik het eens probeerde lieten de vierkantjes al gauw los als ik erop soldeerde.

Een polymerenkit doet dat prima en als voordeel kan je ze met een scherp mes weer makkelijk
los snijden.
Nadeel de verpakking, heel vaak een kitkoker van 310 ml :)

Alles begint met respect.

Volgens mij heette die eilandjes minimounts. In de jaren ‘70 en ‘80 was dat even populair. Daarna nooit meer gezien. Waren in verschillend grootte ook voor Dil ic’s.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl
fred101

Golden Member

Dat loslaten (CA lijm) vond ik het grootste probleem (de dampen die daar dan van afkomen lijken me ook niet echt gezond).

Wat ook werkt is de onderkant van het eilandje vertinnen, de plek op het groundplane waar het komt ook. Op elkaar leggen en dan de soldeer van de groundplane laten vloeien. (nooit geprobeerd maar soldeerpasta zou misschien nog makkelijker zijn)

Er zijn mensen die ipv eilandjes 10m weerstanden gebruiken

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Hugo Welther

Moderator

PAØCMU had een ponstang om van dit soort PCB pads te maken.
http://members.ziggo.nl/cmulder/nc20.htm#nogo zie de foto's onder aan de pagina.

Zelf heb ik met een Proxxon tafelzaag gedaan om vierkante pads te maken voor een club project.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Eduard2

Golden Member

Beste hansjo,

Mogelijk heb je iets aan mijn methode. Ik gebruik de courante 2,5mm eilandjesprint plus bladkoper. Aan de achterkant kleef ik dun dubbelzijdig plakband. Het type dat gebruikt wordt om vast tapijt aan de vloer te kleven. Daarop komt het bladkoper als aardvlak. De eilandjes liggen dicht genoeg bij elkaar om ze, indien nodig, met een kwak soldeer onderling te verbinden. Waar massaverbinding nodig prik ik doorheen het plakband en soldeer ik een verbinding met de achterkant. De voorkant is geschikt voor zowel through-hole onderdelen als 805 SMD. Heb je aan de componentzijde een groot geleidend vlak nodig dan knip je een stukje bladkoper op maat een kleef je dat over de rondjes. Aan de randen kan je het bovendien nog vastsolderen.

Tot 350 MHz gaf deze methode geen probleem. Hogere frequenties komen niet voor in mijn bouwsels.

Vriendelijke groeten,

Eduard

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mel

Golden Member

Op 26 november 2019 10:09:34 schreef fred101:

Er zijn mensen die ipv eilandjes 10m weerstanden gebruiken

Dat gebruik ik ook, en is een stuk makkelijkerder :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
flash2b

Special Member

Rondjes heb ik met een glasboor gemaakt:

https://www.uploadarchief.net/files/download/dsc08371%20(1)_cleaned.jpg

Is koperfolie tape misschien een oplossing ?
Ik heb jaren geleden ooit een rolletje gekocht. Ik gebruik het hoofdzakelijk voor reparatie van afstandbedieningen en telefoons. Druktoetsen zijn vaak in een rubber matje verwerkt. Aan de onderkant zitten dan van die zwarte rubber-achtige "cirkeltjes". Wanneer die slecht geleiden, dan kun je dat vaak nog wel schoonmaken en werkt het weer. Soms werkt schoonmaken ook niet meer en dan gebruik ik deze tape. Ik knip dan kleine stukjes af (snij het eventueel nog bij) om het vervolgens op de zwarte voetjes te plakken.
Wellicht dat je dit soort tape ook kunt gebruiken voor jouw toepassing(en).

Deze tape wordt ook gebruikt voor gitaren. Wat ze er mee doen, geen idee. Het is dun spul en makkelijk met een gewone schaar te knippen. Dat is een stuk makkelijker dan met boortjes, zaagjes of ander gereedschap aan de gang te moeten. Hieronder 2 linkjes naar eBay :

Adhesive Conductive Copper Foil Tape
Guitar Pickup Copper Foil

-=[ EDIT ]=-
Misschien een experiment waard voor het fabriceren van "flex-foil printjes" voor de geinteresseerden. Eventueel kun je op deze koperfolie nog "PCB Photosensitive Dry Film" zetten. Vervolgens het geheel op een (Kapton/Teflon)tape/folie plaatsen en daarna belichten en etsen. Het zal waarschijnlijk niet de kwaliteit hebben als wanneer je ze in China laat maken, maar wel een stuk goedkoper en sneller te fabriceren als je in nood zit.

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...
Anoniem

Op 26 november 2019 03:05:14 schreef maartenbakker:
Dat soort dingen wil ik dan meteen weten vanwege interesse in talen... Als ik in Nederlandse bronnen kijk, dan lijkt pensionado beschouwd te worden als een neologisme of pseudospaans.

Echter lijkt het in Spanje een (wellicht minder gebruikelijk) bestaand woord te zijn met meerdere betekenissen. Kijk je op https://www.spanishdict.com/translate/pensionado dan krijg je 1) gepensioneerde, 2) kostschool, en 3) gepensioneerd. https://www.lexico.com/es/definicion/pensionado geeft 1) Que recibe una pensión, en 2) Colegio en el que se admiten alumnos internos.

