Electriciteit en badkamers

Naar aanleiding van het topic " schakelaars naast het bad. Mag dat?" wilde ik even laten zien wat ik aantrof in het huis van 1993 dat ik in augustus gekocht heb.

Een metalen lampje op 1 meter afstand van de douchekop, gelukkig was het wel geaard. Het heeft er niet lang gezeten in elk geval.

Opgeruimd staat netjes.
Na een paar jaar (of maanden) was dat ding door de roest toch al zo lelijk geworden dat je 'm dan geruimd zou hebben.
Dit kan eigenlijk nooit lang goed gaan. De hele U-vormige buis loopt vol water of op het laagste punt moet een gaatje zitten.

Gezien de stijl van het lampje en dat het er kennelijk eerder zat dan de tegels, heeft dat er best lang gezeten.

ben weleens een metalen lampje met een open e27 fitting boven een bad tegengekomen, nota bene bij een zorginstelling.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

De lamp hangt verkeerd om.
Ik zou het in mijn badkamer niet zo willen hebben.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
mel

Golden Member

Niks mis met dat lampje, hoezo verkeerd om?
Dat is gewoon een lamp voor binnenshuis, niet vochtige ruimten..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
evelo

Golden Member

Als er een rubberen ring tussen de bol en metaal zit zou het misschien ip44 kunnen zijn?
Maar dan lijkt ze inderdaad wel op zijn kop te hangen.

Was de vorige eigenaar een architect of interieurdesigner? Dan kom je wel eens zo'n fratsen tegen.
Ik ben ook wel eens open fittingen tegengekomen op het randje van zone 1.

Dan zeggen ze dat je hen artistiek beperkt als je er opmerkingen over maakt :)

naast dat dit elektrisch gezien gevaarlijk is , is het op een andere manier ook nog link .
als je tijdens het douchen de bol er af stoot en die klettert kapot in de badkuip of douche vloer , sta je gelijk met je blote voeten in het glas, er van uit gegaan dat de bol van glas is, wat ze meestal zijn .wel handig trouwens , je kan mooi je handdoek er over heen hangen .

evelo

Golden Member

Er zit ook nog een opening naast de bevestiging.

De condens loopt op de kabels, in de buizen als je pech hebt.