MG zendertje

RAAF12

Golden Member

Ik heb er geen probleem mee dat jij het laatste woord wil hebben, I rest my case en ik vind piraten een gevaar voor samenleving. Basta.

https://debat.nl/training/debatteren/

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zondag 8 december 2019 13:56:45 (12%)

maartenbakker

Golden Member

Op 8 december 2019 13:56:12 schreef RAAF12:
Ik heb er geen probleem mee dat jij het laatste woord wil hebben, I rest my case en ik vind piraten een gevaar voor samenleving. Basta.

https://debat.nl/training/debatteren/

Je zet het door in een ander topic dus het zit je duidelijk hoog. Ik denk dat je niet precies doorhebt waar ik een probleem mee heb, dus ga ik dan ook maar door. Ik denk dat dat jou ook geruster stelt over mijn standpunt dat minder extreem is dan jij denkt.

Je begon zelf over drogredenen, en dat was geef ik eerlijk toe een reden dat ik wakker schrok en naar jouw betoog ging kijken, los van dat ik de inhoud niet zo slecht vind als het zou lijken. Ik ben het met je eens dat piraterij problemen kan geven (niet: per definitie geeft, dus misschien zijn we het daar dan oneens). Ik ben het alleen niet eens met de manier waarop de wetgever dat oplost. Dat beperkt zich niet tot piraterij maar geldt het hele stelsel van etherverdeling tot en met 5G in de buurt van meteorologische frequentiebanden aan toe.

Als ik zo snel even in de lijst kijk, dan zie ik een "ad passionem". Je schetst een emotionele ongewenste scene. Dat kan als stijlfiguur handig zijn, vandaar dat ik al schrijf dat ik hem geaccepteerd zou hebben als je niet over drogredenen begon. De stroman die ik zelf schijnbaar gebruikt heb, zie ik niet direct, dus als je die voor me wilt aanwijzen?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik vind HF heel interessant maar weet er in feite te weinig van om technische uitspraken te doen.
Ik wou gewoon even een anekdote delen. (Ga niet in detail treden).
Ik ben, zover ik weet, al m'n hele leven gefascineerd door alles wat met techniek te maken heeft. Een kleine dertig jaar geleden had ik een zendertje in handen gekregen. Met wat geluk deze terug werkend gekregen en zonder enige kennis daar een antenne aan geknutseld.
Succes!! Er komen allerlei gesprekken in het Engels door... Ik begin te antwoorden.
Later die dag te horen gekregen dat een vliegtuig de landing afgebroken had omdat er een of andere idioot op de frequentie tegenstrijdige info doorgaf.

Of ik hiervoor verantwoordelijk was weet ik tot op heden nog niet, maar ik heb nooit nog een zender aangeraakt.

Mvg

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Ik ben niet zo goed op de hoogte van de indeling van de frequentiebanden. Maar kan een MG zendertje kwaad voor hulpdiensten en luchtvaart? Het lijkt me dat die juist niet op de middengolf zitten.

Evarist

Golden Member

Op 8 december 2019 01:35:32 schreef fatbeard:
Ik meen dat er reeds meerdere mensen gewag hebben gemaakt van een lage duty-cycle, ik heb 10% voorbij zien komen...
DAT KLOPT NIET, die BD's worden gewoon met 50% aangestuurd: alle deleruitgangen van een 4060 hebben een DC van 50%...

Ik stel mij dezelfde vraag. De uitgang van de zender (op de FET) moet een blokgolf zijn met 50% duty cycle.
Hoe komen jullie op die 10%?

Om van die blokgolf een mooie sinus te maken heb je een doos vol spoele, en C's nodig. Een 7-traps lowpassfilter. (dat was in mijn CB tijd ook het enige dat mij hielp om de TV's in de buurt niet te storen.)

[Bericht gewijzigd door Evarist op zondag 8 december 2019 14:51:11 (18%)

Nihil est verum, quod non probatur primo.
Anoniem

Op 8 december 2019 14:38:47 schreef KlaasZ:
Ik ben niet zo goed op de hoogte van de indeling van de frequentiebanden. Maar kan een MG zendertje kwaad voor hulpdiensten en luchtvaart? Het lijkt me dat die juist niet op de middengolf zitten.

Dat kan ik ook zo niet zeggen net zomin alsjij of Rob007. Reden te meer om niet zonder grondige kennis zomaar om het even wat in de lucht te gooien.
Wat wel een feit is, dat radiofrequenties schaars zijn en dat elke frequentie aan iemand is toegewezen, meestal tegen betaling.
Ik kom toch ook mijn auto niet op jouw oprit parkeren, gewoon omdat ik dat geinig vind?

Het is al wat jaren geleden, maar 500kHz was het internationaal maritiem oproep en noodkanaal voor telegrafie.
Een of andere kluns had in een legerdump wat kristallen gevonden onder meer op de mooie ronde frequentie van...500kHz en daarmee een zendertje gemaakt om zijn morse in te oefenen. Leuk hé?

Hubie

Special Member

Op 8 december 2019 14:38:47 schreef KlaasZ:
Ik ben niet zo goed op de hoogte van de indeling van de frequentiebanden. Maar kan een MG zendertje kwaad voor hulpdiensten en luchtvaart? Het lijkt me dat die juist niet op de middengolf zitten.

De derde harmonische van een (ongefilterde) MG zender valt midden in de KAN midden in een stukje HF luchtvaartband vallen.

Zie freq.tabel rechts bovenin de kaart en deel maar door 3.(2 en 4 ook ,hangt van het bandje af)

http://www.ea1uro.com/MapasconFrecuenciasAereas.jpg

maartenbakker

Golden Member

Op 8 december 2019 15:15:49 schreef grotedikken:
[...]

Het is al wat jaren geleden, maar 500kHz was het internationaal maritiem oproep en noodkanaal voor telegrafie.
Een of andere kluns had in een legerdump wat kristallen gevonden onder meer op de mooie ronde frequentie van...500kHz en daarmee een zendertje gemaakt om zijn morse in te oefenen. Leuk hé?

En daar zeg ik dan weer van dat zo iemand een stevige douw moet krijgen. Een kleine douw omdat hij illegaal zendt, een stevige omdat hij geen idee had wat hij veroorzaakte.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
rob007

Yarr, Matey!

Wat mij opvalt dat er word wel getennist over mag niet stoorzooi enz…
MAAR niemand komt nou met, jo Rob als je dan toch zo nodig moet, doe dan dit filter er achter zetten!?
En voor straf, EN om GD te pesten zet ik er nu ook geen filter achter, allemaal jullie schuld!
Hebben jullie nou je zin!? ;-)
Andere vraag! Kan iemand mij vertellen hoeveel uH de spoelen zijn van 80 Windingen?
http://english.pi4vli.nl/articles.php?article_id=24
Ik kom rond de 10uH kan dat? ( ik wil ringen gebruiken deze keer )
Misschien is deze beter die voor 160 uiteraard:
http://www.golddredgervideo.com/kc0wox/wa2ebyamp/filterschematic.gif
is denk nuttiger om over te praten ook.

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Op 8 december 2019 17:01:47 schreef rob007:
MAAR niemand komt nou met, jo Rob als je dan toch zo nodig moet, doe dan dit filter er achter zetten!?

Met filter is het nog steeds illegaal. Misschien wil niemand medeplichtig zijn. Het is tegen de wet en volledig onnodig.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Om van die blokgolf een mooie sinus te maken heb je een doos vol spoele, en C's nodig. Een 7-traps lowpassfilter. (dat was in mijn CB tijd ook het enige dat mij hielp om de TV's in de buurt niet te storen.)

Dat was het geknoei van je jaren 80 natuurlijk. 27 MHz geeft verdubbeld 54 MHz oftewel exact vhf band 1. Maar dat was toen ook niet erg als je sterker was dan de buurman. Anders kwam die je wel meppen als je zijn voetbalwedstrijd had verknoeit.

En 4 x 27 Mhz komt neer op 108. Net het end van de FM omroep Band. Zat daar ook niet iets officieels? Semafoon ofzo. Ik herinner me tenminste een of andere jubeltoon als ik mijn ontvanger helemaal naar het einde van de schaal draaide.

En 5 x 27 MHz maakt 135. Is dat al voorbij de luchtvaartband?

Kortom met een beetje rottig bakkie met kachel kon je al heel snel een hoop mensen storen.

En voor straf, EN om GD te pesten zet ik er nu ook geen filter achter, allemaal jullie schuld!
Hebben jullie nou je zin!?

Wat stom is dit zeg. Ik denk niet dat er een CO-er gestraft wordt of zich gestraft gaat voelen. Alle CO-ers denken nu wel bij elke volgende posting van rob007 dat, Oh ja dat is die halfgare piraat weer die willens en wetens zo-nodig een blokgolf moest uitzenden. En daarmee misschien wel iemand hele grote problemen heeft bezorgd.

Anoniem

Op 8 december 2019 14:43:30 schreef Evarist:
[...]
Ik stel mij dezelfde vraag. De uitgang van de zender (op de FET) moet een blokgolf zijn met 50% duty cycle.
Hoe komen jullie op die 10%?

Om van die blokgolf een mooie sinus te maken heb je een doos vol spoele, en C's nodig. Een 7-traps lowpassfilter. (dat was in mijn CB tijd ook het enige dat mij hielp om de TV's in de buurt niet te storen.)

Toe maar , liefst een 7 trapsfilter. Zoiets bouw je niet voor een 0.5W CB zendertje of zelfs een 4W.
Jij zal wel ongetwijfeld het netste zendsignaal van de hele buurt gehad hebben.
Ik zeg buurt, want CBers waren net ratten. Als je er één zag zat er meestal een heel nest. ;-)

Je zult op deze manier vast heel wat overlast op centrale antennesystemen voor tv voorkomen hebben.
Maar helaas werd CB , en dan vooral de agressieve modulaties zoals AM en SSb zeer vaak in dichtbevolkte appartementdwijken opgepikt als rechtstreekse instraling in stereoinstallaties, klokradio's en tv middenfrequenten.
gevolgd door flankdetectie door oversturing. Dat werd door de 27MHz veroorzaakt en daar hielp geen filter in de zendereindtrap tegen uiteraard.

Ex fietser, vanaf 108-117.975MHz MHz zit de localiser van het Instrument landingssysteem voor vliegtuigen en nog wat verwante navigatiesystemen zoals de VOR en TVOR (terminal omnidirectional radio range system) . Om die te verstoren met een harmonische is wat vergezocht maar het is meermaals voorgekomen dat sterke fm zenders in de buurt op de 87-108MHz band daar problemen veroorzaken.
Vaak door een zijband of een niet-harmonische spurious.

Op 8 december 2019 17:31:44 schreef Ex-fietser: Oh ja dat is die halfgare piraat weer die willens en wetens zo-nodig een blokgolf moest uitzenden. En daarmee misschien wel iemand hele grote problemen heeft bezorgd.

Ex-fietser, je mist de smiley in de quote van 007, en die smiley achter de tekst "Hebben jullie nou je zin!?" is nou juist het belangrijkste leesteken in die bewuste post van 007!

Anoniem

Tuurlijk is dat maar een grapje, Rob heeft iets sympathiek kinderlijks over zich.

Pas op hoor papa, als ik mn zin niet krijg doe ik in mijn broek :-) ;-)

Ex-fietser, je mist de smiley in de quote van 007, en die smiley achter de tekst "Hebben jullie nou je zin!?

In inderdaad smily niet gezien. sorry. En gelukkig maar. Ik zag echt al een 1 Mhz blokgolf de lucht in gaan.

rob007

Yarr, Matey!

Och mensen maak je niet zo groot en dik, Druk, Druk bedoel ik.
In mijn omgeving weet iedereen waar ik mee bezig ben en als ze storing hebben kommen ze ten alle tijden naar mij toe.
Heb ik een keertje gehad en dat was met mijn Kenwood 480 SAT internet en TV weg.
( JAaaa Ex-fietser natuurlijk een Grapje ;-) )
Wees allemaal nog even gerust ik ben nu nog mat andere piraterij bezig dus nog ff geen tijd.
MAAR als ik wel zo ver ben? Geen van die filters stellen jullie gerust?(heb de spulletjes er wel voor liggen!)

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Op 8 december 2019 14:43:30 schreef Evarist:
Ik stel mij dezelfde vraag. De uitgang van de zender (op de FET) moet een blokgolf zijn met 50% duty cycle.
Hoe komen jullie op die 10%?

Het moet niet.
Het mag een blokgolf van 50% zijn. Bij een andere dutycycle hoort uiteraard een ander zendvermogen en een ander frequentiespectrum. Die 10% komt waarschijnlijk omdat iemand dacht dat de 4060 een tiendeler is, maar dat is de 4017.

Op 8 december 2019 18:51:20 schreef Ex-fietser:
Ik zag echt al een 1 Mhz blokgolf de lucht in gaan.

Dat zal wel loslopen. Ik zie twee afgestemde kringen, dus de meeste rommel ben je kwijt.

maartenbakker

Golden Member

Op 8 december 2019 17:31:44 schreef Ex-fietser:
[...]

En 4 x 27 Mhz komt neer op 108. Net het end van de FM omroep Band. Zat daar ook niet iets officieels? Semafoon ofzo. Ik herinner me tenminste een of andere jubeltoon als ik mijn ontvanger helemaal naar het einde van de schaal draaide.

