Vreemd piep geluid bij verschillende lampen in huis

Hallo mensen van Circuitsonline forum,

Graag jullie expertise gevraagd met een vaag probleem wat ik thuis heb.

Ik heb een huis uit 1938 en alle electra is vervangen na een paar flinke verbouwingen.

Heb een moderne stoppenkast met 6 groepen.

Nu heb ik op me bovenste verdieping 2 plafond lampen met spaarlampen erin en in de badkamer 2 dubbele stopcontacten van Gira met led nacht verlichting erin die automatisch aanspringen.

Nu komt er bij de Gira lampen een soort high pitch piep af als ze aanstaan (zie/hoor filmpje)
https://youtu.be/_Qhix1N4-Jc

En de bovenste verdieping dus ook een apart geluid dat de lampen hebben. Zie/hoor 2e filmpje https://youtu.be/bGOlXCftdTM

Ik heb dit voor de rest nergens in me huis.
Gira zelf zegt dat dit niet gebruikelijk is.
Ik dacht eerst dat me aarde niet goed zou zijn in me huis en dat er een aardepen geslagen moet worden.

Heb een electra expert langs laten komen ivm mogelijk aarde probleem en deze heeft alle stopcontacten en meterkast gemeten en apparaat zei dat ik overal voldoende aarde heb.

Ik heb echt geen idee wat dit probleem veroorzaakt.

Hoor graag jullie mening.

Alvast bedankt, Mvg Robert

maartenbakker

Special Member

Youtube is niet echt goed om hoge pieptonen over te brengen, maar los daarvan zie ik geen reden om de piep ergens anders te zoeken dan de armaturen waar deze uitkomt.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 27 november 2019 19:49:23 schreef Rootyah:
Nu komt er bij de Gira lampen een soort high pitch piep af als ze aanstaan

En de bovenste verdieping dus ook een apart geluid dat de lampen hebben.

Gira zelf zegt dat dit niet gebruikelijk is.

Omruilen bij Gira. Die hebben vast wel goede lampen. De ingeruilde lampen kunnen ze wel aan dove of oude mensen slijten. Die horen het toch niet.

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl

Ik ken deze wcd's met nachtlicht van Gira. Hiervoor zit er een kleine voeding ingebouwd. Mogelijk een schakelend voedingsgebeuren.
Ik zou inderdaad Gira eens benaderen of die hoge toon normaal is en anders preventief omruilen.

is op zeker de smps van de led in dat wcd. deze zit wel wat raar overigens, normaal zit de led onderaan het raam, zodat de led op de vloer schijnt voor looplicht.

waar rook was, werkt nu iets niet meer