Nou sluit ik op basis van die paar steekproeven zeker niet uit dat het in Spanje ook een neologisme is, maar ik vind het alsnog waarschijnlijker dat het bestaande streektaal is (Castiliaans heeft gezien de hoeveelheid verwante Spaanse talen ongetwijfeld wel wat invloed van buitenaf gehad, ik sluit Portugees ook niet uit) of zelfs een woord uit Overzeese Spaanstalige gebieden.

On topic: opzich is het wel een mooie methode, ook als je in RF schakelingen kleine condensatoren nodig hebt. Je kunt ze zelfs nog trimmen met de dremel.

En zolang je niet gaat dremelen, kun je de vierkantjes ook gewoon knippen (of kant en klaar bestellen). Voordeel is dat je geen glasvezelstof krijgt als je pertinax wilt vermijden.

Mooie demo over je talenkennis. Het zou al heel wat zijn moesten sommigen zich hier verstaanbaar in hun eigen taal kunnen uitdrukken.
Gelukkig blijven de discussies 'Gy kan nie skryf' versus 'ik bne dislect.' tegenwoordig weg. Zolang het maar verstaanbaar is.

Voor een proef zijn zelfklevende eilandjes goed geschikt, met als kanttekening dat door de steeds toenemende frequenties van elektronica de print lay-out een sterke invloed heeft op de werking van het geheel. Het kan dus zomaar zijn dat een schakeling totaal niet werkt in een voorlopige spinneweb opstelling terwijl deze het op een correct gedimensioneerde print wél doet.
Zelfklevende koperfolie die verkocht wordt voor niet elektronische doeleinden kan wel eens te pas komen, maar gebruik het niet als basis voor je ontwerpen. Doordat het enkel koper is met een lijmlaag
wordt de lijm veel te heet bij het solderen en dan komen de baantjes los.

Verder geeft frezen van glasvezel epoxy schadelijk stof af.
En pertinax (niet de Romeinse keizer) is in fenolhars gedrenkt papier. Het is licht hygroscopisch en dus minder geschikt voor hogere spanningen, maar ook bij hoogfrequente toepassingen kan het materiaal voor flinke signaalverliezen zorgen na een tijdje in gebruik genomen te zijn. Vooral dan in vochtige omgevingen, of bij langdurig niet in gebruik zijnde. Daarom wordt het niet vaak meer gebruikt.

GD
Pensionata muy demente

Bapaktus

Special Member

Ik had vandaag in een andere draad een bericht geplaatst over koperfolie-eilandjes.
Zie draad:
""Hoe repareer ik deze printplaat het beste en gemakkelijkste?""
ruud

fred101

Golden Member

GD: Het kan dus zomaar zijn dat een schakeling totaal niet werkt in een voorlopige spinneweb opstelling terwijl deze het op een correct gedimensioneerde print wél doet.

Vaak is dat omgekeerd, men bouwt het prototype vaak dead bug op en als het dan goed werkt maakt men het PCB maar het ligt wel aan het soort circuit en ook hoe je het opbouwt natuurlijk. Een breadboard spinnenweb is heel wat onzekerder dan dead bug (dat werkte in ieder geval voor mannen als Jim Williams en Bob Peace dus wie ben ik om dat geen goede manier te vinden ;-) )

Flash: die glasboor geeft wel heel mooie rondjes, ik moet ook eens zo'n ding zoeken want het is veel makkelijk om ze te maken op een pcb waar al veel onderdelen zitten. Ik heb wel eens een omgebouwde houtboor gebruikt maar dat geeft een gat in het midden (in het koperlaagje)

Koper tape is maar heel dun. Dat moet je dan niet op een stuk pcb plakken

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Anoniem

Op 27 november 2019 12:01:17 schreef fred101:
[...]

Koper tape is maar heel dun. Dat moet je dan niet op een stuk pcb plakken

In verband met het loslaten van de lijm dan toch?

Het koper op een PCB is nog dunner. 0.035mm is een courante waarde.

Een baantje van een mm breed heeft dan een doorsnede van 0.035mm2 en een vette baan van maar liefst een halve cm nog maar 0.175mm2.
Je ziet dan ook dat printjes die relatief veel stroom voeren zoals het schakelaarprintje in een dampkap, zeer dik vertind zijn. De stroom loopt dan grotendeels door het tin en het koper dient vooral als drager van het tin.

Koperfolie is doorgaans bijna 3x zo dik. 0.1mm is courant.

fred101

Golden Member

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Anoniem

Ah, ik dacht dat het de bedoeling was om de koperbaantjes te plakken op de isolerende zijde van enkelzijdige print en de koperzijde als massavlak te gebruiken. En de componenten dan surface mounted te bevestigen. En de massaverbindingen trough hole. ALS ik het zou doen zou ik dat zo fabrieken.
Maar idd, koper op koper plakken en vertrouwen op de isolerende werkling van de lijm is geen best idee..
Maar waarom zou je dat doen?

elmowww

Golden Member

Op 27 november 2019 13:15:07 schreef grotedikken:
[...]
Je ziet dan ook dat printjes die relatief veel stroom voeren zoals het schakelaarprintje in een dampkap, zeer dik vertind zijn. De stroom loopt dan grotendeels door het tin en het koper dient vooral als drager van het tin.

Ik heb het ooit eens nagerekend, vertinnen geeft maar heel weinig winst. Ik weet het niet meer precies maar ik dacht dat het tussen de 20% en 50% van de weerstand uitmaakte. Een dikkere baan koper heeft veel meer effect.

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling