5V uit 24V voor BT ontvanger

Thevel

Golden Member

Niet goedkoper dan Thevel's advies en minder ampere, maar wel met USB-poort en stroom aanduiding.

Maar wel verbazingwekkend dat zoiets voor zo'n prijs (incl verzend kosten) geleverd kan worden...

RAAF12

Golden Member

Topic starter:

Als het voor Sinterklaas zijn verjaardag klaar moet zijn kan het ook met een 7805. Een 7805 werkt goed op een 24V voedingsapparaat en de stroom opname van een BT module is minimaal. Dus weinig warmteontwikkeling in het ding. Zo komt de veiligheid niet in het geding. Dissipatie is een fenomeen. Drie twee een.
Rijmen is niet mijn sterkste ding :-)

ps. Een 7805 is misschien te koop bij je in de buurt https://www.circuitsonline.net/shops Btw. De winkel van Boonstra in Leeuwarden is gesloten.

oude gsm lader misbruiken?
als je reeds met een voeding van 2,3A op 24V werkt, vermoed ik ook dat er 230V stekker aan zit???

voor de rest kan je ook in éénder welke auto/truck shop een gsm lader vinden voor in een vrachtwagen (24V).

@raaf12: je weet niet wat er bedoelt wordt met bluetooth ontvanger, dit kan evengoed een draagnbare bluetooth speaker zijn die muziek afspeelt, en dan zal je meer dissipatie hebben

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Het hangt inderdaad van de gevraagde stroom af.
Je kan ook een 5V voedinkje kopen en die 24V voeding laten voor wat het is.

Op 1 december 2019 00:55:40 schreef Thevel:
... wel verbazingwekkend dat zoiets voor zo'n prijs (incl verzend kosten) geleverd kan worden...

Helaas is het daardoor wel zo dat die dingen vaak ook prima stoorzenders. Dus radio luisteren wordt 'm dan niet meer.

@Sine hieronder: zal vast niet bij allemaal, maar ik heb toch wel een paar gevalletjes gehad/gezien die de boel goed plat legden. Ik heb het over die auto-power-usb-pluggen dus he.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Sine

Moderator

Mwah, die LM2596's zitten niet zo hoog, en zitten best op een net printje.
Die 'simple switchers' zitten in meer dingen dan je denkt.

bedankt voor de reacties.
Om het wat duidelijker te maken, ik heb een Harman Kardon muziekspeler. Tegenwoordig hebben deze spelers al bluetooth ingebouwd, maar mijn ouder model (speelt super) niet. Ik heb een bluetooth kastje gekocht en op de speler geplaatst. Werkt prima als beide op op 230 zijn aangesloten. Ik wil echter geen twee netsnoeren gebruiken maar graag de bluetooth voeden vanuit de 24 volt spanning in de HK. Ik wil dan ook kijken of ik de BT module in de HK kan plaatsen.

even een toevoeging: het BT kastje heeft een batterij aan boord en wordt gevoed via een usb kabel

Kun je 'm niet beter inbouwen dan? Zal ruimte zat zijn in zo'n setje.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
RAAF12

Golden Member

Op 1 december 2019 06:49:01 schreef fcapri:
oude gsm lader misbruiken?
als je reeds met een voeding van 2,3A op 24V werkt, vermoed ik ook dat er 230V stekker aan zit???

voor de rest kan je ook in éénder welke auto/truck shop een gsm lader vinden voor in een vrachtwagen (24V).

@raaf12: je weet niet wat er bedoelt wordt met bluetooth ontvanger, dit kan evengoed een draagnbare bluetooth speaker zijn die muziek afspeelt, en dan zal je meer dissipatie hebben

Dat staat niet in de tekst hierboven, het gaat om een een kale BT ontvanger. Daar gaat 5V in en er zitten en paar audio aansluitingen op. Assumption is the Mother of all Fuck-ups :-)

beste forumleden, ga bijgaand schema in elkaar knutselen.

