3 fasen motor op enkele fase aansluiten


Sine

Moderator

Ik neem aan dat je 1x40 bedoeld, in dat geval: Ja.

Ik dacht dat het 1x35 of 3x25 was dat alletwee "kleinverbruiker" is, alles groter zou dan behoorlijk duurder zijn.
Referenties zoekend: alles onder 3x80 is formeel "kleinverbruiker". Maar binnen die klasse zijn dan ook weer subklasses en....

volgens: "elektriciteit tarieven 2019 - Stedin" betaal je fors meer "transportvergoeding" zodra je boven 3x25 gaat. Kennelijk hoort de 1x35 aansluiting ook in de "tot 3x25" categorie. Maar dat dit zo is en of 1x40 misschien tegenwoordig gebruikelijk is dat kon ik zo snel niet vinden.

Op 6 december 2019 16:59:13 schreef Helmond:
... investeren in een 3F aansluiting zoals fcapri al zegt is misschien niet heel veel duurder dan een deftige FO, en je hebt er in de toekomst mogelijk ook nog wat aan.

Voor berekeningen van: is om laten zetten gunstig: kost ongeveer 200 euro. (ze weigeren het je te vertellen, maar komen dan steeds met dat getal (toen 190) op de proppen).

Anderzijds, dat argument gaat ook de andere kant op: Een FO kan ook meer nut hebben dan botweg de motor op drie fasen aansluiten.

Ohja. Met de 70uF per kW regel... zou ik verwachten dat je ongeveer 100uF aan condensator nodig hebt. Dan is 60uF wat weinig: Dat zou start-problemen kunnen veroorzaken... precies wat je ziet :-)

[Bericht gewijzigd door rew op 7 december 2019 11:23:36 (42%)]

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Bedankt allemaal voor het meedenken!

Op 6 december 2019 16:59:13 schreef Helmond:
[...]

Een beetje degelijke brug heeft altijd een mechanische beveiliging waar deze op rust.

Mijn brug heeft inderdaad een mechanische beveiliging, de auto zal dus niet gauw naar beneden komen. Nadeel van het type vergrendeling met stalen nok is dat zodra de auto daar op rust, de brug eerst weer geheven moet worden voordat de vergrendeling vrij kan komen. Risico bestaat dus dat de auto op de brug staat (mechanisch vergrendeld) en dat ik dan voor de uitdaging kom te staan om de auto weer heel beneden te krijgen.

Op 6 december 2019 16:38:17 schreef fcapri:
als medehobbyist met ook een eigen autolift in de garage, zou ik aanraden om ofwel 3F te laten steken. want ook andere apparaten gaan niet lang uit blijven, bandenmachien, balanceermachien, zware lastpost, zware compressor...

Hier had ik nog niet echt aan gedacht. Ik zal eens opvragen wat e.e.a. kost om aan te passen. Stel dat ik een 3x25A aansluiting neem, mag ik dan zelf de bekabeling en krachtgroep aanleggen in de meterkast (na de meter)?

GJ_

Moderator

Op 6 december 2019 15:50:27 schreef BB_struik:
Is het mogelijk om een relais/optocoupler te schakelen met de 24V AC en hiermee een ditigaal 'motor aan' signaal aan de frequentieregelaar te geven? (er vanuitgaande dat de FO de nodige I/O aansluitingen heeft)

Je hebt eigenlijk al 3 contacten over die normaal voor je motor bedoeld zijn. Die kun je gebruiken voor je FO. Die heeft zelf altijd een 10 of 24V voeding voor gebruik met contacten voor de aansturing. Ombouw is niet heel erg spannend dus.

Aansluiten achter de thermische hoofdschakelaar vereist wel een aanpassing van de hoofdschakelaar zelf. Deze moet vervangen worden door een normale (tweepolige) hoofdschakelaar en een automaat. De bescherming van de motor geschied door de FO. De thermische schakelaar moet helemaal weg.

Op 9 december 2019 10:58:12 schreef GJ_:
[...]Je hebt eigenlijk al 3 contacten over die normaal voor je motor bedoeld zijn. Die kun je gebruiken voor je FO. Die heeft zelf altijd een 10 of 24V voeding voor gebruik met contacten voor de aansturing. Ombouw is niet heel erg spannend dus.

Aansluiten achter de thermische hoofdschakelaar vereist wel een aanpassing van de hoofdschakelaar zelf. Deze moet vervangen worden door een normale (tweepolige) hoofdschakelaar en een automaat. De bescherming van de motor geschied door de FO. De thermische schakelaar moet helemaal weg.

De bedieningsknoppen kunnen inderdaad gebruikt worden op 10 of 24V vanuit de FO. Enige punt is dan dat het daalventiel nog aangestuurd moet worden. Dit kan dan met een relais, zoals benleentje ook al aangaf. 24V AC voeding heb ik al via de transformator.

keuze is dus eigenlijk óf krachtstroom met huidige sturing óf FO met relais voor daalventiel, tweepolige hoofschakelaar en een automaat. Als de automaat in de groepenkast 16A is, moet de automaat in de hefbrug bedieningskast dan nog lager zijn? En gaat dat goed met aanloopstroom?

