B16 klapt op lasapparaat

Ik heb er redelijk vaak last van dat in schuur of garage, als ik een lasapparaat (electrisch en een CO2) aanzet, automaatje B16 uitklapt.
Nog enigzins te ondervangen door alles op de groep uit te zetten, en op laag vermogen op e starten.
De (grote) slijptol is een ander punt, die zit helemaal op het kantelpunt.
Kop of munt verhaal.
Nu zitten garage en schuur nog aan de keukengroep, wil in het voorjaar een aparte kabel leggen voor die 2.
Tot die tijd even een oplossing.

Kan ik een C20 in de plaats van de B16 zetten om mijn wandelingen naar de zekeringkast te voorkomen?

Dat kump er noe van....

Klapt je automaat er uit bij opstart of na een tijdje? Als het probleem zich enkel voordoet tijdens het aanzetten zou ik een C16 plaatsen. Vooral als het een NL installatie betreft opletten. Niet zomaar een C20 plaatsen, als je je hoofdzekering van de meterkast doet trippen mag je telkens de netbeheerder opbellen.

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
buckfast_beekeeper

Golden Member

B16 dan spreken we waarschijnlijk over NL. In B is C20 heel normaal. Of je een C20 kan plaatsen hangt van je kabel af en de aansluiting van je huis.

Als je zekering er uit gaat bij opstarten, dan kan een verlengkabel soelaas brengen. Klapt het er uit bij langdurig lassen, dan is het wat anders. Wat staat er op je lasapparaat? Wat geeft de fabrikant op als zekering?

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Het is inderdaad NL.
De hoofdschakelaar en aardlek zijn 40A, de hoofdzekering weet ik niet, zit in zwart kastje.
Ben wel alleen hier, dus staat er nooit veel aan.
Waar ik meestal sta te lassen en slijpen is zo ongeveer 15 meter 2,52 in huis, daarna 15 meter grondkabel naar de schuur.

edit; klapt eruit bij opstarten.

Dat kump er noe van....
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Neem een C16, dat kan zonder verdere aanpassingen etc.
Wil je een 20 Ampere automaat toepassen den moet je eerst weten of je aarding volstaat.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Zoals ik in m'n eerste post al vermelde, probeer het eerst eens met een C16A automaat. Een B karakteristiek vliegt er uit bij 3 a 5 maal In, een C bij 5 à 10. Dit zou in uw situatie normaal voldoende moeten zijn.

Mvg
Bart

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Ik ga voor de C16 op aanraden hier.
Thanks guys :)

(Ik ben electrieker, maar wat roestig. Zit de laatste jaren meer op automotive...)

Dat kump er noe van....

Zou moeten lukken.
Dat is nu eens grappig! Om een of andere reden ben ik een enorme kluns als ik iets elektrisch aan een auto moet verhelpen. |:(

Mvg

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Zat er al langer mee, tot het zelfs mijn job werd.
Touringcars, met een schemaboek standaard van 170 pagina's :+
Ben daar weg, nu richt ik mij veelal op motoren, met name BMW K-serie.
Doe ook reparatie en onderhoud.
Zolang het geen canbus heeft, kan ik er goed mee door :)

Dat kump er noe van....

Update;

De C16 houdt het op het CO2 apparaat.
Het electrisch lasapparaat blijft hen eruit knallen, dat gebeurde in het begin niet toen ik hier kwam wonen.
Kan het apparaat zijn.
Met veel moeite blijft de C16 erin op de grote slijptol.

Heb nu een C20 aangeschaft, morgen eens proberen.

Dat kump er noe van....

Een conventioneel electroden lasapparaat heeft ook een veel hogere inschakelstroom. Ik had er vroeger een (Smidweld) en draaide altijd de kern omhoog voor ik de stekker in het stopcontact stakt, ander vloog de stop (16A) er zeker uit.

