Weerstand waarde SMPS

dutn

Golden Member

Beste Co'ers,

Hier een defecte voeding (4.2v) met onder meer een 2N60 als MOSFET voor het schakelen.
Nu was deze defect (kortsluiting) samen met deze weerstand (zie foto/bijlage). (Bruin - Groen - ? - ?)

De weerstand meet oneindig (OL). Weet iemand aan de hand van deze kleur-codering welke waarde dit moet zijn?
Door de laastste 2 ringen (lijkt groen/goud) kom ik er niet uit. Wie kan mij hiermee helpen?
(de kleuren zijn exact zoals op de foto)

Alvast bedankt!

Arco

Special Member

Zou bruin-groen-goud kunnen zijn (1.5Ω)
Zo te zien een fusible resistor. (veiligheidsweerstand)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Zo te zien een fusible weerstand. In het lage ohm bereik dus.
Ik denk dat het 15 Ohm geweest moet zijn.

Een stukje uittekenen van de schakeling waar het ding tussen zit zou kunnen helpen. Warschijnlijk aan de primaire zijde?

Waar komt het uit, en wat is het vermogen van die voeding?

-edit- Arco was me net voor. 1.5 Ohm kan ook, daarom wilde ik graag weten wat het vermogen is. Voor wat zwaardere voedingen kan 1.5 Ohm zeer goed kloppen.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Arco

Special Member

Voor een LNK-achtige voeding zou 15Ω inderdaad logischer zijn. Maar de ring op de foto kan ik me niet voorstellen dat die zwart geweest is, eerder goud.
De weerstand kan ook een shunt zijn om de stroom te meten, dan is 1.5Ω wel logisch. (zonder schema moeilijk te zeggen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
dutn

Golden Member

Dank Arco en henri62,
Schema was inderdaad makkelijker geweest maar ik zal het beschrijven.

Weerstand is inderdaad aan de primaire kant. Betreft: AC --> zekering --> diodebrug --> condensator 10uF 400v --> deze weerstand --> 2N60 (Q1) --> transformator. Deze zal inderdaad laag zijn.

R5 op de foto is de weerstand. AC komt links onderin binnen.

Welke waarde lijkt jullie het meest logische met deze informatie?

Arco

Special Member

Zitten zo te zien geen ic's in?
Is dan meestal een hele simpele transistoroscillator. Als een van de elco's kapot gaat en de oscillator stopt, gaat de rest er ook aan.
(Q2 en Q3 zou ik ook doormeten, en de elco's vervangen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
dutn

Golden Member

Op 4 december 2019 21:18:17 schreef Arco:
Zitten zo te zien geen ic's in?
Is dan meestal een hele simpele transistoroscillator. Als een van de elco's kapot gaat en de oscillator stopt, gaat de rest er ook aan.
(Q2 en Q3 zou ik ook doormeten, en de elco's vervangen)

Klopt, zitten geen IC's in. Q2 (s9015) en Q3 (s9014) lijken nog goed, 2 van de 4 gelijkricht diodes zijn defect. Condensator, zekering en weerstand defect.

Waardes zijn allemaal duidelijk, behalve de weerstand. 15 ohm is de meest logische waarde?

Arco

Special Member

Kun je nog zien of de derde ring ooit zwart of goud geweest is? (misschien nog ergens een gaaf stukje over gebleven?)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
dutn

Golden Member

Op 4 december 2019 21:26:43 schreef Arco:
Kun je nog zien of de derde ring ooit zwart of goud geweest is? (misschien nog ergens een gaaf stukje over gebleven?)

Het beste wat ik er van kan maken (is groen/goud). Echter, lijkt deze wel een soort zelfde kleur te hebben als de bovenste (wat ook groen/goud lijkt, maar gezien dat niet logisch is, zal dat goud moeten zijn). Dus dan gok ik de 3e ring ook goud.

De kleur op de foto is echt exact zoals in het echt.

Arco

Special Member

Zo te zien zitten er in het midden nog wat spikkeltjes goud, dan zou de weerstand 1.5 Ohm zijn.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
dutn

Golden Member

Op 4 december 2019 21:46:22 schreef Arco:
Zo te zien zitten er in het midden nog wat spikkeltjes goud, dan zou de weerstand 1.5 Ohm zijn.

Dank! ik gok het er op en laat het resultaat nog even weten.

Die derde ring lijkt grijs
ZBROGGBVGW - 8 dus
De speling 'zilver' 10%

Arco

Special Member

Grijs kan niet; dat zou een onzinnige waarde van 1.5 GΩ opleveren...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Bruin en groen lijken wat glad/glanzend
De overige wat grof/mat
Ik gok ook op door warmte wat verkleurd goud

Wat hebben ze in die krimpkous verstopt?

Zitten zo te zien geen ic's in?
Is dan meestal een hele simpele transistoroscillator

Dus ook simpel om het schema te tekenen ;-)

Arco

Special Member

Bruin en groen lijken wat glad/glanzend. De overige wat grof/mat

Dat viel me ook al op. Meestal veranderen die verfbanden met goud/zilver bij verhitting anders als 'gewone' verf ringen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 4 december 2019 21:50:58 schreef Arco:
Grijs kan niet; dat zou een onzinnige waarde van 1.5 GΩ opleveren...

Dat klopt dan wel weer met de meting van de TS van "oneindig" / boven bereik van de meter. :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
KGE

Golden Member

Op 4 december 2019 21:50:58 schreef Arco:
Grijs kan niet; dat zou een onzinnige waarde van 1.5 GΩ opleveren...

Mwoah, onzinnig.. Heb een tijdje terug nog een deler gemaakt voor 40 kV metingen met twee voorschakelweerstanden van 1000MOhm oftewel 1G Ohm gemaakt..

Maar de kleur op de weerstand lijkt hetzelfde als die aan het einde dan zou het dus bruin/groen/goud/goud zijn en dus 1.5 Ohm.

Schema uittekenen is misschien handiger om zeker te zijn.

In het stukje krimpkous zit vermoedelijk een zekering, is die nog wel heel ?

dutn

Golden Member

KGE en anoniem015; dat is inderdaad een zekering welke defect is. Deze gaat vervangen worden.

Dank iedereen, weerstand is besteld. Ik stuur nog even een update.

[Bericht gewijzigd door Jeroen op donderdag 23 juli 2020 19:38:10 (4%)

dutn

Golden Member

Korte update; Voeding werkt weer en de weerstand blijkt 1,5 ohm te zijn (bruin-groen-goud-goud). De schade aan deze voeding is wel behoorlijk, dit waren de defecte componenten:

Primair:
- 2n60 MOSFET
- 1,5 ohm weerstand.
- 1 diode uit diodebrug
- Zekering
- Q2 (s9015) en Q3 (s9014)

Secundair:
- 16v 470uF condensator (sluiting).

Mijn analyse is dat de condensator secundair in sluiting is gegaan waarna de primaire kant het uiteindelijk begeven heeft. Oscillatie is gestopt (Q2 en Q3) of de 2n60 heeft het eerst begeven door de warmte.

Defecten vervangen door betere kwaliteit (merk) en voor nu werkt het weer. Bedankt voor alle bruikbare tips!