GJ_

Moderator

Op 9 december 2019 12:12:15 schreef BB_struik:...24V AC voeding heb ik al via de transformator

Ow, die had ik even over het hoofd gezien. 24Vac heb je niet meer als je op 230V overstapt.

Maar dat dit zo is en of 1x40 misschien tegenwoordig gebruikelijk is dat kon ik zo snel niet vinden.

Ik heb zelfs 1 x 80 en dat valt ook nog onder hetzelfde tarief als 3 x 25. Bij Enexis 19 euro ongeveer.

1 stap hoger is 3 x 35 en dan ga je naar iets van 70 euro vast recht.

Op 9 december 2019 12:26:28 schreef GJ_:
[...]Ow, die had ik even over het hoofd gezien. 24Vac heb je niet meer als je op 230V overstapt.

De trafo kan ook op 230V gebruikt worden (deze functioneerde dan op krachtstroom maar op 1 fase denk ik)

Omdat ik sinds kort zonnecellen heb, heb ik mijn ferraris kwh meter laten omzetten naar een nieuwe slimme kwh meter.
Ik draaide op een fase met een 25 ampère hoofdzekering. Volgens Liander is dat een ouderwets systeem wordt dat niet meer gedaan of ondersteund. Tegenwoordig is alles op een fase afgezekerd met een 35 ampère zekering. Of is het drie fase met drie keer een 25 ampère zekering.

Vanwege de nieuwe meter is bij mij nu alles omgezet naar drie fase 25 ampère. En dat doen ze standaard altijd. Als er drie fasen binnenkomen krijg je standaard een drie fase aansluiting met drie keer 25 ampère. Komt er maar een fase bij je binnen dan krijg je standaard een 35 ampère zekering en dus maar 1 fase.
Voor Liander is een standaard kleine huisaansluiting drie fase met elke fase op 25 ampère afgezekerd. En voor systemen met maar een fase op 35 ampère afgezekerd.

Het vastrecht is hetzelfde als dat voor een vaste huisaansluiting. De hele meter
wissel heeft mij ook niets gekost en als bonus heb ik nu de mogelijkheid voor een drie fase aansluiting. Omdat ik een nieuwe meterkast ga plaatsen waarbij ik ook een drie fase kookgroep wil implementeren is dat wel zo handig. Als de meterkast klaar is moet ik wel iemand laten komen die daadwerkelijk de drie fasen komt aansluiten. Die aansluitingen zitten nl in de nieuwe meter en daar mag ik niet aankomen.

Ik zit overigens in Nederland. Hoe dit in België is geregeld weet ik niet. Ik zou voor die brug in elk geval even kijken wat een drie fase aansluiting kost. Misschien maar erg weinig als je ook aan een nieuwe meter moet.

Ik denk dat een knappe frequentie regelaar duurder is.

GJ_

Moderator

Op 9 december 2019 13:55:00 schreef Ex-fietser: Ik denk dat een knappe frequentie regelaar duurder is.

De allerknapste met alle luxe kost minder dan 300 euro excl BTW.
Een hele mooie 1,5kW 230V gebruikte recente drive van een A merk mag nooit meer dan 150 euro kosten. En voor een beetje antieke is 75 euro al dik betaald.

als je van 1x 25/35A naar 3x 25A kracht gaat kost het 1 malig geld, het vastrecht is hetzelfde.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Recent kwam ik ook de mogelijkheid tegen een roterende omvormer te maken. Als je een relatief grote oude inductiemotor hebt kan je daar met van een enkelfasige energiebron een 3-fase maken. Het is wel een beetje gedoe voor slechts een brug, maar het wordt hier redelijk goed uitgelegd:

Een frequentie-omvormer is waarschijnlijk goedkoper als je de onderdelen niet al hebt liggen.

Ik heb inmiddels een tweedehands frequentieregelaar gekocht (Nord SK500E 2.2 kW) en heb nog eens zitten nadenken over het aansluiten. De bedieningsknoppen hebben zowel een NO als NC contact. (om met de schakeling zoals in de bijlage in de startpost tegelijktijdig aansturen van motor en daalventiel te voorkomen)

Kan ik de knoppen als volgt aansluiten?
1. Daalknop NC + Stijgknop NO op 10V lus van de frequentieregelaar voor aansturing van de motor.

2. Daalknop NO + stijgknop NC op de oorspronkelijk 24V ac vanaf de transformator.

en leidt dit mogelijk tot problemen met EMC?

GJ_

Moderator

1) niet en 2) ZEKER NIET!!!

Op klem 42 zit een 15Vdc uitgang om de knoppen mee te voeden. Gewoon van beide knoppen het NO contact gebruiken. Die NC is nergens voor nodig.

De regelaar is een beetje ruim gedimensioneerd maar dat is prima. Dat gaat pas mis als ie echt veel te groot is, bv een 15kW drive op een 1,5kW motor. Goed dus.
Vergeet niet je thermisch relais te verwijderen.

mel

Golden Member

Ik denk dat TS bedoelt dat de sturing van de magneetklep zo geschakelt moet worden..
Voor de regelaar ben ik het met GJ_ eens.
Dat zou dan drukkers worden met 2 kontaktblokken.

