Raaco (of andere) kastjes tussenschotjes.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 8 december 2019 14:43:26 schreef KlaasZ:
Heb zelf ook een wand met Raaco kastjes en klonen van b.v. de HEMA. Nooit last gehad van loskruipende schotjes, integendeel, sommige zitten zo strak in de sponning dat er gepast geweld moet worden geleverd om ze los te krijgen.

TH weerstanden hebben de neiging met de draadjes de schotjes omhoog te duwen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
bprosman

Golden Member

Vaak doe ik kleine onderdeeltjes nog extra in (hele kleine) zip-zakjes. Iets meer werk om te pakken maar scheelt een hoop achteruit-bidden als je eens een sorteerdoos of bakje laat vallen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 8 december 2019 14:35:11 schreef bprosman:
Het is inderdaad Polypropyleen.

Secondenlijm doet er ook niets op, niet eens uitharden.

Enkele jaren terug heb ik op het werk eens testen gedaan met speciale lijm die geschikt was voor PP, peek,... Lukte wel maar na zes maanden kon je de tubes (zelfs ongeopend) weggooien. En €40,- voor 5 gram lijm vond ik ook wat te grof.

Op 8 december 2019 15:37:40 schreef bprosman:
Vaak doe ik kleine onderdeeltjes nog extra in (hele kleine) zip-zakjes. Iets meer werk om te pakken maar scheelt een hoop achteruit-bidden als je eens een sorteerdoos of bakje laat vallen.

Benl2C, volledig mee eens! Schitterende uitdrukking!

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
Arco

Special Member

Ik heb deze ooit gekocht voor kleine schroefjes. (zet ik in de laatjes)

Zijn 26x22x17mm van Action.
Was eigenlijk een pillendoosje met 21 vakjes. Zitten met 3 aan elkaar, dus even lossnijden. Maar voor 99ct niet slecht... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Wij gebruikten in 60's Benzol om bouwpakket-onderdelen aan elkaar te smelten. Ging geweldig, het stonk alleen. Werd gewoon aan kinderen verkocht.
Nu is Benzol een merknaam voor Benzeen, wat een "beetje" giftig is.
Kan je dus als private volwassene ook niet meer kopen verwacht ik.

Ik heb een stuk of acht van deze:
https://www.conrad.nl/p/mars-svratka-werkplaatsmagazijnkast-l-x-b-x-h-…

Bij het plaatsen van de de tussenschotjes gebruik ik gewoon een stukje Tesa plakband aan één kant van het schotje. Ook de M2 sluitringetjes blijven dan in hun compartiment. Wil je later toch weer de indeling van de laatjes veranderen dan kan dit zonder problemen.

Btw, de eerste van bovenstaande ladekastje kocht ik ongeveer vijf jaar geleden. Nog steeds perfect :-)

I love it when a plan comes together !
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 8 december 2019 17:34:39 schreef 60204:
[...]

Enkele jaren terug heb ik op het werk eens testen gedaan met speciale lijm die geschikt was voor PP, peek,... Lukte wel maar na zes maanden kon je de tubes (zelfs ongeopend) weggooien. En €40,- voor 5 gram lijm vond ik ook wat te grof.

[...]

Ik gebruik al vele jaren de gel variant om koninginnen te merken. Ligt altijd in de koelkast. Gebruik het gemakkelijk 2 seizoenen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 8 december 2019 18:57:08 schreef buckfast_beekeeper:
[...]

Ik gebruik al vele jaren de gel variant om koninginnen te merken. Ligt altijd in de koelkast. Gebruik het gemakkelijk 2 seizoenen.

Heel eerlijk, ik had eerst geen flauw idee waarover je het had. Koninginnen... Ok, bijen. |:(
Of topic, hoe merk je deze met lijm?

On topic, de lijm die ik getest heb was een twee componenten variant. Desondanks na zes maand volledig onbruikbaar.

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
bprosman

Golden Member

Vandaag 2 “DHZ Billy’s” gemaakt. Zijn 25 CM breed. Hopelijk niet te topzwaar ?. Ze staan op wieltjes en schuiven (straks) als een “Apothekerskast” in de kast links.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 8 december 2019 19:47:45 schreef 60204:
[...]

Heel eerlijk, ik had eerst geen flauw idee waarover je het had. Koninginnen... Ok, bijen. |:(
Of topic, hoe merk je deze met lijm?

On topic, de lijm die ik getest heb was een twee componenten variant. Desondanks na zes maand volledig onbruikbaar.

Off topic: Er zijn 5 kleuren, die elk voor een jaar staan wit (1 en 6), geel (2 en 7), rood (3 en 8), groen (4 en 9) en blauw (5 en 0). Zo weten we aan de kleur van het plaatje het geboortejaar. Op het plaatje staat een nummer. Identiteit van de koningin.

Het rooster heeft een maaswijdte van 4,1mm. De gekleurde plaatjes op de achtergrond.

Op het borststuk wordt het gekleurde plaatje geplakt met de secondelijm.

Resultaat. Sorry dat die iets minder scherp is.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

@bprosman. Ziet er heel netjes uit!
@buckfast_beekeeper, bedankt voor de uitleg, zeer interessant.

Mvg
Bart

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
Anoniem

Misschien ben ik de enige maar heb regelmatig met Raaco (of andere) kastjes dat die schotjes "omhoog kruipen" en dan het laadtje weer vast zit.

