Siemens LC46956 met problemen

Wij hebben spontane uitschakelingen met onze Siemens LC46956. Ik zou graag in contact komen met iemand die daar mee zou kunnen helpen.

Ja, is een bekend Seuffer euvel en een te krap bemeten transistor. Maar ik zou de BC 817 vervangen en print werkt weer. (5V valt weg of onstabiel)

Op 26 november 2019 10:17:55 schreef Ijslander:
Wij hebben spontane uitschakelingen met onze Siemens LC46956. Ik zou graag in contact komen met iemand die daar mee zou kunnen helpen. [bijlage][bijlage]

Regio??

Heb momenteel precies dezelfde print op de werkbank, maar dan uit een Neff dampkap.

Hoe iets simpel moeilijk kan zijn... Dampkap doet het niet meer na stroompanne.

Je bedient het aan/uit knopje en hoort een relais klikken en even een nummer op display. Meteen alles donker.
Nu komt de netspanning binnen, gaat blijkbaar een diode door, dan door enkele weerstandjes. In den beginne staat er 10V op. Schakel je die motor in, gaat de spanning op en neer tussen 3 en 5V zolang men die aan/uit toets vasthoudt. Laat je hem los kruipt de spanning langzaam terug naar 10V.

Schakel je het lampje aan, zakt de spanning naar 3v en blijft daar hangen tot je het lampje dooft.

Het lijkt alsof die voeding geen “pit” heeft. Weerstandjes lijken allemaal goed. Ik zie niet goed in waarom die spanning zo in elkaar zakt.
Heeft iemand wat meer ervaring hoe dit ding werkt?

Tnx!
Gert

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Yep, bij deze types bouw ik een schakelend voedinkje er bij en sluit de 12v aan over de elco. 2x bij zo'n kap een nieuwe bedieningsprint EN vermogensprint besteld en ellende was toen al zichtbaar edoch iets minder, zakte tot 9V. Ook met andere nieuwe set zelfde euvel. Schakelend voedinkje ( of iets minder zuinig, trafo voeding) ingebouwd en weer top!!

Probleem zit in refreshrate processor, dan trekt de processor te veel stroom...

Zelfs met ALLE componenten( Behalve PIC) vervangen nog steeds zelfde euvel..

Sjonge,, dat lijkt weer een kwalitatief design te zijn...
En dat komt zo plots dat die processor ietsje teveel gaat gebruiken?

@EricN: wat bedoel je met mkt?

[Bericht gewijzigd door Beeldbuisje op dinsdag 29 december 2020 19:23:15 (12%)

Dat grijze blokje. Condensator naast de relais op de foto's hier boven. Je zegt over dezelfde te beschikken. Uitsolderen! En nameten. Rond de 470nF (0,47uF.) Waarde staat er op.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 29 december 2020 19:29:01 schreef EricN:
Dat grijze blokje. Condensator naast de relais op de foto's hier boven. Je zegt over dezelfde te beschikken. Uitsolderen! En nameten. Rond de 470nF (0,47uF.) Waarde staat er op.

Is 330nF. Effectief iets gezakt in waarde hoor. (Nog een 220) Is tussen fase en nullijn geschakeld. Doet dat dan iets aan mijn probleem?
Heb 330 niet direct in huis. 470 wel

Oei. Ik dacht dat het een serievoeding was. De voeding zit dan blijkbaar nog ergens anders? Ben je zeker parallel? Het lijkt me zo'n grote waarde als netfilter.
Geeeeen grotere!!!

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 29 december 2020 19:44:24 schreef EricN:
Oei. Ik dacht dat het een serievoeding was.

Toen ik die condensator zag en het foutbeeld dacht ik dat ook meteen. Zeker als hij dan zo hard afwijkt.
Nog eens heel goed bekeken en staat wel degelijk parallel met netingang.

Nullijn is massa in het printje, lijn gaat naar een diode, dan naar 2x2 weerstandjes. Die gaan dan nog eens over een diode naar een elco van 470uF. Iets té simpel naar mijn zin.