[Bericht gewijzigd door mel op 19 december 2019 19:20:29 (16%)]

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 19 december 2019 19:19:16 schreef mel:
Ik denk dat TS bedoelt dat de sturing van de magneetklep zo geschakelt moet worden..
Voor de regelaar ben ik het met GJ_ eens.
Dat zou dan drukkers worden met 2 kontaktblokken.

Inderdaad. Drukknoppen met 2 contacten per drukknop: 1x nc en 1x no.

Op 19 december 2019 16:49:00 schreef GJ_:
1) niet en 2) ZEKER NIET!!!

Op klem 42 zit een 15Vdc uitgang om de knoppen mee te voeden. Gewoon van beide knoppen het NO contact gebruiken. Die NC is nergens voor nodig.

De regelaar is een beetje ruim gedimensioneerd maar dat is prima. Dat gaat pas mis als ie echt veel te groot is, bv een 15kW drive op een 1,5kW motor. Goed dus.
Vergeet niet je thermisch relais te verwijderen.

Lijkt me toch wel handig om de knoppen zo te schakelen dat ze niet gelijktijdig het daalventiel en de motor (stijgen) kunnen bedienen. Die 15v uit de regelaar zal niet voldoende zijn om de magneetspoel van het daalventiel te bekrachtigen, vandaar mijn idee om daar gewoon gebruik te blijven maken van de 24v ac vanaf de transformator. Vraag is dus of de nc en no van 1 drukknop met een verschillende spanning gebruikt mogen worden. Aansturen van de motor hoeft altijd maar in 1 richting.

Zojuist even spanning op de regelaar gezet en de aardlekschakelaar 30ma schakelt direct af. Zonder aarde te gebruiken gaat wel goed. Het interne filter van de regelaar laat blijkbaar een te grote stroom over de aarde lopen.

GJ_

Moderator

In die gevallen verwijder of disable ik het interne filter. In de plaats hiervoor kun je een low-leakage filter gebruiken.

Bij jouw drive zit aan de boven- en onderzijde een setje jumpers om het lekken te verminderen. Verwijderen van het filter is op officiële wijze niet mogelijk. Met die jumpers hoeft dat ook niet. Zie hiervoor de manual.

Zonder aarde draaien kan nooit een optie zijn!!!
(even testen ok, maar hou er rekening mee dat je dan wel een ENORME oplazer kunt krijgen van de installatie!)

Die 24Vac voor de spoel had ik even over het hoofd gezien, zoals Mel ook al was opgevallen :-)

T S kan de motor ook vervangen voor een echte 1 fase motor van het zelfde of iets hoger vermogen dan heeft hij meer aanloopkoppel en aandrijf vermogen.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
GJ_

Moderator

Die stap is hij denk ik wel voorbij. Ik denk ook niet dat dat erg veel eenvoudiger is omdat de motor meestal min of meer een geïntegreerd geheel is met de pomp/tank/ventielenblok.

Aandrijf vermogen is gewoon het vermogen van de motor. Dat verhogen is meestal erg onverstandig omdat de ervaring heeft geleerd dat de koppeling tussen motor en pomp dan breekt. Ook dat is een voordeel van een FO.

Op 20 december 2019 07:50:44 schreef GJ_:
In die gevallen verwijder of disable ik het interne filter. In de plaats hiervoor kun je een low-leakage filter gebruiken.

Bij jouw drive zit aan de boven- en onderzijde een setje jumpers om het lekken te verminderen. Verwijderen van het filter is op officiële wijze niet mogelijk. Met die jumpers hoeft dat ook niet. Zie hiervoor de manual.[bijlage]
Zonder aarde draaien kan nooit een optie zijn!!!
(even testen ok, maar hou er rekening mee dat je dan wel een ENORME oplazer kunt krijgen van de installatie!)

Die 24Vac voor de spoel had ik even over het hoofd gezien, zoals Mel ook al was opgevallen :-)

Op deze manier lijkt het goed te gaan, bedankt! Hopelijk heb ik tussen kerst en oud en nieuw even tijd om de boel aan te sluiten. Hoe zit het met de installatieautomaat? Die mag waarschijnlijk niet 16a zijn als de automaat in de groepenkast ook 16a is?

mel

Golden Member

mag wel, maar heeft weinig nut.
16 A achter 16 A zetten..Waarom laat je m niet gewoon weg?1 Automaat op een eindgroep is zat.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

De brug werkt inmiddels i.c.m. de frequentieregelaar. Ik wacht nog op een paar spullen om de bedrading definitief aan te kunnen sluiten. Nogmaals bedankt allemaal voor de adviezen en tips!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Mijn "steunpunt": "EK in het midden" zit inderdaad VER in 1975 (dec) (51EK03, RIP). Maar ik dacht dat ze er in die tijd 1 eerste-letter-per-jaar doorheen draaiden, kennelijk iets meer.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/