onduidelijkheid waarde platte condensator en vervanger

Ik heb een bruine keramische condensator met 223 K erop en dan 630G en deze meet in mijn tester esr tester 4484 pF. Deze lijkt mij niet goed overeenkomstig de opdruk en dus defect.

Nu wil ik deze vervangen voor een zelfde uitziende type ook bruin alleen ietsje dikker waaropm staat MPP 233J eronder staat ook 630: f1 V

ZIjn deze opgedrukte waardes nu hetzelfde of niet?? Deze laatste meet op de esr meter trouwens 22.60 nF en lijkt mij dus wel overeenkomstig de waarde en dus goed.

Het onderdeel komt uit de voeding van een Yamaha receiver die niet wil opstarten nl.

*hier heb ik geen app voor nodig
Thevel

Golden Member

condensator met 223 K erop en dan 630G en deze meet in mijn tester esr tester 4484 pF

Da's niet goed.

Deze laatste meet op de esr meter trouwens 22.60 nF

Strak!
Gewoon vervangen lijkt me.

fatbeard

Honourable Member

Ik heb nog wel een paar vraagjes:

  • wáár zit die condensator schematisch gezien? (er zijn eigenlijk geen plekken in een SMPS waar een condensator van 22n het opstarten verhinderen kan, uitzonderingen daargelaten)
  • weet je zeker dat het een keramische is? (keramische condensatoren lopen doorgaans niet zo sterk terug in waarde zonder fysieke kenmerken zoals gaten en scheuren)
  • een foto van de gewraakte component kan veel helderheid verschaffen, evenals als het type van de receiver.
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

ja maar is die 223 J nu hetzeldfe ls die 223 K, las iets over waardes en letter codes die iets zeggen over de tolerantie dus. Het komt uit een voeding van een Yamaha digitale receiver die nu niets doet nl.

*hier heb ik geen app voor nodig

De receiver is van yamaha de Rx-797 . Iemand had dezelfde problemen en deze condensator zou de boosdoener zijn en het opstarten van de voeding verhinderen.

*hier heb ik geen app voor nodig
Arco

Special Member

Dat zijn geen keramische condensatoren, maar folie...
(die japanse droppies hebben zelden problemen of capaciteitsverlies)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fatbeard

Honourable Member

Op die foto staat géén keramische condensator maar een polypropyleen condensator, om precies te zijn C254.
Die maakt inderdaad deel uit van het opstart-circuit: een condensatorvoeding à la Senseo (met gelijkaardige problemen).

223 is de waarde, die letter is de tolerantie: K=10%, J=5%.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Vervangen met deze is gelukt, receiver doet t weer!! Die letterkodes zijn de tolerantiegrenzen en dat maakt in dit geval dus niet zo veel uit. 15 of 10procent. De waarde is wel hetzelfde.

*hier heb ik geen app voor nodig
maartenbakker

Golden Member

En als je wilt dat hij nooit meer stukgaat, kun je er ook een 1000V variant inzetten in plaats van deze 630V.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 5 december 2019 00:07:20 schreef Bart64:
Vervangen met deze is gelukt, receiver doet t weer!! Die letterkodes zijn de tolerantiegrenzen en dat maakt in dit geval dus niet zo veel uit. 15 of 10procent. De waarde is wel hetzelfde.

Nou, nee. Een condensatorvoeding is een van de weinige toepassingen waar de capaciteit niet zomaar meer mag zijn dan de gespecificeerde waarde.

Nu heb je een beetje mazzel: Als ik het goed heb begrepen heb je een +3% exemplaar die +/- 20% is gespecificeerd. Die kan ook door voor een =/1 5% exemplaar.

Anderzijds, kennlijk blijft het zomaar werken als de condensator 70% in waarde zakt, dus kennelijk zit er aan de onderkant nog wel wat marge.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@ rew: Dus kan ik m niet gebruiken dan ?

De receiver heeft t even goed gedaan voor een uur of zo, maar opeens met een aangesloten platenspeler opeens geen geluid meer op de boxen wel op de headphone... box probleempje ? Apparaat gaat dus wel aan .... Ik had 4 ohms boxjes op de verkeerde impedantie maar ookna omschakelen goede impedantie schakelaar geen geluid meer... Nu las ik ergens dat er een protectie mode is maar hoe reset je deze bij deze versterker ? Maar beide boxjes zijn opeens ook kapot lijkt het meten oneindig op ohms... raar.

*hier heb ik geen app voor nodig
Arco

Special Member

Factory Preset. Staat in de manual.
Als de boxen beide kapot zijn is er toch wel wat serieus mis met 't ding...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Rare is dat volume niet hard stond, en boxjes samen kapot zijn gegaan, meet nl gewoon ac op de luidsprekeruitgang en geen dc dus raar probleempje...met andere boxjes speelt ie weer prima (wel op 6 ohm nu impedantie). Aardings probleempje van platen speler misschien of lekke elco voedingsspanning versterker platenspeler? Platenspeler geeft nl 0-5 volt wisselspanning op aarde draad met versterker en deze is niet geaard aangesloten.

*hier heb ik geen app voor nodig
maartenbakker

Golden Member

De nieuwe is een J, dus een nauwere tolerantie dan de oude. Je kunt hem dus prima gebruiken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik las toevallig in dit topic dat de Yamaha RX-797 een bekend probleem heeft met de Condensator C254. Deze heb ik bij mijn yamaha vervangen, echter geen succes. Ik heb deze gekregen, werkt niet meer, kortsluiting geweest en aantal componenten defect. Volgende heb ik vervangen: Standby trafo. Zenerdiode D255/ 2x zekering/Condensator C254/ Elco 25V/0.1uf/ 2x optocoupler/Gelijksrichter S1nb60/ Fet 2sk 3850 en 2 weerstanden. Echter ik krijg nog geen leven in deze machine. Nu denken jullie waarom heb je dit allemaal vervangen? Nou kortsluiting met print op chassis, 8 van de 10 onderdelen waren gesneuveld. Heeft iemand nog een tip?

Ik heb het vermoeden dat hij over de netspanning staat? Dan had het minimaal een X2 type moeten zijn. Van mijn bezoek aan de Vishay fabrieken in Roeseleare, toen ze nog bestonden, weet ik dat deze steeksproefgewijs 1 minuut op 2kV of 3kV (afhankelijk van het type) werden getest.

Die gaan dan niet kapot. Dus: gebruik 22nF MKP of MMKP, 630V mag wel, maar dan wel X2, of X1 of Y.

Arco

Special Member

Als je zelf ergens sluiting hebt gemaakt dan valt bijna niet te zeggen wat er kapot is. Kan heel weinig of heel veel zijn.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101

Golden Member

Als dit dubbelzijdige printplaat is dan moet je controleren of op alle plaatsen waar pads/traces zaten er nog een verbinding is met de bovenkant. (of het pootje daar ook gesoldeerd is want waar vias/pads er zijn uitgerukt is er dan geen verbinding meer.

Waren die onderdelen ook echt defect. Soms introduceert van alles vervangen nieuwe problemen als de vervangers niet 100% gelijk zijn.

Verder zul je nu moeten gaan meten met scoop en DMM om de fout te vinden. Check ook de vervangen onderdelen, zijn het de goede en goede richting. Als de onderdelen direct uit China komen (bv Ali) dan checken of het IC geen fake is.

[Bericht gewijzigd door fred101 op zaterdag 30 december 2023 21:08:07 (12%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ja , tips zijn in dit geval wel lastig. Doet het ding nu gewoon helemaal niets, als je er spanning opzet?

Dan is de enige tip gewoon aan de hand van het schema gaan meten. Waar is er spanning en heeft die spanning een juiste waarde? En zo verder.

Als je geen schema hebt moet je beginnen met daar proberen aan te komen. Als dat niet lukt zelf na tekenen. Het ziet er niet uit als een hele moeilijke print. Dat na tekenen moet te doen zijn. Lastig zullen de sporen zijn die onder componenten doorlopen. Misschien kun je die er tijdelijk even af solderen.

Weet je zeker dat de onderdelen die je vervangen hebt ook defect waren en je exact dezelfde onderdelen weer hebt terug geplaatst.

maartenbakker

Golden Member

Op 30 december 2023 20:48:38 schreef Hoeben:
Ik heb het vermoeden dat hij over de netspanning staat? Dan had het minimaal een X2 type moeten zijn. Van mijn bezoek aan de Vishay fabrieken in Roeseleare, toen ze nog bestonden, weet ik dat deze steeksproefgewijs 1 minuut op 2kV of 3kV (afhankelijk van het type) werden getest.

Die gaan dan niet kapot. Dus: gebruik 22nF MKP of MMKP, 630V mag wel, maar dan wel X2, of X1 of Y.

Het is een seriecondensator. Vandaar dat ze wegkomen met een 630V type, ook al gaat die niet eeuwig mee.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 31 december 2023 03:46:29 (10%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

ook al gaat die niet eeuwig mee.

Dat is een aanname :-)

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zondag 31 december 2023 07:38:22 (60%)

maartenbakker

Golden Member

Die voortkomt uit de startpost van ditzelfde topic.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Henry S.

Moderator

WJB z'n post is naar een nieuw topic verhuisd, de rest is verwijderd.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 5 januari 2024 17:42:38 schreef Henry S.:
WJB z'n post is naar een nieuw topic verhuisd, de rest is verwijderd.

Dank je wel

fred101

Golden Member

Henry, je hebt ook mijn post verwijdert, die was inhoudelijk wel van toepassing. (over de inkomende 5V en meting aan voeding.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs