Invloed van dubbelglas op VHF/UHF signaal.

op HR glas zit idd een laag heen gespoten die radio signalen tegenhoud. heb ik hier ook al jaren last van. diverse zenders ontvangen alleen in t raamkozijn nog goed, verder steeds uitval als je door de ontvangst loopt. dab+ heeft er echter minder last van.

hetzelfde met wifi, dat komt er echt slecht doorheen, ook als de zender zichtwerk van enkele meters is.

[Bericht gewijzigd door testman op maandag 9 december 2019 18:05:34 (17%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Twee draadjes aan je ruit solderen en je hebt zo een dikke vacuüm C.

er zit een gas ter isolatie in die ramen, van een glaszetter gehoord dat een zwart object direct achter het glas met volle zomerzon erop weleens een barst in het glas oplevert, puur het ongelijk opwarmen door de zwarte achtergrond.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

Op 9 december 2019 18:20:42 schreef testman:
er zit een gas ter isolatie in die ramen, van een glaszetter gehoord dat een zwart object direct achter het glas met volle zomerzon erop weleens een barst in het glas oplevert, puur het ongelijk opwarmen door de zwarte achtergrond.

De beste isolator met dubbel glas is natuurlijk gewoon vacuum. Maar dat werkt niet omdat dan de ruiten tegen elkaar worden gedrukt door de atm. druk. Meestal is het gewoon stilstaande lucht wat er tussen de ruiten van dubbelglas zit.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Anoniem

Ex fietser, ik weet niet welk soort etablissementen jij zoal frequenteert :-) maar ik heb nog nooit woonhuizen gezien met rode, roze, paarse of blauwe ruiten.
Lang geleden werden soms gekleurde ruitjes gebruikt,, maar die zie je haast nooit meer, behalve in historische museumpanden. Dus is er ook geen probleem. En glas in lood ramen zie je enkel in de kerk en bij Tiffany lampenkappen.
Idd wordt gekleurd glas gemaakt door metaalzouten (en geen metaal) toe te voegen Het zou een interessante proef zijn om eens diverse gekleurde flessen over de antenne van je portofoon te schuiven om te zien of ze idd radiogolven absorberen of weerkaatsen.
Maar ik denk van niet. Gecoat glas heeft echt een heel dun laagje metaal terwijl bij gekleurd glas het metaalzout in verspreid is over de glasmassa. Het zou me verwonderen dat die kleine microscopische partikeltjes energie zoude onttrekken aan golven met een golflengte van 70 cm. Bovendien zijn zouten of oxiden geen metalen. Als ze niet in ionvorm zijn opgelost zijn het geen geleiders.
Verder ken ik geen HR of zonnewerende glassoorten voor ramen waarvan
de werking berust op stoffen die in de massa van het glas aanwezig zijn. Het is niet onmogelijk, maar ik hou het in dit topic toch maar op gecoat HR++ glas.

RAAF12

Golden Member

/snip www

Bij HR++ glas wordt deze tussenruimte gevuld met edelgas en is het glas aan één zijde gecoat waardoor het extra isoleert. Hoe goed HR++ isoleert kunt u aflezen aan de U-waarde in de tabel hieronder. Hoe lager deze waarde, hoe beter de isolatie.

Soort glas Isolatiewaarde (U-waarde)
Standaard dubbel glas 2,7
HR 1,7 - 2,0
HR+ 1,3 - 1,6
HR++ 1,2
HR+++ 0,5 - 0,9

Ik heb oud dubbelglas en dat is te merken ook....

@GD er tussen, helemaal klem... reactie op @Mel

Anoniem

Raaf, die laatste alinea begrijp ik niet.

RAAF12

Golden Member

Toen ik op de verzendknop drukte stond mijn bericht onder dat van jou. No offence....
Ik zat laatst ook wat te stoeien met een zelfbouw antenne binnenshuis voor DVB-T maar dat was iets te kritisch allemaal. Toch maar naar buiten met dat ding als de glasvezel aansluiting van de KPN ooit storing krijgt.

Hubie

Special Member

Ik heb het even nagekeken aan de hand van het nummer wat in de spouwrand staat.Din en CE 1279-5 Solar 09 268x (nog bedankt voor de tip GJ)
Het is idd HR ++ glas met 1 laag coating aan de binnenzijde.

Er is een test om te zien of de ruit een coating heeft:
zet een kaars voor je raam. Je ziet dan 4 reflecties. Als een van de reflecties een kleurverschil heeft, dan zit er een coating op. :-)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 9 december 2019 18:04:49 schreef testman:
op HR glas zit idd een laag heen gespoten die radio signalen tegenhoud. heb ik hier ook al jaren last van. diverse zenders ontvangen alleen in t raamkozijn nog goed, verder steeds uitval als je door de ontvangst loopt. dab+ heeft er echter minder last van.

hetzelfde met wifi, dat komt er echt slecht doorheen, ook als de zender zichtwerk van enkele meters is.

Ik kreeg hier geen DAB+ geregeld binnen huis. Ik heb dan maar een buitenantenne geplaatst. Signaal kwaliteit ging van 65% naar 95%.

Grote nadeel van HR++. De ruiten dampen langs buiten aan bij lage temperaturen en grote vochtigheid. Zakt de temperatuur nog wat verder, dan vriezen ze langs buiten aan. Gaan we naar verwarmde ruiten om dit tegen te gaan?

