Siemens LC46956 met problemen

Ah ja. Nu zie ik het. Wat bucht zeg. Weerstanden nog goed? Wat smd voorstelt lijkt me nog het bedrijfszekerste. Siemens dampkappen verkopen we hier nauwelijks. Ooit eens een dampkap onder garantie stuk gehad. Daar het bij bsh crisis was destijds zelf aan begonnen. Ging NIET uit elkaar. Alles gerevetteerd. Bij bsh verklaarde ze ons onozel dus gewacht tot zij kwamen. Wat bleek? Ze ging niet uit elkaar. Gelukkig ben ik hier van gespaard. Ik kan je niet anders dan veel succes wensen, haha.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Sine

Moderator

@beeldbuisje
Dat kan bijna niet, als je al die relaisspoelen met weerstanden direct uit de 220 gaat voeden heb je een kachel op die print.

Heel zeker dat die C niet toch stiekem in serie staat?

[Bericht gewijzigd door Sine op dinsdag 29 december 2020 20:22:30 (17%)

Twee close upjes, 1 relais weggehaald om banen beter te zien.
Nu zien jullie het zelf...

Haha. Dus de dikke vermogen serieweerstand is vervangen door ieniemienie weerstandjes op grote koperlaag. Hoera voor design. Nee, ik begrijp je tip om een externe voeding te gebruiken.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ivm het inbouwen van de extra voeding... hoe doen we dit veilig? Het printje is alles behalve netgesscheiden...

Is er plaats voor een aftakdoos waar je een voedinkje in kwijt kunt. Dit doe ik bij dampkappen nog wel is als je de ganse kap moet afbreken voor een cap te vervangen. Gewoon in een aftakdoos steken.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Sine

Moderator

Op 29 december 2020 20:26:02 schreef Beeldbuisje:
[bijlage]
[bijlage]

Twee close upjes, 1 relais weggehaald om banen beter te zien.
Nu zien jullie het zelf...

Inderdaad .. die C staat in serie met de voeding.

(het linker pootje is geisoleerd van het massa vlak)

Op 29 december 2020 21:31:26 schreef Sine:
[...]

(het linker pootje is geisoleerd van het massa vlak)

Zoom eens heel goed in...

Ivm de voeding... pak ik gewoon een willekeurige 12V DC adapter die ik parallel op die blauwe elco van 470uF hang?

Voor zij die het nog steeds niet geloven van die condensator...

Volgens mij moet dat gaan. Wel niet meer galvanisch gescheiden dan dus voorzichtig en goed dubbel isoleren (elektrisch)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Sine

Moderator

Hmm, does not compute

Stel er zijn maximaal twee relais tegelijkertijd op.

Die dingen hebben een spoel van 400 Ohm. Dat maakt 200 Ohm op 12V = 60mA

60mA bij 230V = 13,8W

Als je dat in die SMD-tjes gaat proberen te verstoken zie je ze nog niet eens meer
En dan tel ik voor het gemak enkel 2 relais, en de rest van de elektronica hebben we het nog niet eens over.

En nog iets wat ik niet begrijp...

De motor van de dampkap heeft 4 standen. De verlichting is halogeen, maar de aangebrachte trafo is 12V uit, 230v in.

De nullijn ligt in de dampkap rechtstreeks naar de motor resp. Lamptrafo. Dus mijn relais op het printje schakelen de 230v fase zou je zeggen.
Kijk ik naar de 230v ingang van die relais, hangt die aan de uitgang van die bewuste 4 weerstanden. Dat zou impliceren dat de motorstroom en de lampstroom daar ook nog is doorgaan, dat kan toch niet???

Ik doe de bewijzen er bij; anders geloven jullie me niet...

Ik heb dit er van gemaakt met de info van hieruit. Kan de print niet keren en draaien maar er zit logica in. De 4 weerstandjes voor de standby zonder relaisspoelen geactiveerd dus weinig vermogen vragend. De stroom vd ventilatormotor helpt een boost geven voor de relaisspoelstroom en de transistor om de teveel aan stroom weg te werken. De vraag die me nog rest is of de transistor pwm of proportioneel gestuurd is. Proportioneel brengt mijn ideetje aan de rand ve ravijn.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
benleentje

Golden Member

Ik heb idee dat er gewoon een DCDC converter op de print zit. Vanaf de eerste foto in dit topic dan is dan rechtsboven de spoel en daar direct onder zit de fet. Gestuurd uit het ic verderop. Anders zijn het wel heel erg veel ic's voor een paar drukknoppen. En dat is het gewoon weer een normaal plaatje.
En de weerstand ervoor is dan laag in waarde die de motor stroom dan gewoon aankunnen + verlichting.

hangt die aan de uitgang van die bewuste 4 weerstanden.

Ik denk niet dat het weerstanden zijn maar diodes. Zou je dat willen meten?

Kijk ik naar de 230v ingang van die relais,

Dat is denk ik 230V gelijkspanning en de motor zal ook wel een gelijkspanningsmotor zijn.

[Bericht gewijzigd door benleentje op dinsdag 29 december 2020 23:39:00 (12%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ik zie er niks van in de print op terug. Spoel boven fet? Bedoel je die zwarte diode? De 2de chip is een ordinaire uln2008 of drg vermoed ik. Kun je "laag" specifieren? Ik vermoed kilo ohms....

[Bericht gewijzigd door EricN op dinsdag 29 december 2020 23:46:38 (16%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Meet de spanning eens over de grote elco.

In grote lijnen eens vlug het voedingsdeel uitgetekend.
Over die dikke elco staat in rust 14,9V
Met alle relais verwijderd en instelling op een willekeurige stand, is er slechts 3,5V meer over. Gaat nog lager als een relais geplaatst/gestuurd wordt.

Ja. Snel een voedinkje er in. Ik wordt duizelig van zulk een ontwerp. Het straalt: "ik ga snel stuk" uit.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Bestel voor deze kappen een MeanWell 12V 1A voedinkje. Zit in een behuizingkje en plak met dubbelzijdig tape op behuizing...

Ik begin zo stilaan te vermoeden dat de gekke voeding toch niet helemaal mijn hoofdprobleem is.

Even naar het begin van deze panne: de dampkap heeft het steeds goed gedaan tot de elektriciteit een uurtje of 2 uitgevallen was.
Ik was er gisteren duchtig mee bezig en kreeg na het losmaken van de relais toch plots een flauw display. 1-2-3-P.
Voor ik het printje dan maar eens ter plekke wou gaan proberen, nog effe in de prik gestoken en weer niks meer.(gisteren was de boel natuurlijk goed opgewarmd) Nu wist ik het: gaan meten waar de 5V in de processor binnenkwam en die was er mooi op 5,1V. Mocht je op knopjes duwen wat je wou, niks.

Verder gaan kijken. Zoals ik gisteren deed: de pootjes van die PIC even verwarmd met de soldeerbout en waarempel: weer display.
Vermits een dampkap een vettige boel is, die ic's even verwijderd, print volledig proper gemaakt, ic's proper gemaakt, alles op z'n plek en, weliswaar zonder de relais, is er display.

Inmiddels met de mensen afgesproken om even af te wachten tot vrijdag - zaterdag. Men mag niets doen met Corona, maar ik ga morgen hier toch een flesje ontkurken, dus vrijdag of zaterdag nog eens proberen. Nog steeds (wegvallende) display, ga ik het proberen in de dampkap, zo niet moest ik de printjes maar nieuw bestellen.
De mensen willen het mordicus origineel houden; het heeft zo ook 14 jaar gewerkt. tsja, wat doe je dan he...

In ieder geval met relais gaat het wederom fout zweer ik je, zelfde hier.. Maar raar dat de klant het origineel houd, dit is een upgrade voor een lagere prijs.. Als je vervangt, wel beide printjes!!!( Ervaring)

Ik ga in alle geval prijs geven voor beide printjes, daar dacht ik ook al aan. Kost verdorie bijna de helft van een nieuwe Miele dampkap van die categorie.

Nu even dat voedingsprobleem buiten beschouwing gelaten. Laat het printje 24u van de netspanning af, werkt het nadien weer terug (display).
Laat het nog een dag langer van de netspanning: zo dood als iets. Opwarmen met de haardroger en er gebeurt niks. De PIC even aan elk pootje verwarmen met de soldeerbout (350°C) en het werkt. Erg raar toch allemaal.
Heeft niks met de voeding te maken: die is mooi 5V aan die PIC. Ook als hij dood is.

Wat doet je 12V op moment van schakelen??

Op 1 januari 2021 19:42:01 schreef smd:
Wat doet je 12V op moment van schakelen??

Als het printje functioneert en niet in de dampkap hangt, zakt die 12V door haar knieën tot 3,5V na een commando te geven. Geen relais in het bordje (dus op de PIC na geen belasting) heb ik display, maar vrij donkere; 5V is immers ook maar 2,5

Nu goed, omdat die mensen toch kort in mijn buurt wonen en ik zeker wou wezen van de redenering ben ik met werkend printje naar ginder gereden. Aangesloten in de dampkap en alles werkt gewoon... Als de dampkap draait, blijft de 12V ook effectief in stand gehouden. Voor start heb ik een 14,9V en als de dampkap draait wordt dat 12V en nog een beetje.
Bij dezen is het bewijs geleverd dat het spoel van de motor en/of de trafo van de halogeen verlichting die voedingsspanning mee in stand houden.
Ik zie er de grote lijnen van diverse voedingen in MacBooks wel in (spoel + diode), maar kan het nog niet helemaal plaatsen. Ik voeg hieronder ook het schakelschema van de hele dampkap bij. Op mijn zelf getekend schema is enkel de 5V voeding die ontbreekt (is een transistor, zenerdiode vermoedelijk en nog een kleine elco), maar dat heeft niks te maken met de 12V voeding uiteindelijk.
Vergeet ook even het eerdere schema dat ik gepost heb, Fase en Nullijn waren omgedraaid tov van het schakelschema.

Ik heb de print nog eens extra ontvet. Hopelijk blijft de handel nu werken na stroompanne.