Jacques van Montfort

een bekende truc is lange verlengkabel ertussen zetten. dat dempt de inschakelstroom van de trafo..

een oud toestel gemaakt voor 220V, wat op 240V moet inschakelen heeft overigens ook een flink hogere inschakelstroom. heb dat bij zware versterkers al vaker gezien, trafo op 240V gezet en sindsdien ging de T10 zekering er niet meer uit jaarlijks een keer of wat.

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 10 december 2019 20:20:53 (57%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 10 december 2019 19:06:06 schreef Arlina:
Update;

De C16 houdt het op het CO2 apparaat.
Het electrisch lasapparaat blijft hen eruit knallen, dat gebeurde in het begin niet toen ik hier kwam wonen.
Kan het apparaat zijn.
Met veel moeite blijft de C16 erin op de grote slijptol.

Heb nu een C20 aangeschaft, morgen eens proberen.

Daar voel ik me nu echt verveeld over. Ik was ervan overtuigd dat de C16 de oplossing zou bieden.
Als het probleem met je ene lasapparaat zich pas recent voordoet, kan het aan je toestel liggen. Of heb je meer verbruik op de rest van je groep dan vroeger?
Die slijptol moet ook al een serieus exemplaar zijn om er een C16 uit te knallen?
Anders eens de gegevens van je machines posten?
Mvg
Bart

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

de slijptol zal een 2kW model zijn uit de oude doos, die hebben nog geen inschakelbegrenzer. daar werkt de truc met verlenghaspel prima voor..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 10 december 2019 20:30:17 schreef testman:
de slijptol zal een 2kW model zijn uit de oude doos, die hebben nog geen inschakelbegrenzer. daar werkt de truc met verlenghaspel prima voor..

Is mogelijk, heb er zelf nooit problemen mee gehad. Ik heb al meerdere oude schijfmachines van 2kW gebruikt zelfs op C10A automaten. Kan natuurlijk aan de oude bedrading gelegen hebben ;).

Mvg
Bart

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
jerome

Golden Member

Had dat probleem ook met de oude zware electrode post waar een tig unit op gebouwd was. Nu blijft de trafo continue aan wordt secundair geschakeld met een 63A magneetschakelaar waarvan alle contacten parallel zijn gezet.

HVinduction

Honourable Member

Ik heb dit jaren geleden gehad bij zowel mijn PC met (oude) laserprinter als het lasapparaat, alleen ik had dit met schroefautomaten (ook B16-karakteristiek).
Ik had dit toen opgelost door smeltpatronen te gebruiken, ik had de schroefautomaten allemaal later vervangen door smeltpatronen omdat ik door een bedradingsfout ontdekte hoe gevaarlijk ze waren, het gevolg was bij het smeltpatroon alleen een lichtflits (stroombegrenzend) en bij de schroefautomaat een enorme steekvlam en een uitgejaagde hoofdzekering (bommetje van 25A), ik heb daarna nooit meer de hoofdzekering eruit gehad door de stroombegrenzende eigenschap van de smeltpatronen.

Je kan ook de inschakelvertraging uit een oude magnetron gebruiken, die kan veel hebben en is makkelijk aan te sluiten, alleen wel opletten dat je niet aan de hoogspanningszijde komt, dit is tevens de makkelijkste oplossing als je niet weet hoe je zelf een moet maken.

Als je een C16- of C20-automaat wilt gebruiken dan zul je de circuitweerstand moeten meten, je kan niet zomaar even de B16-automaat vervangen, dit kan zelfs levensgevaarlijk zijn.
Ook zal ik niet snel voor zoiets een verlengssnoer gebruiken, gezien het grote vermogen en eventueel door grapjassen niet-gebruikte adereindhulzen en te kleine draaddiameter voor lang gebruik (=hoge totale weerstand).
Als ik met mijn lasapparaat te lang aan het lassen ben op vol vermogen dan gaat er ook veel meer dan 16A doorheen want de groepszekering brandt namelijk dan door.

In mijn ogen zijn die lasapparaten ook gewoon niet geschikt voor een 16A-groep maar eerder voor 20A of 25A, natuurlijk wel met aanpassing van het netssnoer en de stekker, maar dat is niet zo lastig als je weet hoe de trekontlasting werkt, adereindhulzen, enz.

De beste oplossing is in mijn ogen om een C20- of C25-(aardlek)automaat of trage smeltzekering (cartridge-fuse of D-patroon) te gebruiken in combinatie met de juiste circuitweerstand, diameter van de bedrading en een 3 polige CEE form WCD en stekker voor het lasapparaat, dan kan je zo lang lassen als je wilt, alleen voldoet de hoofdzekering dan waarschijnlijk niet meer (selectiviteit en andere verbruikers die tijdens het lassen aan staan), evenals de circuitweerstand in geval van een aardfout of zelfs een aardsluiting.

Ook willen normale Schuko-stopcontacten (zeker oude) snel uitfikken bij een langdurige nominale belasting, daarom worden die in de industrie niet snel gebruikt.
Ook zie ik niet de reden waarom je hiervoor geen aardlekbeveiliging zou willen gebruiken, dan mag de circuitweerstand in geval van een aardsluiting namelijk hoger zijn, de minimale aanspreekstroom is immers kleiner en is er garantie dat de spanning snel genoeg wordt afgeschakeld zonder risico op veroudering van de aardpen (zonder aardlekbeveiling kleiner dan 1,5Ω en met aardlekbeveiling van 30mA kleiner dan 166Ω) oftewel met aardlekbeveiling van 30mA is er een groter bereik in geval van een aardfout waarbij tijdig de spanning wordt onderbroken.

Met alle respect maar ik heb bij enkele van je beweringen toch vragen.
Waarom zou een fatsoenlijk gedimensioneerde automaat gevaarlijk zijn?
Circuitweerstand meten in een huishoudelijke installatie? De bedrading wordt in functie van de belasting aangelegd en de beveiliging in functie van de bedrading. (BE vb, bedrading wcd's 2,5mm2 en C20A beveiliging).
Hoeveel jouw laspost trekt zegt op zich niks. Ik heb thuis een 1F invertertje met een maximum stroom van 160A.(duty cycle 60%). M'n schoonvader heeft een oud 3F exemplaar die tot 450A kan gaan. Is appels en peren vergelijken.

Mvg
Bart

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

inschakelstroom is vaak het punt, en dat is een typisch automaten probleem. in BE kijkt men niet nauw en zit er een C20 automaat op een wcd groep, die gaat er niet uit als je een flinke trafo inschakelt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Gewoon een pasco met een normale D patroon erin dan ben je van het probleem af Gerrit

Op 10 december 2019 19:19:02 schreef Jacques1956:
Een conventioneel electroden lasapparaat heeft ook een veel hogere inschakelstroom. Ik had er vroeger een (Smidweld) en draaide altijd de kern omhoog voor ik de stekker in het stopcontact stakt, ander vloog de stop (16A) er zeker uit.

Zo doe ik ook met mijn apparaat, het is iets van de laatste tijd.
Zit enerzijds een beetje te denken aan corrosie van contacten, schuur en droog staan niet helemaal in lijn. Keer openmaken.
Dan nog de inschakelstroom algemeen, zie hieronder;

Op 10 december 2019 20:18:56 schreef testman:
een oud toestel gemaakt voor 220V, wat op 240V moet inschakelen heeft overigens ook een flink hogere inschakelstroom. heb dat bij zware versterkers al vaker gezien, trafo op 240V gezet en sindsdien ging de T10 zekering er niet meer uit jaarlijks een keer of wat.

Daar zeg je wat...
Tevens ligt de wijk hier stijf van de zonnepanelen, zal eens meten wat hier voor spanning binnenkomt.
Ik heb geen panelen op het dak als enige in de straat.

Op 10 december 2019 20:30:17 schreef testman:
de slijptol zal een 2kW model zijn uit de oude doos, die hebben nog geen inschakelbegrenzer. daar werkt de truc met verlenghaspel prima voor..

Ik heb 2 grote Bosch, een oudere en een nieuwere.
Laat die oudere het net goed doen, en de nieuwere stampt de automaat er telkens direct uit.
Kan ik thuis niet gebruiken.

Op 10 december 2019 21:56:45 schreef HVinduction:
In mijn ogen zijn die lasapparaten ook gewoon niet geschikt voor een 16A-groep maar eerder voor 20A of 25A, natuurlijk wel met aanpassing van het netssnoer en de stekker, maar dat is niet zo lastig als je weet hoe de trekontlasting werkt, adereindhulzen, enz.

Mee eens, en vooral die trekontlasting goed afstellen.
Velen draaien die maximaal aan, dat alles samengeperst wordt.
Adereindhulzen doe je met kwaliteit-hulzen en goed krimpgereedschap, ander kan men beter gaan punniken :+

Op 10 december 2019 23:00:58 schreef cmk:
Gewoon een pasco met een normale D patroon erin dan ben je van het probleem af

Zou een goed idee zijn, ware het niet dat de verhuurder (bouwvereniging) dan rare vragen gaat stellen.
Een automaatje tussen de automaatjes valt minder op.

Dat kump er noe van....

ach, als je sluiting maakt met een D eindgroep patroon en je hebt C25 hoofdautomaat, gaat die er toch het eerst uit..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
bprosman

Golden Member

Sinds ik 2...3 jaar geleden een slimme meter heb gekregen heb ik ook automaten (3x25) als hoofdzekering waar ik zelf bij kan/mag maar het is er niet selectiever op geworden :-(

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 10 december 2019 22:53:09 schreef testman:
inschakelstroom is vaak het punt, en dat is een typisch automaten probleem. in BE kijkt men niet nauw en zit er een C20 automaat op een wcd groep, die gaat er niet uit als je een flinke trafo inschakelt.

Je kan het ook anders bekijken, in België krijg je een aansluiting met een beveiliging die tegen een stootje kan. Standaard 1F 40A, 1F 50A, 3F 25A of 3F 32A, die je zelf weer kan inschakelen. (Zelf heb ik 3F 40A). De meeste verbruikers, lees klanten, blijven ver onder het aangesloten vermogen. Dus zorgt dit niet voor overbelasting van het net.
De wcd kringen in BE worden standaard bedraad met 2,5mm2 en beveiligd met een C20A automaat. Hierdoor hebben we inderdaad wat meer tolerantie als het startstroom betreft. Op zich levert dit voor het net ook geen probleem op.
Het is de mogelijke grote piekbelasting op bepaalde tijdstippen die ons net mogelijks parten zullen spelen.
Mvg
Bart

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

BE draait de lange pieklasten in het net met de kernengerie, de kleine pieken en dalen komen uit inkoop energie, wind, zonne, kolen en gas energie, die kunnen geregeld worden, de kern energie niet zo makkelijk

het zelf resetten van de hoofdzekering is geen beter iets tov nog een smeltzekering hebben, een C25 automaat ligt er te snel uit, sluiting achter een B16 en je jast de C25 er ook uit, zeker onder enige last. iets wat je bij een D zekering niet hebt. automaten zijn gewoon niet selectief.

heb het al zat gezien, rij woningen keuren voor opleveren, overal dezelfde fout mbt aansluiten schakelaar in de keuken die sluiting trok, overal de B16 en C25 hoofdautomaat eruit. en dan liep er nog eens nada stroom op dat moment.

een ander nadeel is bij kleine bedrijven, gaat er daar 1 van de 3 C25 hoofdautomaten eruit, krijg je die ook niet meer 123 ingezet. eerst moet een hoop uitgezet worden, want de piekstroom laat de automaat meteen opnieuw trippen. met een zekering ook geen punt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer