Schotels gaan verhuizen (afluisterpark Burum)

Ik vindt het vreemd dat de antennes van de voormalige wereldomroep worden gesloopt. Defensie wil antennes voor het lange afstand verkeer gebruiken, ja oke de antennes eruit zou ik zeggen en de masten laten staan.
Die masten zijn 130mtr hoog, lijkt me wel voldoende hoog en ideaal voor lange afstand verkeer.
Ik ben dan erg benieuwd wat voor antennes en masten ervoor in de plaats komen.
En dan nog een warmtewisselaar in de grond aanleggen, is dat voor de koeling van de zenders? Dat zal een best vermogen moeten worden.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Tidak Ada

Golden Member

Op 17 augustus 2023 10:57:14 schreef Martin V:
Ik vindt het vreemd dat de antennes van de voormalige wereldomroep worden gesloopt. Defensie wil antennes voor het lange afstand verkeer gebruiken, ja oke de antennes eruit zou ik zeggen en de masten laten staan.
[....]

Misschien bedoelen ze met 'langeafstandverkeer' satteliet verbindingen?

[....]
En dan nog een warmtewisselaar in de grond aanleggen, is dat voor de koeling van de zenders? Dat zal een best vermogen moeten worden.

Zou ook kunnen zijn voor een warmtenet of een andre vorm van recuperatie....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Hubie

Special Member

Dat zijn hele andere antennes die ze daarvoor gebruiken,veel verticals en horizontale logpers.Kijk maar bij het zendpark in Ouddorp op Goeree*De zenders in Ouddorp hebben/hadden elk een vermogen van 10 KW en dat gaat aardig warm worden in een betonnen kelder.Strak plan om die warmte te (her)gebruiken bij het nieuwe zendpark.

*
https://www.eilandennieuws.nl/nieuws/algemeen/11324/marine-zendstation…

edit\kwam nog een stukje tegen in RAZzies:https://www.pi4raz.nl/index.php/2008/11/26/kortegolf-antennepark-op-go…

[Bericht gewijzigd door Hubie op 17 augustus 2023 19:14:18 (14%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 17 augustus 2023 08:17:01 schreef Jinny:
Oja, 3.5 GHz mag niet meer worden gebruikt voor noodoproepen.
En dus verstelt iedereen even de wijzer op de afstemschaal naar de nieuwe frequentie.

De noodoproepen zelf worden helemaal niet gedaan op 3,5 GHz. De verbinding van schip naar satelliet en omgekeerd loopt over 4 en 6 GHz, en dat blijft gewoon zo.
Voor de mobiele gebruikers verandert er dus niets.

De 3,5 GHz is de verbinding tussen grondstation en satelliet. Inmarsat heeft nooit een oneindige vergunning gehad, en kan best van frequentie wisselen, zoals bijv. vorig jaar gebeurde met een navigatiesignaal voor het Verenigd Koninkrijk (dat door de Brexit de toegang tot Egnos kwijtraakte).
Het is gelukkig niet zo dat er in die hele satelliet maar éen frequentie zit ingebakken of zo. :) Die dingen worden ook gewoon van de grond af ge(her)programmeerd.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
rob040

Golden Member

En die schotels van operatie stiekem?
Die zouden toch ook naar elders vertrekken?

RAAF12

Golden Member

De MIVD, AIVD en de USA gebruiken daar schotels maar waar die naartoe gaan zou ik niet weten.

rob040

Golden Member

Dat is nog steeds een geheime locatie, als die al gekozen is. Maar ze zullen dan rond dezelfde tijd moeten vertrekken wil 5G uitgerold gaan worden.

Henry S.

Moderator

Die doen vast meer dan alleen 3,5GHz ;)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Henk H.

Golden Member

Op 11 oktober 2023 23:29:38 schreef RAAF12:
Inmarsat gaat nu echt weg en wel in februari en daarna kan de GSM 5G band worden uitgebreid.

Nou, naar ik begreep bij de rondleiding bij de open dag een paar weken geleden blijft Inmarsat de satellieten en andere grondstations monitoren vanaf Burum, en het dataverkeer routeren. Alleen is er in Burum geen grond-satelliet verbinding meer.