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Hubie

Special Member

Op 9 december 2019 20:39:31 schreef flipflop:
Er is een test om te zien of de ruit een coating heeft:
zet een kaars voor je raam. Je ziet dan 4 reflecties. Als een van de reflecties een kleurverschil heeft, dan zit er een coating op. :-)

Klopt,geprobeerd met een aansteker,je ziet dan de kleuren geel,paars,geel,geel waarbij paars (uiteraard) de coating is.

Hubie

Special Member

;-) _o_

Edit:Zat net ff te kijken naar een plaatje van triple glas,dat heeft 2 x een coating.Dan blijft er helemaal niets meer van het signaal over denk ik zo.

RAAF12

Golden Member

Op 9 december 2019 23:19:25 schreef Hubie:
;-) _o_

Edit:Zat net ff te kijken naar een plaatje van triple glas,dat heeft 2 x een coating.Dan blijft er helemaal niets meer van het signaal over denk ik zo.

Ik heb geen idee ook. Zou te testen zijn met een paar kapotte stukken dubbelglas. https://www.dubbelglas-weetjes.nl/hr-glas/driedubbel-glas/

Het blijft behelpen als er geen antenne buiten kan/mag worden geplaatst.

Hubie

Special Member

Ik heb 1 buiten antenne,een HF vertical die staat op de dakkapel op zo'n parasol voet waar 4 tegels in liggen.
De rest van de antennes staan allemaal op zolder met steenwolisolatie ,godzijdank zonder aluminiumfolie.
Dat werkt prima,alleen voor de HF 80 meter zendantenne ben ik daar een tijd mee bezig geweest voordat alles perfect werkte.(heul veul draad wegspannen)

Op de site van pa0fri onder antenne potpourri\zolderantenne staat er nog een foto van.
In een modern huis kan je een zolderantenne ook wel vergeten met de isolatie die ze tegenwoordig toepassen.Isolatiedekens verpakt in alufolie.

De http://pa2old.nl/popovic-antenna-1/ staat ook op de zolder (2 stukjes dik draad+ kroonsteentje + stuk coax) en werkt perfect,beter dan die stok achter dubbel glas. ;-)

Het wachten is op een "on glass" antenne voor dubbel glas met coating.
Dus:TH Delft,aan het werk. ;-)
Ik vraag mij af of dat technisch mogelijk is,de coating gebruiken als 1 plaat van een condensator en de andere plaat(je )dan aan de buitenkant naar de antenne.

Anoniem

Helaas is het glaswerk niet de enige factor die ontvangst binnenshuis tegenwoordig bemoeilijkt.

Wapeningsijzer in beton. Chapenetten in vloeren. Ondervloer voor parket of laminaat met dampremmende laag met metaalfolie. . En dan het dampscherm bij dak en muurisolatie. Vaak heeft die eveneens een reflecterende metaallaag
Behalve als damprem dient die ook als warmtereflecterende laag en is ondoordringbaar voor radio.

sommige voorruiten van vrachtwagens verhinderen ook GPS signalen (staat ook in handleidingen) .
ik verplaatste mijn gps naar de zijruiten en had weer goede ontvangst

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

En dan zijn er de mensen die bang zijn voor radiostraling uit gsm's. Die behangen hun huis met alufolie en dragen alu hoedjes.

Die zijn erg blij met deze ontwikkelingen denk ik zo. Ze lopen alleen wel te klagen dat hun telefoon het in huis niet goed doet.

RAAF12

Golden Member

Zou het dak dan opwarmen bij een fors zendvermogen, zo ja zullen de mensen bij sneeuwval al snel denken aan een wietplantage....

Hubie

Special Member

LOL,staat elk jaar weer in de krant bij sneeuwval.
Uit de heli zien ze op 10 km afstand waar de 'botanische tuintjes'op zolder staan.

RAAF12

Golden Member

Het zal ook van de soort dakdekking en isolatie op de zolder afhangen, bij 1kW op 2GHz zal het toch wel wat sneeuw verdwenen zijn...

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op woensdag 11 december 2019 01:46:19 (44%)

Hubie

Special Member

Bij die frequentie en dat vermogen wel (magnetron)
Als je daar een uurtje naast gaat staan ben je ook 'al dente' (beetgaar)
Het enige wat er op HF warm wordt is de eindtrap.

[Bericht gewijzigd door Hubie op woensdag 11 december 2019 02:36:43 (27%)

Tidak Ada

Golden Member

Op 9 december 2019 19:28:28 schreef mel:
[...]De beste isolator met dubbel glas is natuurlijk gewoon vacuum. Maar dat werkt niet omdat dan de ruiten tegen elkaar worden gedrukt door de atm. druk. Meestal is het gewoon stilstaande lucht wat er tussen de ruiten van dubbelglas zit.

Vacuüm is een theoretisch begrip.
Er is hoog vacuüm, zoals in elektronenbuizen, maar ook laag vacuüm denk daarbij aan een stofzuiger (’vacuüm cleaner’). Absoluut vacuüm bestaat niet, zelfs niet in de ruimte.

Dat er buiten inert gas ook een onderdruk in dubbelglas aanwezig is, heb ik aan den lijve ondervonden bij een Velux raam. Door een productiefout (te hoog vacuüm?) was een van de glaslagen gecraqueleerd. Eerst dacht ik aan een bal van de buurkinderen, maar het bleek aan de binnenzijde. De site van Velux leerde me al snel dat het om een fout in een productie batch ging. De ruit is ook gratis vervangen.

Onzichtbare opgedampte metaalcoatings op glas zijn legio:

  • Zonnepanelen (goud)
  • LCD-panelen
  • Warmte werende autoruiten (problemen met Tom-Tom !)
  • HR beglazing
  • Zonwerende beglazing....
  • Glascondensatoren

En ga zo maar door.....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †