afzuigkap met dimmer

Ik heb een dimmer toegepast bij mn afzuigkap. En dat werkt.
Vraag: Bespaart het energie bij lager toerental?
Of wordt de energie alleen maar afgefikt?
Blijft die dimmer ook voor langere tijd heel?
Doel is een werkende ventilator op stiller niveau

Ja dat bespaart energie maar of hij langere tijd heel blijft is moeilijk te zeggen, dat zul je moeten ondervinden.

LDmicro user.

Op 3 december 2019 07:30:11 schreef pietrog:
Doel is een werkende ventilator op stiller niveau

Besef wel dat hoe langzamer hij draait des te minder hij afzuigt én dat veel geluid wordt veroorzaakt door roosters en pijpen waar de lucht langs moet.

Don't Panic!

Het 'afknijpen' van de afvoer heeft een soortgelijk effect, maar het toerental wordt dan wel hoger...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com

dank.
Afvoer afknijpen etc wist ik al. Dat is mn vakgebied.
Het gaat me puur om het electronisch deel van de afzuiger in combi met n dimmer.
Als zo'n ding alleen energie weg mikt kies ik liever voor korter afzuigen op hoog toerental.
Het langzamer draaien kan prettig zijn; een constante luchtafvoer bij weinig herrie

Ik knijp ook wel eens de afvoer af als er geen toilet in de buurt is :-).
"een" dimmer en "een " afzuiglkap is wel wat te algemeen om een duidelijk antwoord te verwachten.
Er bestaan verschillende dimmersoorten.
De eenvoudigste en goedkoopste is de triacdimmer met faseaansnijding.
De goedkoopste modelletjes zijn simpel van opbouw en eigenlijk enkel geschikt om gloeilampen te dimmen. Inductieve belastingen als motoren kunnen onstabiel gedrag en hikken uitlokken.

Sommige uitgebreider triacdimmers kunnen wel inductieve belastingen aansturen.
Dan heb je nog de faseafsnijdingdimmers die wat complexer zijn en een pak duurder. Vooral geschikt voor LED verlichting.

Maar als je afzuigkap goed dimt met deze die je hebt , wat is het probleem dan?

Dimmen doe je niet voor energiebesparing, maar voor het comfort.
Bij gloei of halogeenlampen is het zo dat het rendement erg verslechtert naarmate je dimt. Omdat de gloeidraad minder warm wordt gaat de lichtopbrengst veel sterker achteruit dan het vermogen.
Zo'n 500W staafhalogeen in een staande lamp die de ganse avond gedimd wordt slokt energie in verhouding met het beetje licht dat er nog uitkomt.

Voor je afzuigkap geldt, in mindere mate hetzelfde.

Een stillere werking met een verminderd debiet is het resultaat.
Je doet een beetje energiebesparing, maar daarvoor hoef je het niet te doen.

Energiezuinig denken is belangrijk, maar je mag je niet door de hype laten meeslepen en tot in het onzinnige gaan.

Rust roest, en nog geen klein beetje, ik kan er van meespreken.