Ah ja. Nu zie ik het. Wat bucht zeg. Weerstanden nog goed? Wat smd voorstelt lijkt me nog het bedrijfszekerste. Siemens dampkappen verkopen we hier nauwelijks. Ooit eens een dampkap onder garantie stuk gehad. Daar het bij bsh crisis was destijds zelf aan begonnen. Ging NIET uit elkaar. Alles gerevetteerd. Bij bsh verklaarde ze ons onozel dus gewacht tot zij kwamen. Wat bleek? Ze ging niet uit elkaar. Gelukkig ben ik hier van gespaard. Ik kan je niet anders dan veel succes wensen, haha.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Sine

Moderator

@beeldbuisje
Dat kan bijna niet, als je al die relaisspoelen met weerstanden direct uit de 220 gaat voeden heb je een kachel op die print.

Heel zeker dat die C niet toch stiekem in serie staat?

[Bericht gewijzigd door Sine op dinsdag 29 december 2020 20:22:30 (17%)

Twee close upjes, 1 relais weggehaald om banen beter te zien.
Nu zien jullie het zelf...

Haha. Dus de dikke vermogen serieweerstand is vervangen door ieniemienie weerstandjes op grote koperlaag. Hoera voor design. Nee, ik begrijp je tip om een externe voeding te gebruiken.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ivm het inbouwen van de extra voeding... hoe doen we dit veilig? Het printje is alles behalve netgesscheiden...

Is er plaats voor een aftakdoos waar je een voedinkje in kwijt kunt. Dit doe ik bij dampkappen nog wel is als je de ganse kap moet afbreken voor een cap te vervangen. Gewoon in een aftakdoos steken.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Sine

Moderator

Op 29 december 2020 20:26:02 schreef Beeldbuisje:
[bijlage]
[bijlage]

Twee close upjes, 1 relais weggehaald om banen beter te zien.
Nu zien jullie het zelf...

Inderdaad .. die C staat in serie met de voeding.

(het linker pootje is geisoleerd van het massa vlak)

Op 29 december 2020 21:31:26 schreef Sine:
[...]

(het linker pootje is geisoleerd van het massa vlak)

Zoom eens heel goed in...

Ivm de voeding... pak ik gewoon een willekeurige 12V DC adapter die ik parallel op die blauwe elco van 470uF hang?

Voor zij die het nog steeds niet geloven van die condensator...

Volgens mij moet dat gaan. Wel niet meer galvanisch gescheiden dan dus voorzichtig en goed dubbel isoleren (elektrisch)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Sine

Moderator

Hmm, does not compute

Stel er zijn maximaal twee relais tegelijkertijd op.

Die dingen hebben een spoel van 400 Ohm. Dat maakt 200 Ohm op 12V = 60mA

60mA bij 230V = 13,8W

Als je dat in die SMD-tjes gaat proberen te verstoken zie je ze nog niet eens meer
En dan tel ik voor het gemak enkel 2 relais, en de rest van de elektronica hebben we het nog niet eens over.

En nog iets wat ik niet begrijp...

De motor van de dampkap heeft 4 standen. De verlichting is halogeen, maar de aangebrachte trafo is 12V uit, 230v in.

De nullijn ligt in de dampkap rechtstreeks naar de motor resp. Lamptrafo. Dus mijn relais op het printje schakelen de 230v fase zou je zeggen.
Kijk ik naar de 230v ingang van die relais, hangt die aan de uitgang van die bewuste 4 weerstanden. Dat zou impliceren dat de motorstroom en de lampstroom daar ook nog is doorgaan, dat kan toch niet???

Ik doe de bewijzen er bij; anders geloven jullie me niet...

Ik heb dit er van gemaakt met de info van hieruit. Kan de print niet keren en draaien maar er zit logica in. De 4 weerstandjes voor de standby zonder relaisspoelen geactiveerd dus weinig vermogen vragend. De stroom vd ventilatormotor helpt een boost geven voor de relaisspoelstroom en de transistor om de teveel aan stroom weg te werken. De vraag die me nog rest is of de transistor pwm of proportioneel gestuurd is. Proportioneel brengt mijn ideetje aan de rand ve ravijn.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?