USB preciezie schroevendraaier 12,95 van action, iemand ervaring ermee?

Bapaktus

Special Member

Misschien al veel eerder vermeld?
Ik draai altijd het vastzittende boutje/schroefje een héél klein beetje vaster.
En daarna weer terug. Eventuele bramen/vuil of lijm aan boutje of schroefgat draai je dan los.
ruud

Anoniem

Mogelijk een goede tip, moet ik eens proberen.

@roland11 Ik ben ook benieuwd naar die XIAOMI, wist niet dat ze dit ook maakte. Ik kende ze alleen van powerbanks en smartphones. laat je iets weten over je ervaring als je hem binnen en gebruikt hebt?
Ik heb hier alle tips en opmerkingen gelezen en heb toch de schroevendraaier gekocht maar dan wel met in het achterhoofd wat jullie gezegd hebben, met andere verwachtingen en doel.
Dit schroevendraaiertje ga ik voornamelijk willen gebruiken voor als ik apparaten uit elkaar haal om er onderdelen uit te recupereren. (bv een oude scheermachine om motertje te hergebruiken) Dan is het niet zo erg als een schroef kapot blijkt te gaan. En met een electrische schroevendraaitje gaat het toch iets vlotter en gemakkelijker dan met de hand.
Tot nu toe helaas nog niet veel tijd gehad om te knutselen maar dat zal voor na kerstmis zijn.
Ik wil ook goed handgereedschap gaan kopen wat wel binnen mijn budget past. Misschien een ifixit setje bv. Goed gereedschap is toch het halve werk en gaat soms een leven lang mee (mijn oude weller soldeerbout van 1985 die ik gekregen heb van mijn oncle toen ze op zijn werk bij fluke de vuilbak invlogen werkt nog steeds prima)

Arco

Special Member

Ik denlk niet dat die erg veel kracht zal hebben, werkt met 2 AAA celletjes. (niet echt de 1e keus voor powertools...)
Ik heb eentje vele malen groter met een 18650 erin, en die valt al zwaar tegen.
(gebruik 'm nooit, als het schroefje ietsje vast zit staat 'ie gelijk stil))

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik denk dat je een andere schroevendraaier op het oog hebt arco. Die van mij heeft een li-on accu ingebouwd.
De paar schroeven die ik er al mee los gedraaid heb gingen goed.
Ik ga ze voornamelijk voor kleine schroeven gebruiken, niet het zwaardere werk.

Arco

Special Member

Je had het over die XIAOMI, die heeft AAA...
Ik gebruikte het ook voor klein werk (4mm bits), en toch vaak veel te zwak om van nut te zijn...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Inmiddels die van de Action geprobeerd. Ook daar is de kracht beperkt, maar even het eerste tikje geven met niet ingedrukt knopje krijgt de schroefjes meestal wel iets los.

Toch al een paar keer gebruikt en met name toen ik wat was vergeten en de 8 schroefjes dus nog een keer extra los en vast moest draaien, was ik er best blij mee ;)

Overigens heb ik ook de Ferm 'dremel' met Lithium accu (oudere versie in kartonnen doos) en daar is dit nog veel erger: de beveiliging grijpt héél snel in en zet het apparaat uit... Ik accepteer dat maar in de veronderstelling dat de accu dus het eeuwige leven zal hebben aangezien hij nooit echt mishandeld wordt...

Op 15 december 2019 17:15:52 schreef brains:
@roland11 Ik ben ook benieuwd naar die XIAOMI, wist niet dat ze dit ook maakte. Ik kende ze alleen van powerbanks en smartphones. laat je iets weten over je ervaring als je hem binnen en gebruikt hebt?

Ik zag ze niet meer op de site van Action staan, daarom maar naar BangGood gegaan. Ik meld me wel weer als ik hem binnen heb.

[Bericht gewijzigd door Roland11 op zondag 15 december 2019 19:34:10 (54%)

Op 15 december 2019 18:27:30 schreef Arco:
Je had het over die XIAOMI, die heeft AAA...
Ik gebruikte het ook voor klein werk (4mm bits), en toch vaak veel te zwak om van nut te zijn...

De Xiaomi die ik heb besteld zou een oplaadbare Lithion ion batterij hebben.

Ik gebruik al een tijdje deze voor laptops e.d. en ze bevallen me erg goed
https://nl.aliexpress.com/item/32819515184.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.…

Voor af en toe een hobbymatige toepassing zijn ze goed genoeg.

Op 15 december 2019 21:49:57 schreef aR-Gee:
Ik gebruik al een tijdje deze voor laptops e.d. en ze bevallen me erg goed
https://nl.aliexpress.com/item/32819515184.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.…

Voor af en toe een hobbymatige toepassing zijn ze goed genoeg.

Ik heb ooit lang, lang geleden 4 soortgelijke setjes bij Conrad gekocht: kruis, plat, imbus en torx.Elk 5 of 6 per set. De meeste kruis en platte zijn al afgebroken omdat ik er te vast zittende schroeven mee heb losgedraaid.

