Printplaat mig lasaparaat

Goedenavond, ik hoop dat iemand mij wat info kan geven met betrekking tot mijn probleem ik heb een lasaparaat hij last perfect helemaal geen problemen mee, alleen als je effe een paar minuutjes bezig bent word er onderdeel erg heet, zo heet zelfs dat het plastic om mijn zekering heen smelt. de zekering zelf slaat nooit door. ik heb niet heel veel verstand van electronica maar beetje solderen en dergelijke kan ik wel.

Gaat om het witte blokje een condensator denk ik? zou de oplossing kunnen zijn vervangen? Of grotere in solderen? Kan ook niet meer lezen wat erop stond dus weet eigenlijk niet hoe groot die was maar vind het apart ondat het apparaat perfect werkt verder totaal geen problemen mee

Ohja en de printplaat zit een draaiknop op die word gebruikt voor het instellen van de snelheid van het lasdraad

vergeten

Golden Member

Dat witte blokje is een weerstand, de waarde is niet meer te zien door het heet worden.
De weerstand waardes staan bij overige onderdelen op de print gedrukt.
Deze weerstand is 3,9Ω vermogen ±5 watt schat ik.

Maar belangrijker, waarom wordt hij heet, omdat er teveel stroom door loopt door een defect/probleem elders achter/na die weerstand!
Dat moet dus onderzocht worden.
Een schema van de print zou daarbij heel handig zijn, maar zal wel moeilijk worden.
Alvast wat reverse-engineering gedaan. :)

  • Je ziet dat dat zwarte stuk plastic in de weg zit kan je die even weghalen en nogmaals een foto maken?
  • Kan je aangeven wat er op de onderdelen van de vraagtekens staat?
  • En waar de draden van de connector met de letters A t/m D heen gaan?

Hieronder: Update met aangevulde info.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel eens anders begrepen.

Het is inderdaad een weerstand. Als die print de motor stuurt dan verwacht ik dat de motor wat te zwaar loopt. Je kan eerst eens proberen een paar druppels olie in de lagers en het loopwerk te doen.

Een weerstand voor dit vermogen ik gok een 5W weerstand hoort niet zo dicht op de print dat moet er liefst een centimeter of meer boven zweven zodat er genoeg lucht rondom de weerstand kan.

Als eerste bedankt dat jullie de moeite nemen om mij hiermee te helpen ik heb nog wat fotos gemaakt en io zie trouwens ook dat de weerstand iets van de printplaat af kan gehaald worden de pootjes waren naar binnen gevouwen dus heb hem nu een beetje van de plaat af alvast. Heb nog wat fotos genomen ik kan nu effe niet zeggen waar de connector a tot d heen gaat ik ben nu niet bij het apparaat heb alleen de printplaat hier. Het zwarte blokje staat vermoedelijk op CB938 TL4006 en een ST logo

TonHek

Golden Member

Het motortje krijgt het ook voor de kiezen als de lasdraad meer wrijving heeft gekregen in de loop van de tijd. Of de aandrukrol op max staat.
Ik zou de liner (regelmatig) vervangen. Ook goed opletten hoe het van liner overgaat naar het handvat. In deze dingen is een teflon liner geschikt. Bij de lokale lasapparatenboer te koop.

Succes.

TonHek

The fastest way to succeed is to double your failure rate.

De aandrukrol stond wel een beetje strak ik heb die losser gezet maar de weerdtstand word nog steeds heet is nu ook helemaal verkoold en brokkeld wat uit. Misschien proberen de liner te vervangen ik wou er eigenlijk een ander pistool op dus misschien kijken om de hele boel te vernieuwen maar dat moet ik nog even uitzoeken

Heb je een euro-connector of gaat de kabel van de mig toorts direct de kast in?

Jacques van Montfort

IK zou ook meteen de weerstand vervangen en er een iets groter vermogen weerstand insteken. Want het ontwerp rond de weerstand is toch erg kritisch en zeker omdat de transistor wel heel blijft.

Zoals ik al eerder opmerkte zou ik de hele motor aandrijf lijn even na lopen en ook de motor zelf even controleren op lagers en eventueel wat olie.

CB938 TL4006 en een ST logo

Is dus een thyristor

TL4006_STMicroelectronics.pdf

.

IK zou ook meteen de weerstand vervangen en er een iets groter vermogen weerstand insteken.

Dan gaat die nog hetzelfde vermogen verstoken waardoor de zekeringhouder smelt.
Denk beter eerst kijken of hij binnen zijn specs werkt.
M.a.w Imax=1,13A en Umax=4,41V
Als hij daar buiten gaat uitzoeken waarom.
Werkt hij binnen zijn specs (wat ik niet verwacht) dan kun je wel een ander type weerstand ergens zetten waar die zijn warmte beter kwijt raakt
.
@vergeten
Prima reverse engineering, dat motiveert :)

Er is spanning zonder stroom maar geen stroom zonder spanning

Dan gaat die nog hetzelfde vermogen verstoken waardoor de zekeringhouder smelt.

Antwoord daarop is Ja en dan nee.

Ja:
Uiteraard gaat de weerstand hetzelfde vermogen verstoken. Maar door deze hoger van de printplaat te plaatsen word de weerstand wel minder warm omdat het bet gekoeld word. Evenzo met een fysiek grotere weerstand word de weerstand minder warm omdat er meer oppervlak is om de warmte te dissiperen.

En nee: De zekeringhouder zal niet meer smelten.

Op 8 december 2019 15:10:48 schreef Jacques1956:
Heb je een euro-connector of gaat de kabel van de mig toorts direct de kast in?

Nee gaat rechtstreeks de kast in

Ik ook. Ik heb bij vidaxl voor 40 euro een toorts compleet met kabel/slang gekocht. Deze heeft een teflon mantel ter bescherming van de lasdraad. Zie plaatje

Jacques van Montfort
TonHek

Golden Member

En niet te vergeten, de slip/wrijving van de haspel niet te strak.
Zo min mogelijk bochten in het "pakket" naar de toorts.

TonHek

The fastest way to succeed is to double your failure rate.

Nog nooit gezien dat de thermische zekering op het smoorspoel wordt geplaatst :?

vergeten

Golden Member

Dan is dit jouw eerste keer op dit punt, is niet vreemd. :)

Ik heb het wel vaker gezien op lastrafo's, puntlas apparaten en 230v starthulpen in een "wilde" grofstoffelijke omgeving zoals een werkplaats of garage.

Het is de beste manier om oververhitting (mishandeling) snel te meten en op tijd af te schakelen voordat er blijvende schade ontstaat.

[Bericht gewijzigd door vergeten op 11 december 2019 12:45:44 (20%)]

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel eens anders begrepen.