Die schotjes hang ik vast met een klein "mopje" montage siliconen zoals TEC7 of Soudal All Fix
Niet helemaal want dan krijg je ze noooooit meer los :S

Ik heb mijn kastjes nog eens goed bekeken. Om te beginnen heb ik er weinig tussenschotjes in zitten. De meeste laadjes zijn van polystyreen, dat is goed te lijmen met lijm die ook voor modelbouwkits wordt gebruikt.
In 1 kastje zitten laadjes van polypropyleen. Dat is goed te lijmen met https://www.pattex.nl/dhz/producten/secondelijmen/secondelijm-plastics…
De lijm is niet speciaal, het is gewone secondelijm. Het geheim zit in de bijgeleverde activator. Daarmee moet je het materiaal voorbehandelen waarna de lijm wel pakt.

Lucky Luke

Golden Member

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
trix

Golden Member

die ladekast van de HBM, heeft iemand daar ervaring mee ?
bprosman dus in ieder geval :)
is het iets ?

[Bericht gewijzigd door trix op woensdag 8 januari 2020 17:34:32 (24%)

eigenwijs = ook wijs
bprosman

Golden Member

Ja, heb inmiddels 10 van deze en 4 met grote laden.

Voordeel vind ik dat het zachte kunsstof is , die harde Raaco bakjes van vroeger braken bij mij wel eens en maakten een heeeel eng geluid met in- uitschuiven.

Omdat ik sowieso schotjes tekort kwam heb ik van 2mm FR4 (met dank aan Deurne) schotjes gezaagd (paar honderd) en die passen er strak in , kruipen ook niet omhoog. Er zit namelijk maar 1 schotje per laadje bij. Als ik er nog meer moet maken laat ik in China "printjes" maken op die maat.

De standaard schotjes "pik ik even aan", aan de zijkant aan met een hete soldeerpunt, dan komen die ook niet meer omhoog.

Enige nadeel vind ik dat in het midden er er een lipje zit aan de blauwe kunststof om te voorkomen dat het laadje er uitvalt als het open staat. Als je bakje erg vol zit (weerstanden bijvoorbeeld) blijven ze er wel eens achter hangen. Je moet ze eigenlijk niet hoger vullen dan bovenkant schotjes.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
trix

Golden Member

bedankt, net 4 stuks besteld, was mijn oude kastjes spuugzat :)
die etiketjes, zijn dat stickertjes ?

eigenwijs = ook wijs
bprosman

Golden Member

Ja die print ik op een Dymo labelwriter

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
trix

Golden Member

zitten mooie ronde hoekjes aan.

eigenwijs = ook wijs

Op 8 december 2019 18:53:10 schreef ritmeester:
Ik heb een stuk of acht van deze:
https://www.conrad.nl/p/mars-svratka-werkplaatsmagazijnkast-l-x-b-x-h-…

'k Had er zo ééntje, en heb er enige tijd geleden nog 5 extra besteld. Heel handig!

... maar nu we het toch over tussenschotjes hebben - bij één zo'n kast zitten er maar een (erg) beperkt aantal tussenschotjes. Hoe lossen jullie dat op? Kopen jullie ze gewoon bij? Of zijn er andere oplossingen?

'k Heb al geprobeerd er zelf te maken van oude DVD-doosjes, lukt prima maar ze zijn niet doorzichtig dus heb ik het bij het "prototype" gelaten.

Marlon

Uitlaseren van (gegoten) plexiglas of acrylplaat zou ook een optie zijn. Dat spul kun je in diverse diktes kopen.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
trix

Golden Member

de kasten van HBM binnen gekregen, en opgehangen. ziet er goed uit, lekker stevig. een aanrader, 2 dingen vielen mij op:
positief: de kast is aan de voorkant vlak, hierdoor blijft het schoner. raaco heeft voor op bakjes een klein handvat waar stof op gaat liggen, en omdat hier een opstaand randje zit is die stof moeilijk te verwijderen.
iets minder: je kan de bakjes opdelen in 2 of 3 vakjes. bij 2 vakjes zijn beide vakken gelijk. maar bij 3 vakjes totaal niet ????

eigenwijs = ook wijs
Thevel

Golden Member

Je hebt oudere laatjes waar inderdaad stof in het randje blijft liggen, ik heb nog een aantal van die laatjes liggen maar zijn die nog wel te koop?
De afgeronde laatjes hebben geen last van stof.

Op 8 december 2019 18:53:10 schreef ritmeester:
Ik heb een stuk of acht van deze:
https://www.conrad.nl/p/mars-svratka-werkplaatsmagazijnkast-l-x-b-x-h-…

Momenteel zijn deze in de aanbieding bij Conrad.

Op 8 januari 2020 22:52:37 schreef Marlon:

... maar nu we het toch over tussenschotjes hebben - bij één zo'n kast zitten er maar een (erg) beperkt aantal tussenschotjes. Hoe lossen jullie dat op? Kopen jullie ze gewoon bij? Of zijn er andere oplossingen?
Marlon

Wel aan de prijs maar ik koop ze gewoon.
https://www.conrad.nl/p/raaco-scheidingswand-voor-lademagazijn-l-x-b-x…

Ik zie hier Billy kasten voorbijkomen. Ik heb deze kasten (3x) de onderkant met plint afgezaagd. Drie onderzetkastjes (iets verhoogd) met daarop een keukenblad en daarop de Billies.
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/resized/billy%20kast.jpg

alles wat ik maak, kan beter.