Overigens ook net deze besteld voor bij de Action schroevendraaier. Zitten ook pentalobes bij (5 puntige torx). Ooit twee pentalobes voor de Macbook van mijn zoon gekocht bij Ali en ééntje ervan draaide bij ontvangst al dol in de pentalobe-schroef in de computer... Ze waren zo goedkoop dat ik er gelukkig dus twee tegelijk had gekocht, anders had ik voor niets een maand zitten wachten...

Bij de doos bitjes zitten ook kleine dopsleutels-bitjes. Ook daar heb ik >30 jaar geleden ooit wat schroevendraaiers van gehad. Ideaal voor bv. de moertjes van een VGA aansluiting. Anders is het altijd klooien (en krassen) met met een tangetje. Want al mijn andere doppen zijn niet zo klein of zijn zo lomp dat ze, ondanks de juiste maat, nog steeds niet erop passen.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/92/SVGA_port.jpg/260px-SVGA_port.jpg

Op 3 december 2019 07:41:41 schreef Gerard*:
Overigens ben ik nog op zoek naar een complete set kleine schoevendraaiers van echt goede kwaliteit, bestaat dat nog?

Voor het kleine werk heb ik heb bijna alle Wiha pico finish schroevendraaiers, ze bevallen zeer goed.
Bij de Hornbach hebben ze er veel en ik geloof ook een starter setje.

https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3/large/FC/8/3/4/7/9200000024267438.jpg

Ik heb al tijden zo'n ding. Thuis, en op het werk. Wisselbare accu dus ik kan oneindig door. Het ding heeft 2 versnellingen, regelbare snelheid, en een aanloop begrenzer waardoor je subtiel kleine en grote schroeven los kunt draaien. Van torx 10 tot houtschroeven van 150mm...

Vanwege de hogere snelheid heb ik op het werk sinds een week een Bosch 12v brushless machientje erbij. Nog steeds erg licht, maar deze past niet in m'n broekzak, de MX2Drive wel.

Op 15 december 2019 19:30:44 schreef Roland11:
[...]Ik zag ze niet meer op de site van Action staan, daarom maar naar BangGood gegaan. Ik meld me wel weer als ik hem binnen heb.

Tien dagen later de schroevendraaier ontvangen.

Wat meteen opvalt is dat de bitjes kleiner zijn dan 'gewone' bitjes, soort van mini-bitjes. Dus de bitjes die ik al heb passen er niet in.
Vastdraaien en losdraaien van schroeven gaat goed. Ik doe ze nog een klein tikje vaster met de hand, en als hij te vast zet kun je zelf met de hand hem een beetje losser maken, gewoon met de elektrische schroevendraaier --> je kunt hem dus ook handmatig gebruiken (!).
Makkelijk ook dat er een lampje is ingebouwd.

In de advertentie staat iets over 'dual torque' maar dat kan ik niet terugvinden.

De bitjes zitten in een paar kokers, niet echt praktisch want het is zo nogal wat zoekwerk wat waar zit. Een platte doos met alle bitje in rijen is dan praktischer.

Maar ik ben er best tevreden mee.

Lambiek

Special Member

Op 9 januari 2020 17:54:58 schreef Roland11:
Wat meteen opvalt is dat de bitjes kleiner zijn dan 'gewone' bitjes, soort van mini-bitjes. Dus de bitjes die ik al heb passen er niet in.

Die kleine bitjes hebben ze bij Herman Buitenlaar "HBM"

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Arco

Special Member

Dat zijn standaard 4mm bits... (de grote zijn 6mm)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
bprosman

Golden Member

Die kleine bitjes hebben ze bij Herman Buitenlaar "HBM"

Action heeft ze ook.

https://www.action.com/nl-nl/p/precisie-schroevendraaierset--b1d4365a/

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ik kan alleen nog wel een 'verlenger' gebruiken voor de kleine bitjes, om de schroevendraaier langer te maken dus.

trix

Golden Member

ik heb zelf nogal een hekel aan bits, gewoon niet practisch. die dingen zitten vaak nogal strak in de opberg houder, waardoor je ze er moeilijk uit krijgt, en zijn snel zoek.
ik heb ook wel een bit setje, maar dat is meer,... als het echt niet anders kan.
ik heb 1 fijn bitset, maar dat zijn wel de "normale" bits. deze zijn langer waardoor er geen apparte houder nodig, ze zijn dus groter waardoor ze makkelijk te pakken zijn in je jas zak. je kan schroefen dieper in het hout schroeven omdat er geen houder in de weg zit.
o ja....en de bit blijft niet achter in de schroef doordat hij uit de houder schuift,....trouwens bleef hij maar achter in de schroef, neeee dat gebeurt natuurlijk maar half waarna hij op de grond valt, kan je gaan lopen zoeken.

hitachi heet nu hikoki geloof ik.

eigenwijs = ook wijs

Op 9 januari 2020 19:02:24 schreef trix:
hitachi heet nu hikoki geloof ik.

[bijlage]

Dat verklaard dat ik dat merk net bij de Makro (iirc) zag voor een prijs die ik niet vond passen bij een onbekend B-merk...

Op 9 januari 2020 18:28:19 schreef bprosman:
[...]
Action heeft ze ook.

https://www.action.com/nl-nl/p/precisie-schroevendraaierset--b1d4365a/

Ik heb de voorloper daarvan en de schroevendraaiers zijn te dik voor kleine schroefjes. En het rubberen handvat heb ik al twee keer vastgelijmd aan de metalen kern omdat deze losgeraakt was. En als ik schroefjes in een bril moet aandraaien neem ik altijd een ander setje (gratis van een beurs) die veel beter passen.

Ik heb deze set gekocht voor bij de USB schroevendraaier van de OP, en hij is binnen, maar nog niet gekeken of deze schroevendraaiers echt beter zijn. Of dat de Pentalobes passen op de enige Apple laptop in ons huis.

EDIT:

Op 15 december 2019 18:10:43 schreef Arco:
Ik denlk niet dat die erg veel kracht zal hebben, werkt met 2 AAA celletjes. (niet echt de 1e keus voor powertools...)
Ik heb eentje vele malen groter met een 18650 erin, en die valt al zwaar tegen.
(gebruik 'm nooit, als het schroefje ietsje vast zit staat 'ie gelijk stil))

[bijlage]

Ik heb zo'n ding (Topcraft? Al zeker 10 jaar oud), draaibaar tussen handgreep of rechte schroevendraaier op 3,6V met een koppel-instelring. Ik dacht dat ie 4,8V was (4 NiMH's ipv 3) omdat ie een 6V lader heeft.

Schroef ik hem open, blijkt er een 18650 in te zitten! Nergens, echt nergens op de behuizing is een indicatie te vinden dat het een LiIon is. Ga er nu een LiIon uit een defect 20V Lidl pack inzetten (één cel is na even gebruik steeds 3V en de rest nog tegen de 4V, ook na alle cellen apart opladen).

bprosman

Golden Member

Voor "zeskantjes" die echt moeten passen (M2 inbus) voor de Kerst toch maar een paar "echte schroevendraaiertjes" gekocht.
Toch wel een wereld van verschil

https://www.microscrews-shop.nl/c-2985324/wera-micro-schroevendraaiers…

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Shiptronic

Overleden

Op 3 december 2019 11:02:15 schreef fred101:
Ik haat reparaties waar iemand al even heeft gekeken en alle schroefkoppen zijn uitgeleuterd en weer veel te strak dichtgedraaid (waarschijnlijk met schroefboor en Chineese bits)

Een ramp zijn de inbus knoppen van oude Tek en HP instrumenten. Dat is een heel klein imperial maatje en die gaan met de juiste maat vaak alleen met wat kracht los. Behalve als iemand dat ooit met metrische maten heeft geprobeerd.

Ik duw een bit in de kop en dan mag ik geen speling voelen. Twijfel ik dan pak ik een loep om te kijken. Je hebt vaak maar 1 kans als het goed vast zit. En met een beroerde bit is dat meestal een gemiste kans ;-)

Tip: ik ken de frusratie :( waar ik vaak mee weg kwam? neem de volgende torxdie net niet mer past, en sla die er met enige kracht in! nu heb je een extra kans, voor je gaat boren :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Shiptronic

Overleden

Op 15 december 2019 18:10:43 schreef Arco:
Ik denlk niet dat die erg veel kracht zal hebben, werkt met 2 AAA celletjes. (niet echt de 1e keus voor powertools...)
Ik heb eentje vele malen groter met een 18650 erin, en die valt al zwaar tegen.
(gebruik 'm nooit, als het schroefje ietsje vast zit staat 'ie gelijk stil))

[bijlage]

En dat is nu net waar ik hem voor wil, niet de torx hoeven te leveren, maar wel de druk om te zorgen dat de bit niet uit de kop kruipt.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 9 januari 2020 18:42:24 schreef Roland11:
Ik kan alleen nog wel een 'verlenger' gebruiken voor de kleine bitjes, om de schroevendraaier langer te maken dus.

Ik heb eerder dit gelinkt. (Als de link niet werkt: schroevendraaier met 4mm bit systeem een 100 bitjes)

Inmiddels uit China binnengekomen en 1e opmerking: de logica van de opslag van de bitjes is WAARDELOOS. Ze staan gelukkig niet volledig random, maar af en toe staan er 5 op een rij en de 6e uit de serie staat heel ergens anders.

Maar de tot nu toe geteste bitjes voldeden prima en onderstaande verleng-functie maakte de schroevendraaier geschikt om bv. de Senseo open te schroeven (in de langste stand, je kunt hem in stapjes verlengen). En alleen de verlenging past uiteraard netjes in de Ferm schroevendraaier (maar dan vaste verlenging van een centimeter of 10).