Zekeringskastje met ledjes

Laatst zag ik op eBay een kastje voor steekzekeringen met vier ledjes.
Als een zekering kapot gaat zou een ledje gaan branden.
Leek me een mooie toevoeging aangezien ik het zekeringenkastje met glaszekeringen voor mijn motor wil vervangen voor een kastje met steekzekeringen, omdat die op elke straathoek slingeren.
Nu ik het kastje binnen heb kan ik de werking zien:
Gezamenlijke plus pool, die komt uit op vier terminals waar de ene kant van de steekzekeringen in gaan.
Vervolgens vier terminals voor de andere kant van de steekzekering, waar een spade connector aan zit om de ballast aan te verbinden.
Tot dus ver niets spannends.
Verder zit er een mini printje in met vier ledjes en vier 2.2k weerstandjes.
Vanaf dat printje gaat één kant naar de plus pool en vervolgens OVER elke zekering heen een draad naar elk ledje.
Dus de ledjes staan parallel aan de zekeringen.
De werking kan ik redelijk beredeneren met mijn middelbare school natuurkunde: zekering werkt => pad met de minste weerstand dus ledje is uit, zekering gesprongen => pad onderbroken dus loopt de boel VIA het ledje en gaat het ledje aan.
Echter, met mijn basale verstand hiervan rees mij het volgende: de zekering brandt door als ergens te veel stroom loopt bijvoorbeeld bij kortsluiting, maar door het ledje (welliswaar met de weerstand, dus minder spanning, dus minder watt dus minder warmte en kans op fik, dacht ik zo, correct me if I'm wrong) blijft de mogelijke kortsluiting gevoed. Wil ik dit onder mijn buddyseat hebben zitten? Is dit geen goedkope Chinese leuke oplossing die levensgevaarlijk is? Of is die weerstand genoeg om te zorgen dat het relatief veilig blijft?

Ik ben heel benieuwd naar jullie meningen hierover.
Dank.

Sine

Moderator

Met het miezerige stroompje door een 2k2 ga je niet veel in de fik zetten.

Er gaat maar iets van 5 mA vloeien; je verstookt dan net 60 milliWatt . Geen enkel probleem dus zoals Sine al opmerkte.
Op zich lijkt me dit best interessant als de ledjes op een zichtbare plek zitten. Enige aandachtspunt is dat als met het doorgaan van de zekering ook de belasting die het doorbranden veroorzaakte, zelf ook doorgebrand is. Dan zie je dus niets. Maar die kans lijkt me wel heel erg klein.

Ik vond het ook wel een grappige feature, niet dat het zo lastig is om te controleren of een zekering kapot is natuurlijk, maar stel je staat ergens in het donker dan is het toch mooi!
De volgende zaken zijn gezekerd: main zekering, achterlicht en grootlicht.
Dus ik heb snel genoeg door als iets het niet doet.
Kastje zit op een zichtbare plek, maar wel mits de buddy omhoog wordt geklapt.
Dus wel zelf in de gaten houden of alles nog werkt.
Maar dat geldt ook voor wanneer de lampen kapot zijn of bij een glaszekering.
Het is puur "leuk om te hebben", eigenlijk heeft het nul toegevoegde waarde, want als ik alles goed doe hoort een zekering niet zo 123 te springen natuurlijk.

Wel fijn dat jullie even de correcte werking bevestigen.
Dan kan ik het met een gerust hart monteren.

Edit: Leo, je bedoelt dus een lamp door én een zekering door?
Opzich is dat ook geen probleem als je de ledjes als "leidend" neemt.
Zekering niet kapot (geen ledje aan), dan check je natuurlijk het lampje. Werkt het dan nog niet?
Nog een keer de zekering checken, dan is het ledje wel aan.
Moet je wel bedenken dat je de zekeringen twee keer moet checken, voor je heel de kabelboom gaat doormeten haha.

[Bericht gewijzigd door tmdr op 28 november 2019 09:56:32 (21%)]

mel

Golden Member

Zeker bij lampen, (achterlicht, grootlicht) dat merk je toch zeker wel ZONDER al die poespas? Of moet je eerst licht hebben om te zien of je licht het niet meer doet? |:(

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Dat is toch het hele verhaal?
Licht doet het niet => check de zekering, kapot => vervangen, niet kapot => check lampje.
Ik snap je opmerking over poespas niet.
Het is toch meer dan duidelijk dat het een "grappige feature" is en niets meer en niets minder?
Zie eerste zin van mijn vorige bericht.

Misschien kun je de 230V versie van het CO schema aanpassen voor 12VDC.

Henk H.

Golden Member

mag weg

[Bericht gewijzigd door Henk H. op 28 november 2019 11:17:09 (98%)]

Dat gaat mij iets te ver qua kennis eerlijk gezegd.
Ik heb het destijds vooral voor de lol besteld en omdat het kastje mooi aan te passen is.
De gedeelde plus pool gaat sowieso niet werken, niet alles zit direct op de plus, maar bijvoorbeeld de remlicht- en grootlicht schakelaars zitten er nog tussen.
Ik wil op het kleine printje de terminals van de zekeringenhouders direct verbinden, dus dat ik in principe acht polen totaal heb.
En ik wil de spade connectors wegmoffelen en direct solderen zodat er een mooie kleine kabelboom uit komt en het kastje beter past.

Edit:
Henk, wat je schrijft is ook logisch.
Maar als de zekering heel is gaat het ledje niet aan dus => lampje controleren.
Is het lampje + zekering kapot om wat voor reden dan ook, geen ledje natuurlijk.
In dat geval is het een kwestie van het lampje controleren en vervangen.
Nog steeds geen licht? Dan zal het ledje wel aan zijn en moet je dus ook nog de zekering vervangen.
Fool proof is het niet, maar dat is ook niet de bedoeling, en ik zie mezelf niet als een fool dus ik kom er zeker wel uit mocht het ooit het geval zijn ;-)

Ik ben op dit moment ook met een zekeringkast bezig voor mijn auto, maar die is IETS complexer als dit.....

zal het hier posten als het klaar is.

Wordt overigens open source

to all newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet).

Op 28 november 2019 11:22:54 schreef High met Henk:
Ik ben op dit moment ook met een zekeringkast bezig voor mijn auto, maar die is IETS complexer als dit.....

zal het hier posten als het klaar is.

Wordt overigens open source

Hallo Henk er zijn autozekeringen te koop met ingebouwde LED.

Doe wat je niet laten kan en laat wat je niet doen kan!

ik heb IETS meer eisen...
Lees dashboard aansturing, kachel aansturing, er zitten 2x AT90CAN128 in mijn zekeringkast.
Heb een complete stroommeting voor behoorlijk wat uitgangne: hij stuurt ventilatoren, ramen etc. etc. aan

to all newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet).