JST XH en VH krimptang - Japan Engineer

Ik had al eerder een topic gemaakt over krimptangen en adereindhulzen:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/136250

Omdat ik ook JST XH en VH connectoren heb en de bekabeling daarvan op maat maak wil ik natuurlijk wel de perfecte crimp.

Veel krimptangen die men in China kan kopen beloven dat zij deze deze connectoren goed kunnen krimpen. Helaas is dit alles zeer bedroevend en soms tot zeer triest te waarderen.

Dus op zoek naar wat beters en beter is meestal ook duurder. Ik kwam uit bij Japan Engineer en twee tangen gekocht via eBay. Deze krimptangen zijn speciaal gemaakt voor JST connectoren. De connector wordt in twee stappen aan de draad bevestigd.

Eerst krimp je de draad (conductor) en daarna de isolatie (insulation)

En inderdaad; de perfecte crimp :-)

Ik heb in dit voorbeeld gebruik gemaakt van de JST VH (SVH-21T-P1.1) terminal en gekocht bij Farnell. De draad is een 18-AWG. (de JST XH versie gaat net zo perfect met de PA-09)

Als bijlage een aantal foto's en een overzicht om deze twee tangen te gebruiken voor de JST XH en VH terminals. De geel gemarkeerde cellen zijn gebruikt in deze foto's.

De foto's zijn natuurlijk erg close-up.

Let op dat dat je goede originele krimptangen koopt. Deze Japanse verkoper op eBay verkoopt de originele tangen:
https://www.ebay.com/itm/121725826745
https://www.ebay.com/itm/141754671128

I love it when a plan comes together !

Bedankt. Ik heb deze tang (met de eerste twee bekken) en wil o.a. de bekken voor de ongeïsoleerde stekkers erbij kopen..

Maar ik geloof dat er weer veel meer verschil is dan ik al wist :(

Is die twee-staps krimp veel beter dan een één-staps met twee diameters?

https://www.tools2go.nl/files/15684/products/11680118/bgs_1410-c_1_tools2go.jpg

Edit: vandaag toch de bekken besteld, stuk of 5 sets. Kan ik eigenlijk mijn projectje van vorig jaar afmaken (kale vlakstekervrouwtjes zoals in bovenstaande foto).

Een krimptang van bijv AMP ziet er toch wel betrouwbaarder uit. Bovendien worden ze op regelmatige tijden gecalibreerd op de juiste krimp grootte etc. De tangen zijn wel erg duur. Grote aantallen fastons worden met automatische krimpmachines aangeslagen. Een goede krimp heeft heel precieze afmetingen en is daardoor gasdicht. De kans op oxidatie is daardoor heel klein en levert een verbinding op die jarenlang betrouwbaar blijft.
Bij de tangen op de afbeeldingen, komt daar maar weinig van terecht.

Henk424

Golden Member

Voor mijn Dupont connector assortiment zocht ik een goede en betaalbare tang. Na het bekijken van veel YT video's heb ik uiteindelijk de Engineer PA-09 gekocht. Het verhaal van Ritmeester komt helemaal overeen met mijn eigen ervaring : Een perfecte krimpverbinding. Aanrader dus!

Op 28 november 2019 20:58:16 schreef Henk424:
Voor mijn Dupont connector assortiment zocht ik een goede en betaalbare tang. Na het bekijken van veel YT video's heb ik uiteindelijk de Engineer PA-09 gekocht. Het verhaal van Ritmeester komt helemaal overeen met mijn eigen ervaring : Een perfecte krimpverbinding. Aanrader dus!

Ook getest op uittrek sterkte etc? Vooreer wist ik ook niet wat een goede krimp was, maar als je dan op een afdeling komt waar veel kabels voorzien worden van krimpconnectoren, kom je er snel achter wat er nodig is voor een betrouwbare las.
Zo heb ik zelf in de privésfeer problemen gehad met het krimpen van BNC connectoren. De tang zag er perfect uit, maar als de draaddikte niet klopt of de tang doet zijn werk niet goed, dan zit de middenpen bijvoorbeeld gewoon los. Dat geldt ook voor het buiten hulsje.

Henk424

Golden Member

Met mijn dupontconnectortjes heb ik tot nu toe nooit problemen gehad, ze zitten mooi en stevig vast aan de draad.

Ik gebruik zelf de SN-01BM en daar heb ik eerlijk gezegd nog nooit problemen mee ondervonden. Zowel bij molex als dupont niet.

Nette krimp, zit goed vast, molex connectoren zelfs eens getest met zware overbelasting om te testen wat de overgangsweerstand en kwaliteit van de krimp was.