Dus met een 7805 zoals raaf12 voor stelde.
Ga morgen wat onderdelen halen bij de plaatselijke elektronica winkel.
Allen bedankt voor het meedenken

zit er nergens geen 5V in die harman dan? de eindversterker zal wel op 24V draaien, maar er is ook vast een 5V aanwezig voor de electronica en de telefoonconnector

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

zou misschien aanwezig kunnen zijn maar ik ben een hobbyist en weet niet al te veel van electronica. Ik ga wel wat aansluitingen in de HK doormeten en misschien meet ik ergens de benodigde spanning. Bedankt voor de tip!!

maak een foto van het binnenwerk (hoge resolutie) en plaats die hier. Er zijn dan vast mensen die een GND en een 5V kunnen proberen te vinden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Bedankt voor de suggestie, rew. Ik ben toch bang dat ik ergens een kortsluiting maak en het hele apparaat niet meer werkt, dus ik ga toch voor 7805 , is een prima oplossing en ik loop geen risico dat ik ergens iets verkeerd doe.

RAAF12

Golden Member

Op 2 december 2019 11:12:45 schreef Luc06:
Bedankt voor de suggestie, rew. Ik ben toch bang dat ik ergens een kortsluiting maak en het hele apparaat niet meer werkt, dus ik ga toch voor 7805 , is een prima oplossing en ik loop geen risico dat ik ergens iets verkeerd doe.

De 7805 is kortsluitvast en heeft een temperatuurbeveiliging ingebouwd. Om het helemaal safe te maken kan je twee diode's toevoegen.

snip uit de datasheet

Het ledje wat hier op een 12V naar 5V auto aanstekerplug zit gebruikt zelf iets minder stroom dan de BT module in zijn geheel.
Overigens een big hand voor je sublieme poppenhuis. Ik ben benieuwd hoe het nieuwe project er uit gaat zien! Wat knipper(?) LED's in het bouwwerk zal zeker in de smaak vallen bij de kind(eren)!

als je helemaal simpel wil doen, dan pak je zoiets:
http://domoticx.nl/webwinkel/index.php?route=product/product&product_i…
24V erin en je BT gewoon via bestaande bekabeling laten zitten, maar dan in de HK als je daar nog ruimte voor hebt

Thevel

Golden Member

Op 2 december 2019 11:58:58 schreef Stijnos:
als je helemaal simpel wil doen, dan pak je zoiets:
http://domoticx.nl/webwinkel/index.php?route=product/product&product_i…

Die webshop heeft bundelvoordeel!!!!
U bespaart 0,00 :)

RAAF12

Golden Member

Too late :)

Luc06: Ga morgen wat onderdelen halen bij de plaatselijke elektronica winkel.

@StijnOS

Ook een goed idee, maar de keuze van de TS is op de aloude 7805 gevallen. Daardoor is er een (1) stoorbron minder, iets wat ik wel toejuich. En de onderdelen op een printje monteren is eenvoudig te doen.

Kruimel

Golden Member

Hallo allen, het is gelukt met de 7805, de boel aan elkaar gesoldeerd en in de HK geplaatst, werkt uitstekend, Iedereen bedankt voor het meedenken. En RAAF12 bedankt voor het compliment voor het poppenhuis. Mijn kleindochter van 5 heeft hem nu 1 1/2 jaar en is er heel blij mee, dus trotse opa! Zaten wat uurtjes in maar was ontzettend leuk om te maken. Tevens wat leuke dingetjes ingebouwd zoals een muziekspeler met kinderliedjes, open haard met vlammetjes leds zoals die ook in elektrische waxine lichtjes zitten, tv scherm met led achtergrond, in de toren zit verlichting en vanuit de top schijnt om de paar seconden haar naam op het plafond, gelukkig heeft zij een korte naam (Liv) dus dat was niet zo moeilijk om te maken ;-)
Ik voeg wat foto's toe van het eindresultaat om misschien ander opa's aan het werk te zetten. ;) :)

Wauw..heel mooi gemaakt, mijn kleindochter is nu al een beetje te oud voor dit, maar ze weet al heel goed hoe ze ons moet aanpakken om iets te krijgen.
Die ogen hé...onweerstaanbaar :)

LDmicro user.

mischien mosterd na de maaltijd, maar bedenk me net dat ik zo'kastje gewoon heb liggen:

https://www.ebay.com/itm/30Pin-Music-Audio-Receiver-Bluetooth-4-1-A2DP…?

deze plug je gewoon in plaats van je telefoon in de dock..

GMT+1

Progger, toch bedankt voor je tip!

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ik voeg wat foto's toe van het eindresultaat om misschien ander opa's aan het werk te zetten.

Wow, daar is inderdaad hard gewerkt, wees er maar fier op! Ik prijs me gelukkig dat ik geen kleindochters heb, enkel kleinzoons - die als "echte" jongens liever in de bomen klauteren en met de jefzaag leren werken.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord