vaillant F62 fout

Op 17 november 2020 13:32:40 schreef Roland11:
[...]Verassend! Mijn Atlas ESR meter vindt de 22 jaar oude 100 uF elco's zelfs nog iets beter dan de nieuwe ;-)
En de 1000 uF valt ook nog binnen de 15% afwijking.

Oud:
1 x 1000 uF/50V : 887 uF, 0,04 Ohm
4 x 100 uF/50V : 93-95 uF, ESR 0,20-0,22 Ohm

Nieuw:
1 x 1000 uF/50V : 955 uF, 0,06 Ohm
4 x 100 uF/50V : alle vier hebben 87 uF, 0,22 Ohm

dat de oude elco's beter meten is niks nieuws, die waren nog warm en in een 100hz voeding lijden die ook niet zoveel. nieuwe elco's meten van de plank vaker slechter als oude die niet achteruit zijn gegaan, maar wel tot net ervoor nog onder spanning stonden. evengoed, om 4 elco's te vervangen is het waard tov een nieuwe print welke wrs net zo oud is als de huidige maar met evenveel magazijnjaren..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 15 november 2020 13:10:49 schreef Roland11:
Ik heb een ketel van Nefit, HRC 23VT.
De laatste tijd af en toe een storing.

Hmm, recappen kon vast geen kwaad na 22 jaar maar het was niet de oorzaak van de storing 6A... Want vandaag weer in storing... (weer 6A)
Zo lang hij het na drukken van de resetknop nog blijft doen, ga ik nog maar even door.
Ik ben altijd een beetje bang voor monteurs die storingen moeten oplossen die maar 'af en toe' optreden. Voor je het weet wordt er van alles vervangen wat niet hoedt. Ben dan volgens mij beter af als hij echt blijft hangen in die "6A" en dat ik dan pas een monteur ga bellen ;-)

[Bericht gewijzigd door Roland11 op 19 november 2020 20:36:14 (37%)]

bij een vorig werkgever hingen een hele berg van die keteltjes, de code 6a. heb ik vaak zat gezien als ik een cv ruimte inliep. de meeste stonden in cascade, dus dat kon vlot al maanden zo zijn.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

6A is een K** storing, maar ik ben er gisteren achter gekomen wat (bij mij) de oorzaak is/was. de wisselklep zat helemaal vast. vervangen; probleem opgelost.
was achteraf ook wel logisch, warm water vraag (na douchen of zo) en daarna wilde de CV niet meer starten: 6A.
Kijk daar ook even naar.

RTFM, dan pas vragen...

Op 20 november 2020 10:10:28 schreef wielklem:
6A is een K** storing
<knip>
Kijk daar ook even naar.

Ja, maar na drukken op de reset knop werkt alles gewoon weer een week of wat bij mij. En dan is het erg lastig om te vinden wat de oorzaak is. Dus ik wacht nog op een permanente 6A storing ;-)

Een paar weken geleden begon de Valiant HR Solide, vaak in de ochtend, met storing F62, soms gevolgd door F27.
Resetten hielp elke keer, voor de zekerheid alvast de twee kleine Elco's (470 uF 35V) besteld.
Gisteravond bij thuiskomst 14º en F27, resetten hielp niet meer.
Printplaat uit de ketel gehaald en de twee Elco's vervangen. Printplaat terugzetten en in spanning afwachten...
De ketels startte prima op en het is intussen weer lekker warm in huis :)

Dank voor dit artikel, scheelt een dure reparatie!

Dat scheelt inderdaad een dure reparatie. Een cv monteur zal geen elco's op de print vervangen, maar de hele branderautomaat. Dan ben je inclusief voorrijkosten en arbeidsloon €250-€300 verder, als ik het zo inschat.

Dit elco probleem zal vooral bij oudere ketels voorkomen. Mijn AWB ketel had het na zo'n 20 jaar en ik heb dat toen ook opgelost met een paar nieuwe elco's. Denk dat veel mensen voor nog meer geld voor een nieuwe ketel zullen kiezen in plaats van nog €250 in een oude ketel te investeren.