Raaco (of andere) kastjes tussenschotjes.

bprosman

Golden Member

Misschien ben ik de enige maar heb regelmatig met Raaco (of andere) kastjes dat die schotjes "omhoog kruipen" en dan het laadtje weer vast zit.
De kastjes van HBM zijn van een "zachte kunstof" maar lijken toch niet te lijmen (geprobeerd met modelbouwlijm).
Of zelf misschien wat dikkere schotjes maken ?
Iemand tips ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Soms lukt het beter met oplosmiddel, anders even met een oude soldeerbout "lassen".

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Op 8 december 2019 10:32:24 schreef bprosman:
Iemand tips ?

Drupje hotglue op de juiste plek? (boven in de sleuf waar het schotje in loopt zou ik denken).

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
buckfast_beekeeper

Golden Member

Ik gebruik dan secondenlijm.

Modelbouwlijm is geschikt voor polystyreen. Na een aantal jaren valt het dan toch weer uit elkaar.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
bprosman

Golden Member

Secondenlijm ga ik even proberen, normaal zitten dan mijn vingers muurvast aan het te lijmen deel en valt de rest uit elkaar :-(

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Drupje op de bodem en schotje er in. Kom je met je vingers toch niet in de buurt?

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Inderdaad secondelijm.

Raaco tussenschotjes moeten er ook op één manier ingeschoven worden, maar dat wist je wellicht wel.

Voordat er algemeen secondenlijm etc beschikbaar was deden wij dat met een beetje chloroform.?

Arco

Special Member

Ik gebruik ook secondenlijm. Of soms even links en rechts met een soldeerbout aantippen, ook goed vast en je ziet er weinig van.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Als ik me niet vergis zijn die bakjes van Polypropyleen. Valt dus niet te lijmen met standaard producten. Een tikje met de soldeerbout werkt prima.

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
Lucky Luke

Golden Member

Ik heb het probleem niet... Schotjes passen inderdaad maar op 1 manier. En ik gebruik ook raaco schotjes in vector kastjes...

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
bprosman

Golden Member

Een tikje met de soldeerbout werkt prima.

Dat werkte nog het beste, via de zijkant.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 8 december 2019 13:02:56 schreef 60204:
Als ik me niet vergis zijn die bakjes van Polypropyleen.

Ik heb polypropyleen bakjes, maar ook polycarbonaat. Hoewel polycarbonaat duurder schijnt te zijn vind ik de polyprop bakjes fijner.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
bprosman

Golden Member

Het is inderdaad Polypropyleen.

https://www.hbm-machines.com/producten/werkplaatsinrichting/hbm-opberg…

Secondenlijm doet er ook niets op, niet eens uitharden.

vind ik de polyprop bakjes fijner.

Ik ook, had vroeger "echte Raaco" bakjes die a. scheurden na wat jaren, en b. kreeg ik dr kippenvel van zoals die dingen piepten.

[Bericht gewijzigd door bprosman op zondag 8 december 2019 14:36:19 (29%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Heb zelf ook een wand met Raaco kastjes en klonen van b.v. de HEMA. Nooit last gehad van loskruipende schotjes, integendeel, sommige zitten zo strak in de sponning dat er gepast geweld moet worden geleverd om ze los te krijgen.

Arco

Special Member

Hier wel degelijk last van.
Vooral lastig bij kleine onderdeeltjes als schroefjes/moertjes/ringetjes. Die willen graag onder het schotje door kruipen, om eens bij de buurman te gaan kijken... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 8 december 2019 14:43:26 schreef KlaasZ:
Heb zelf ook een wand met Raaco kastjes en klonen van b.v. de HEMA. Nooit last gehad van loskruipende schotjes, integendeel, sommige zitten zo strak in de sponning dat er gepast geweld moet worden geleverd om ze los te krijgen.

TH weerstanden hebben de neiging met de draadjes de schotjes omhoog te duwen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
bprosman

Golden Member

Vaak doe ik kleine onderdeeltjes nog extra in (hele kleine) zip-zakjes. Iets meer werk om te pakken maar scheelt een hoop achteruit-bidden als je eens een sorteerdoos of bakje laat vallen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 8 december 2019 14:35:11 schreef bprosman:
Het is inderdaad Polypropyleen.

Secondenlijm doet er ook niets op, niet eens uitharden.

Enkele jaren terug heb ik op het werk eens testen gedaan met speciale lijm die geschikt was voor PP, peek,... Lukte wel maar na zes maanden kon je de tubes (zelfs ongeopend) weggooien. En €40,- voor 5 gram lijm vond ik ook wat te grof.

Op 8 december 2019 15:37:40 schreef bprosman:
Vaak doe ik kleine onderdeeltjes nog extra in (hele kleine) zip-zakjes. Iets meer werk om te pakken maar scheelt een hoop achteruit-bidden als je eens een sorteerdoos of bakje laat vallen.

Benl2C, volledig mee eens! Schitterende uitdrukking!

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
Arco

Special Member

Ik heb deze ooit gekocht voor kleine schroefjes. (zet ik in de laatjes)

Zijn 26x22x17mm van Action.
Was eigenlijk een pillendoosje met 21 vakjes. Zitten met 3 aan elkaar, dus even lossnijden. Maar voor 99ct niet slecht... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Wij gebruikten in 60's Benzol om bouwpakket-onderdelen aan elkaar te smelten. Ging geweldig, het stonk alleen. Werd gewoon aan kinderen verkocht.
Nu is Benzol een merknaam voor Benzeen, wat een "beetje" giftig is.
Kan je dus als private volwassene ook niet meer kopen verwacht ik.

Ik heb een stuk of acht van deze:
https://www.conrad.nl/p/mars-svratka-werkplaatsmagazijnkast-l-x-b-x-h-…

Bij het plaatsen van de de tussenschotjes gebruik ik gewoon een stukje Tesa plakband aan één kant van het schotje. Ook de M2 sluitringetjes blijven dan in hun compartiment. Wil je later toch weer de indeling van de laatjes veranderen dan kan dit zonder problemen.

Btw, de eerste van bovenstaande ladekastje kocht ik ongeveer vijf jaar geleden. Nog steeds perfect :-)

I love it when a plan comes together !
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 8 december 2019 17:34:39 schreef 60204:
[...]

Enkele jaren terug heb ik op het werk eens testen gedaan met speciale lijm die geschikt was voor PP, peek,... Lukte wel maar na zes maanden kon je de tubes (zelfs ongeopend) weggooien. En €40,- voor 5 gram lijm vond ik ook wat te grof.

[...]

Ik gebruik al vele jaren de gel variant om koninginnen te merken. Ligt altijd in de koelkast. Gebruik het gemakkelijk 2 seizoenen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 8 december 2019 18:57:08 schreef buckfast_beekeeper:
[...]

Ik gebruik al vele jaren de gel variant om koninginnen te merken. Ligt altijd in de koelkast. Gebruik het gemakkelijk 2 seizoenen.

Heel eerlijk, ik had eerst geen flauw idee waarover je het had. Koninginnen... Ok, bijen. |:(
Of topic, hoe merk je deze met lijm?

On topic, de lijm die ik getest heb was een twee componenten variant. Desondanks na zes maand volledig onbruikbaar.

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)