Daar zat ook ooit een stukje mobilofonie van de politie.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Die zat aan het andere eind van de FM omroep band. Onder de 88 MHz. Bekende riedel.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 8 december 2019 19:08:56 schreef ohm pi:
[...]Het moet niet.
Het mag een blokgolf van 50% zijn. Bij een andere dutycycle hoort uiteraard een ander zendvermogen en een ander frequentiespectrum. Die 10% komt waarschijnlijk omdat iemand dacht dat de 4060 een tiendeler is, maar dat is de 4017.[...]Dat zal wel loslopen. Ik zie twee afgestemde kringen, dus de meeste rommel ben je kwijt.

Je hebt helemaal gelijk, dat is precies de gedachtegang die ik had.
Dat maakt het ding aanzienlijk minder efficient maar wel ietsje schoner.

En zoals Ohm Pi zegt zal het wel loslopen. Misschien zal het niet aan de -40 of -45dB eis voldoen, maar goed genoeg om met die paar watt geen hinder te veroorzaken.

Maar daar zit wel een belangrijke voorwaarde aan: je moet even creatief zijn met de antennekoppeling. Ik heb echt geen verstand van impedantieberekeningen in eindtrappen en antennes, maar ik heb een sterk voorgevoel dat de impedantie van de antenneaansluiting torenhoog is. Als je er nu direct een 50 ohm dummyload (of antenne, als je 'm aanpast voor de 160m amateurband) aan gaat hangen zal de kwaliteit in elkaar donderen en krijg je er dus wel een bijna-blokgolf uit.

-------

Op 87.1MHz zat vroeger het amsterdamse politie-hoofdbureau. Heb ik vroeger veel naar geluisterd. Nog iets verder naar onderen zaten de semafoons.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
maartenbakker

Golden Member

Op 8 december 2019 21:24:42 schreef flipflop:
Die zat aan het andere eind van de FM omroep band. Onder de 88 MHz. Bekende riedel.

Misschien ben ik daarmee in de war, ik ga nu twijfelen. Bij nader inzien vermoed ik dat ik die altijd aan de lage kant van de omroepband heb gehoord.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hubie

Special Member

Zat onder in de FM band,net onder de 88MHz.
= Toonslot riedel

http://www.pa3hjh.nl/sites/default/files/audio/semafoonriedel.mp3

Edit\Hoe slechter de ontvanger,hoe beter de riedel te horen was. ;-)
Afstembereik te groot en filters te breed.

RAAF12

Golden Member

Yep dat was um! Semafoon

bron www
c/p
De eerste semafoons waren zo groot als een zware draagbare radio, woog een paar kilo, hadden 3 lampjes, en konden daarmee 6 code's ontvangen. Daarna kwam een model dat wel een stuk kleiner was, maar nog beslist niet in je binnenzak paste, en ook met drie lampjes 6 code's ontving. De daarop volgende pieper kwam rond 1978 op de markt, was zo groot als een huidig mobieltje (koelkast model...) en ontving op een digitaal display 8 code's. Dit duurde dan tot ongeveer rond 1988, toen kwamen er digitale semafoons (semadigit genaamd) waarmee een compleet telefoonnummer verzonden kon worden. En iets later kwamen daarnaast de latere buzzers, vlak voor het GSM tijdperk.
Ik zelf heb nog met zo'n toestelletje met 8 code's gelopen, en vond mijzelf toen heel belangrijk.... Een abonnement kostte overigens 90 gulden per maand. Wat veranderd de tijd toch!
En inderdaad was het signaal wat de semafoon aanstuurde hoorbaar op sommige radio's, in de buurt van de 87,5 MHz.

Hubie

Special Member

Tis natuurlijk offtopic(het gaat tenslotte over de MG)maar ik vond zowaar een scannermuseum tijdens het zoeken.

http://www.scannermuseum.nl/scannermuseum--verbindingen-bij-de-amsterd…

Anoniem

De tijd dat semafoons op 87.5MHz zaten is wel héél erg lang geleden.

Al minstens 30 jaar geleden is die afgeschaft en vervangen door 2 Nationale netten , in Nederland op 159.990 MHz en 159.987 MHZ en het Beneluxnet op 164.350 MHz

En het ERMES net op 169.750 MHz, maar dan voor tekstberichtjes.
En in Belgie had je nog 161.250MHz dacht ik.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op maandag 9 december 2019 00:56:59 (22%)